Flashback bygger pepparkakshus!
2010-10-07, 05:56
Medlem
fragvis2010s avatar
Hej,

Jag undrar om det finns något sätt att genom mjukvara stoppa så att det inte går att trycka ut DVD spelaren på knappen. Detta för att undvika att någon bootar från DVD:n och stoppar in spionprogram eller liknande när de har fysisk tillgång till datorn men inte kan loggga in på användaren.

Operativsystemet är XP

Hoppas nån har svar på detta,
Citera
2010-10-07, 06:04
Medlem
Ta bort båda kablarna till den eller ännu bättre ta bort DVD spelaren helt och hållet.
Citera
2010-10-07, 06:34
Medlem
fragvis2010s avatar
Att plocka ut den löser ju inte problemet, jag vill ju kunna öppna den när jag själv är inloggad.
Citera
2010-10-07, 07:25
Medlem
Lösningar du inte gillar är fortfarande lösningar. Inte vårt fel om du inte orka sätta tillbaka kablarna de få gångerna du vill använda DVD läsaren.
Citera
2010-10-07, 07:47
Medlem
gr0gg0s avatar
Du kan försöka ta bort eject-knappen. Då kan det vara svårt att öppna den just under bootningen. I windows högerklickar du på spelaren och väljer eject för att den ska öppnas.
Om de har en användare i Windows är det oavsett kört på alla sätt.

Jag skulle dock välja i biosen så att den inte bootar från dvd-spelaren och sen sätta lösenord på biosen. Dock så har de ju till gång till datorn och om chassit inte är låst är det bara att öppna datorn och reseta biosen.
Citera
2010-10-07, 10:45
Medlem
fragvis2010s avatar
@gr0gg0

Att sätta lösenord på Bioset tycker jag låter som den bästa lösningen, antar att det finns på google hur man gör.

Tackar
Citera
2010-10-08, 14:24
Medlem
StickyFingers avatar
Kolla om några av dessa skulle vara användbara

Jag är osäker om den första även har stöd för DVD-lock så jag länkade till ett annat program som gör det du tydligen är ute efter. Men du kanske borde ha båda funktionerna ändå?

ID USB Lock Key v1.2:
http://www.filebuzz.com/fileinfo/36411/ID_USB_Lock_Key.html

CD-DVD Lock v2.11:
http://www.filebuzz.com/fileinfo/7309/CD_DVD_Lock.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här