Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-02-10, 00:33
  #13
Medlem
X-limers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nocomments
CSG är mest på pendeln, då som ordningsvakter. På tunnelbanan så är de bara (mest iallafall) civila och är ute efter graffare. MTR är kinesiska företaget som jobbar åt SL, kör tågen, stämplar biljetterna och sånt shit.
Securitas= dom är kontrollanter bara.
G4S= Vaktar stationerna.

Varför håller du inte tyst när du inte vet något?

Precis som föregående talare:
SBT - Norra blocket
Panaxia - Cityblocket
G4S - Södra Blocket

CSG - Egendomsbevakning vid över hela SLs spårsystem. CSG assisterar även ordningsvakter vid bråklarm. CSG hade Trygghetsvärdar men det var enbart en extrabevakning och tog vid årsskiftet slut om jag förstått det hela rätt. Har sett både SBT och Panaxia bärandes Trygghetsvärdsvästen numera.
Att sedan säga att CSG är "civila", det är fel helt enkelt. Länsstyrelsen verkar skita i att de inte bär sin godkända uniform då det påtalats flera gånger men likt förbaskat är det inte tillåtet.
Enbart Butikskontrollanter och Personskyddsväktare är berättigade att bära civil klädsel.


Securitas - Färdbeviskontrollen.
Citera
2011-11-03, 12:45
  #14
Medlem
Eftersom jag jobbar på ett av de nämnda bolagen känner jag mig insatt nog att svara.

CSG - sysslar uteslutande med egendomsbevakning i dagsläget (iaf när det gäller SL).
De hade tidigare ordningsvakter på pendeltågen, men då CSG initialt ägdes av Citypendeln (entreprenör som körde pendeltågen) så blev det nåt tjall med Länsstyrelsen har jag för mig. Kan inte ta gift på det senare, men de har iaf haft ordningshållning på pendeln.
De har också tillsammans med SBT, G4S och Panaxia haft "trygghetsvärdar" som åkte med på bussar under en tid.

SBT, G4S och Panaxia (numera Nordisk Bevakningstjänst, NBT) sköter ordningshållningen i tunnelbana, pendeltåg, lokalbanor och på bussar.
Som tidigare skrivits så har SBT hand om norrblocket, NBT cityblocket och G4S söderblocket.

Securitas har i dagsläget bara biljettkontrolli kollektivtrafiken.

MTR - ett Hongkongbaserat företag som är entreprenör under SL, och sköter tunnelbanetrafiken.
Det innebär städare, spärrvakter, informationspersonal ("värdar") och självklart tågförare.
De har även hand om trafikledningen för tunnelbanan

Veolia - Tvärbanan, Nockebybanan, Saltsjöbanan. I övrigt som MTR, fast mindre.
Roslagståg - Roslagsbanan
På dessa två finns även konduktörer från trafikföretagen, istället för spärrar.

Stockholmståg - Pendeltåg - förare, värdar, spärrvakter.
Citera
2011-11-03, 17:25
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nocomments
CSG är mest på pendeln, då som ordningsvakter. På tunnelbanan så är de bara (mest iallafall) civila och är ute efter graffare. MTR är kinesiska företaget som jobbar åt SL, kör tågen, stämplar biljetterna och sånt shit.
Securitas= dom är kontrollanter bara.
G4S= Vaktar stationerna.

Csg

Nordiskbevaknings tjänst

samt

g4s

Securitas

Bevakningstjänst osv
Citera
2012-11-14, 21:34
  #16
Medlem
prizs avatar
ursäkta för en megabump men har sett en rad nya företag och vill gärna reda ut detta

Har sett följande:

CSG
RAPID
LUNAM bevakning (wtf?)
Svensk kontrolltjänst
En bunt tonåriga blattebrudar i röd skjorta som heter
säkerhetsvärd.

Kan nån reda ut vad dessa gör
Citera
2012-11-14, 21:46
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priz
ursäkta för en megabump men har sett en rad nya företag och vill gärna reda ut detta

Har sett följande:

CSG
RAPID
LUNAM bevakning (wtf?)
Svensk kontrolltjänst
En bunt tonåriga blattebrudar i röd skjorta som heter
säkerhetsvärd.

Kan nån reda ut vad dessa gör
CSG har jag sett i två utföranden. Ett av de var två rödklädda trygghetsvärdar. Trygghetsvärdar vet jag inte exakt vad de håller på med. De har ju inga direkta befogenheter och jag är osäker kring rättsskyddet. CSG har jag även sett som väktare ombord på ropstenlinjen. Väktare inte ordningsvakt. De hade full utrustning på och ryggsäckar. Jag vet inte om de var på väg till ett objekt men det känns konstigt att de använder lokaltrafiken för det.
Citera
2012-11-14, 22:10
  #18
Medlem
prizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dcom87
CSG har jag sett i två utföranden. Ett av de var två rödklädda trygghetsvärdar. Trygghetsvärdar vet jag inte exakt vad de håller på med. De har ju inga direkta befogenheter och jag är osäker kring rättsskyddet. CSG har jag även sett som väktare ombord på ropstenlinjen. Väktare inte ordningsvakt. De hade full utrustning på och ryggsäckar. Jag vet inte om de var på väg till ett objekt men det känns konstigt att de använder lokaltrafiken för det.

Förlåt menade trygghetsvärd, trodde det var SL's lugna gatan typ?

Jag har sett CSG som ordningsvakter i centralen, som väktare i pendeltåg i spånga.

Set Rapid ordningsvakter i nån station söderom

Och Lunam ordningsvakter i centralen också samt sett nån skum kontrolltjänst annonsera efter OV
Citera
2012-11-14, 23:05
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Förlåt menade trygghetsvärd, trodde det var SL's lugna gatan typ?

Jag har sett CSG som ordningsvakter i centralen, som väktare i pendeltåg i spånga.

Set Rapid ordningsvakter i nån station söderom

Och Lunam ordningsvakter i centralen också samt sett nån skum kontrolltjänst annonsera efter OV
OK, jag rör mig inte så mycket i centralen om jag inte ska ta tåg från stan så det kan jag inte uttala mig särskilt mycket om. Jag förstår inte varför CSG har väktare i tunnelbanevagnarna.
Citera
2014-01-23, 01:29
  #20
Medlem
Det var en upphandling i mitten av 2012 som resulterade i att bolagen CSG och Rapid tog över ordningshållningen åt SL.

Dessa bolag hyr också in andra bolag, däribland Kontrolltjänst och några till, för att fylla luckor i bemanningen.

Trygghetsvärdarna hör till de två upphandlande bolagen (CSG och Rapid) och är i princip som någon sa, SL:s eget svar på Lugna Gatan. Dock med extremt oklar arbetsbeskrivning.

Det finns fortfarande väktare på pendeltågen, som upphandlas (eller hyrs in, jag vet inte) separat av Stockholmståg, och har egentligen ingenting med SL som sådant att göra.
Citera
2014-01-23, 19:22
  #21
Medlem
roobbes avatar
Och Securitas stänger och öppnar alla större stationer..
Citera
2015-04-23, 20:05
  #22
Medlem
Eastmancolors avatar
Hur är det med Slussen? Vilket bolag patrullerar där och är det samma bolag som öppnar och stänger stationen för i så fall går de inte att indentifiera på klädseln; har något slags gatujobbaruniform med inslag av spygrönt...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback