2010-10-05, 15:31
Medlem
Fredrik Reinfeldts öppningstal i riksdagen var nog bland det mest tråkiga en svensk politiker har åstadkommit de senaste niohundra åren.

Han bara malde och malde i samma tonläge under alltför många minuter om ekonomi, lite jobb och lite mera ekonomi och jobb. I mitten av talet fick han upp farten och var lite aggressiv när han såg hur mycket mer han hade att säga. Men tappade farten på slutet igen.

Men totalt var det inspirationslöst och han var som en robot. Och det såg man på publiken. Fillipa Reinfeldt såg urtråkad ut efter fem minuter. Ministrar som Hägglund, Ohlsson och Olofsson kunde knappt hålla ögonen öppna. Jimmie Åkesson gäspade och Lars Ohly satt och snurrade på sin stol som en högstadieelev som ville gå hem efter en trist lektion.

Efter talet uttalade sig SVT:s kommentator diplomatiskt han kunde: "Statsministern talade oväntat länge".

Så hur har Reinfeldt lyckats dölja sin tråkighet för svenska folket? Eller är det strategi då Reinfeldt en gång kallade som MUF-ordförande kallade det svenska folket för det "sovande folket"?
Citera
2010-10-05, 15:33
Medlem
Atlanteans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proft
Fredrik Reinfeldts öppningstal i riksdagen var nog bland det mest tråkiga en svensk politiker har åstadkommit de senaste niohundra åren.

Du gör en höna av en fjäder.

Fredrik Reinfeldt's tal var allvarligt och statsmannamässigt, precis det som hans väljare röstar på honom för.
Citera
2010-10-05, 15:34
Medlem
Gudmunds avatar
Medvetet för att verka landsfadermässig.
Citera
2010-10-05, 15:36
Medlem
F Lars Backs avatar
Han är väldigt tråkig. Och det lockar folk.
Citera
2010-10-05, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atlantean
Du gör en höna av en fjäder.

Fredrik Reinfeldt's tal var allvarligt och statsmannamässigt, precis det som hans väljare röstar på honom för.

Du måste ha hört det på radio eller bara en kort snutt. Jämför Reinfeldts retoriska förmåga med Obamas, Bushs, Reagans, Clintons eller till och med en medelmåttig amerikansk senators förmåga så var Reinfeldt mycket dålig.
Citera
2010-10-05, 15:41
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proft
Du måste ha hört det på radio eller bara en kort snutt. Jämför Reinfeldts retoriska förmåga med Obamas, Bushs, Reagans, Clintons eller till och med en medelmåttig amerikansk senators förmåga så var Reinfeldt mycket dålig.
Personligen tycker jag inte att det är någonting negativt med att ha politiker som saknar karisma. Däremot tycker jag att det är ett stort problem att så många röstberättigande tycks sakna den mentala närvaron att lyssna till vad som sägs i stället för hur saker sägs.
Citera
2010-10-05, 15:43
Medlem
Och nu sa Carl Bildt i SVT: "Att ingen kan anklaga att Fredrik Reinfeldts regeringsförklaring var kort," med ett skratt som SD:s Jonas Åkerlund instämde i.
Citera
2010-10-05, 15:43
Medlem
Funderarmusens avatar
Fredrik Reinfeldt är duktig på att prata i "svåra" ord och meningar, det är såklart typiskt för en politiker.

Det som skiljer han från en karasmatisk politiker är att han utstrålar en ganska tråkig ton, han börjar dessutom se sliten ut. Kommer nog inte hålla länge till
Citera
2010-10-05, 15:44
Medlem
metraks avatar
RajRaj är tråkig för att han är en administrativ byråkrat för att springa EU:s ärenden. EU har inget behov av politiker med visioner och egen tankeförmåga.

Man ska lyda, inte ifrågasätta EU:s agenda. Kapisch! frågor på de?
Citera
2010-10-05, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Personligen tycker jag inte att det är någonting negativt med att ha politiker som saknar karisma. Däremot tycker jag att det är ett stort problem att så många röstberättigande tycks sakna den mentala närvaron att lyssna till vad som sägs i stället för hur saker sägs.

Ja, det är därför Fredrik har undvikit så många debatter han bara har kunnat: hans enstämmiga och oengagerade röstläge hade avskräckt flera procent från M.
Citera
2010-10-05, 15:48
Medlem
HasseBanans avatar
Fredrik Reinfeldt är en oerhört trist typ. Göran Persson var mer levande som politiker, trots att han hade en bufflig och lite överlägsen attityd. Man lyssnade mer på Göran, och åtminstone jag drog lite på smilbanden åt hans mästrande personlighet.

Den mest färgstarka politikern inom alliansen anser jag är Jan Björklund. En sympatisk person som dessutom har pondus och auktoritet. Han är betydligt mer "folklig" än den färglöse Reinfeldt, som pratar som om han läste ur ett inövat manus.
Citera
2010-10-05, 15:48
Medlem
Men till hans försvar kan jag väl säga att dagens politik inte gynnar bra talare, utan politiker som är bra i korta repliksskiften i teve och som inte säger så mycket alls. Där är Reinfeldt mycket bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in