Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-06-27, 03:06
  #997
Medlem
Poke53281s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TexasSwede
Spelar väl ingen roll om du inte har bil i Sverige, bara att hyra på plats.
Utan bil kommer du knappast ha någon kul upplevelse i USA, få ställen där du klarar dig utan bil.

Klarade nu mej ganska utmärkt hela 2 gånger (2 år på rad) utan bil i Oregon. Greyhound bussar + Amtrak + Point + Max Metro etc. Gick hur bra som helst.

Man ser MYCKET mera till fots än att bara åka bil i timmar.
Citera
2014-07-04, 13:18
  #998
Medlem
USA - Valuta & Tips!?

Tja,

Jag skall inom 2 veckor resa till Los Angeles, USA. Har ni några tips på hur jag bör hantera min ekonomi? Var bör jag växla Dollar? Eller ska jag köra med något Bankkort kanske? Har även Forex Mastercard tillhands.

Förutom det, har ni några tips på vad man bör göra/se i LA?

/Tony
Citera
2014-07-04, 13:45
  #999
Medlem
daaangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olakkalb
Tja,

Jag skall inom 2 veckor resa till Los Angeles, USA. Har ni några tips på hur jag bör hantera min ekonomi? Var bör jag växla Dollar? Eller ska jag köra med något Bankkort kanske? Har även Forex Mastercard tillhands.

Förutom det, har ni några tips på vad man bör göra/se i LA?

/Tony

Växla en massa pengar innan resan, det kostar att ta ut pengar på plats. Många ställen i usa föredrar att du betalar kontant, glöm inte tip!

Typiska L.A grejer som Farmer's Market, Groove, Hollywood griffith observatory osv! Tänk också sådant som du tycker är kul och googla efter det. Alla tycker inte att kändisar är kul o skippar gärna kändis-touren medans andra inte tycker att historia är kul och skippar museum. Du får gå på egna intressen
Citera
2014-07-04, 14:41
  #1000
Medlem
Paris-Hiltons avatar
Downtown LA är skräp. En timme max.

Strosa omkring i Hollywood.

Beverly Hills och Rodeo Drive shopping mecka

På kvällen besök några av klubbarna och vanliga restauranger på SunSet strip.

Ta promenad på beverly boulevard med start från Doheny Drive i WestHollywood ner till Beverly Center
där ni kan shoppa. Sedan finns det många små butiker efter beverly boulevard med stora prislappar. Gå vidare till Melrose.
Allt detta ligger inom 800 meter.

Santa Monica ligger ju vid havet och tar med bil ca 14 minuter i lätt trafik. Här går du ut på Piren.
Shoppa och ta del av nattlivet på third Street promenade.
Och glöm inte att hinna med ett biobesök här.

Sedan måste ni hinna med en bilresa efter kusten som tar er till Santa Barbara. Vackert som fan.
State Street heter huvudgatan här. Gå ut på piren. Jäkligt bra restauranger.

Obs!
Om du blir stoppad av sheriffen eller polisen Stanna direkt. Händerna på ratten.

Kanske inte vad du ville veta men en hel del gamla minnen från platserna dyker upp.
__________________
Senast redigerad av Paris-Hilton 2014-07-04 kl. 14:44.
Citera
2014-07-04, 15:10
  #1001
Medlem
Floridasidans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olakkalb
Tja,

Jag skall inom 2 veckor resa till Los Angeles, USA. Har ni några tips på hur jag bör hantera min ekonomi? Var bör jag växla Dollar? Eller ska jag köra med något Bankkort kanske? Har även Forex Mastercard tillhands.

Förutom det, har ni några tips på vad man bör göra/se i LA?

/Tony

Prova att läsa lite i Forumet, t.ex. hittar Du trådar som denna (FB) Växla här i Sweden eller ta ut ur ATM over there?
och nej det är i regel inte gratis att växla i Sverige, gör det bara om Du har en bank som ger dig en bra deal, annars växla bara lite så Du klarar dig första timmarna ;-)
Citera
2014-07-04, 16:26
  #1002
Medlem
Passa även på att ta en promenad utmed Venice Beach.
Citera
2014-07-05, 14:09
  #1003
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daaang
Växla en massa pengar innan resan, det kostar att ta ut pengar på plats.

NEJ NEJ NEJ... det är i princip ALLTID billigare att ta ut pengar på plats i en bankomat/ATM!
Kolla upp vad du har för kort och vilka avgifter du har. Använd en ATM med så låga uttagsavgifter som möjligt... brukar dock inte skilja så extremt mycket. Undantaget är självklart om växelkursen förändras mycket till det att ni kommer dit. Då kan det ju bli vilket som.

I LA finns så extremt mycket att göra. Var kommer ni bo, vad är ni intresserade av?
Har man aldrig varit där så är de vanliga turistfällorna helt okej att besöka tycker jag. Venice/St.Monica är ett måste.
Citera
2014-07-06, 09:10
  #1004
Avstängd
Önskar jag är där den 16onde för då ska ELijah Wood va med i ett tv program som heter Fergusson tonight och då skulle jag stå utanför och försöka få hans autograf!
Citera
2014-07-07, 20:49
  #1005
Medlem
smurflers avatar
Jag förstår inte varför svenska turister bestämt skall ha massa kontanter på sig när de reser. När jag reser till USA har jag mellan 60-150 dollar för taxi från flygplatsen till hotell och kanske fem femdollarssedlar och tio till femton endollarssedlar för dricks. Resten betalar man med kort, och om det mot all förmodan skulle krävas kontanter för något (även om jag inte riktigt kan tänka mig vad) så tar man helt enkelt ut det på plats. Precis som i Sverige.

Kreditkort är dock att rekommendera med för betalningar i terminal ifall kortet skulle bli kapat - mot all förmodan.
Citera
2014-07-07, 23:14
  #1006
Medlem
Swedehearts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smurfler
Jag förstår inte varför svenska turister bestämt skall ha massa kontanter på sig när de reser. När jag reser till USA har jag mellan 60-150 dollar för taxi från flygplatsen till hotell och kanske fem femdollarssedlar och tio till femton endollarssedlar för dricks. Resten betalar man med kort, och om det mot all förmodan skulle krävas kontanter för något (även om jag inte riktigt kan tänka mig vad) så tar man helt enkelt ut det på plats. Precis som i Sverige.

Kreditkort är dock att rekommendera med för betalningar i terminal ifall kortet skulle bli kapat - mot all förmodan.
Det där förstår inte jag heller. Jag hade nyligen några kompisar på besök från Sverige, och de hade med sig högvis med kontanter. Jag frågade om de inte använder kort, och svaret var typ "Nä, gud nej!". Och de shoppade REJÄLT, lätt för över $10,000 var.

Varför dessa kontanter??? I just don't get it!

Jag kommer ens inte ihåg sist jag köpte nåt cash, jag har dock alltid ca $60-100 i plånboken.
Citera
2014-07-07, 23:29
  #1007
Medlem
jag förordar att betala med kort, helst kredit påfall att det blir stulet eller annat.

om man betalar med kort, betala alltid med landets valuta, inte svenska, då kan de ha en dyrare växlingskurs.

on the funny side, de använder inte chip:et där, magnetremsa och underskrift. Det tror att chippet är osäkert och det sänder ut information om kortet (typ)

jag hade inte kreditkort, men valde det vid varje köp i alla fall, eftersom det inte fanns något annat som jag tyckte passade, kommer ej ihåg alternativen.


dricks går ju att tillföra på slip:en vid restauranger och liknande, men eftersom det är ett u-land, lite cash är alltid bra.

shoppa kläder och skor.. billigt som fan.


edit:
saker som krävde cash, i alla fall i texas, alla avgifter som var statens/county. Vi gifte oss där och 60 dollar för att få ut marrige license och 100 dollar till domstolen/domaren som utförde vigseln. Fanns inte en möjlighet att betala med kort där
__________________
Senast redigerad av plastdunkk 2014-07-07 kl. 23:33.
Citera
2014-07-08, 01:07
  #1008
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plastdunkk
...
on the funny side, de använder inte chip:et där, magnetremsa och underskrift. Det tror att chippet är osäkert och det sänder ut information om kortet (typ)
...

Håller helt med, använd kreditkort i möjligaste mån.

Påståendet att de tror chippet är osäkert är tyvärr fullkomligt felaktigt. Chip är på väg att introduceras i USA det med. wiki. Kostnaden för handlare har varit det stora motståndet för en introduktion som jag förstått det. Men en 'liability shift' kommer det bli betydligt attraktivare för handlare att använda chip
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f1318146

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback