Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-01-20, 00:05
  #2269
Medlem
DinKurdias avatar
Jag har en återkommande dröm. Ser en hel stad byggas upp, framförallt lägenheter i form av höghus. Men det finns ingen befolkning. Konstigt.

Edit:
Det är inga amerikanska design (alltså såna glashus som man ser i new york), inga europeiska heller, inte mellanöstern heller. Vet inte vad det är. Men jag har ritat ner några exemplar på mitt block, - har nämligen en drömdagbok. Jag såg drömmen för första gången för många år sedan. Såg den igår igen. Färgen är lite beige/nude/brun-rödaktig. Typ tegelrött (fastän materialet inte är av tegel alls). Finns öppna gröna fält mellan byggnaderna. Men det är stadsmiljö så det gröna är ju liksom klippt och format som en slags trädgård inför allmänheten. Finns en gigantisk bilväg men ser inga bilar eller trafik. På natten är hela staden belyst i gyllene färg. Gatorna också.
__________________
Senast redigerad av DinKurdia 2024-01-20 kl. 00:29.
Citera
2024-01-23, 16:51
  #2270
Avstängd
Yoloswag55s avatar
Drömde att jag träffade min drömtjej.
Men hon var typ involverad med massa andra. Ex pojkvänner, vänner, killar som ville ha henne, etc. Men jag var hennes nr 1 ändå. Men alla hennes folk hatade mig. Jag var typ en farlig gangster i allas ögon, men de alla attackerade mig. Men sen gick det hela utför.

Jag dödade ett par folk, sen hade jag två städer efter mig. Men jag fick tjejen iallafall. Min drömtjej. O hon älskade mig lika tillbaka. Men det slutade med att jag blev mördad.
För att jag fuckat med fel personer.
Drömmen startade hela tiden om o jag tvingades dö på massa olika sätt. Jag hade ett vapen också men skotten var som små plast kulor. Jag blev skjuten, tvingad att ta självmord genom att hoppa från balkong etc. Alla i min familj var hotade så jag var tvungen att göra som de sa.


Vad betyder detta?
__________________
Senast redigerad av Yoloswag55 2024-01-23 kl. 16:56.
Citera
2024-02-10, 14:14
  #2271
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av DinKurdia
Jag har en återkommande dröm. Ser en hel stad byggas upp, framförallt lägenheter i form av höghus. Men det finns ingen befolkning. Konstigt.

Edit:
Det är inga amerikanska design (alltså såna glashus som man ser i new york), inga europeiska heller, inte mellanöstern heller. Vet inte vad det är. Men jag har ritat ner några exemplar på mitt block, - har nämligen en drömdagbok. Jag såg drömmen för första gången för många år sedan. Såg den igår igen. Färgen är lite beige/nude/brun-rödaktig. Typ tegelrött (fastän materialet inte är av tegel alls). Finns öppna gröna fält mellan byggnaderna. Men det är stadsmiljö så det gröna är ju liksom klippt och format som en slags trädgård inför allmänheten. Finns en gigantisk bilväg men ser inga bilar eller trafik. På natten är hela staden belyst i gyllene färg. Gatorna också.

Det låter nästan som att det är någon händelse på gång i staden du drömmer om. Jag har drömt något liknande ibland. Känns som inledningen på en katastroffilm. Tomma bilvägen likaså.
Citera
2024-03-05, 15:55
  #2272
Medlem
lunarluddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasseBanan
Jag har i många år haft en återkommande dröm om att jag går vilse i en stor byggnad, vanligtvis ett stort sjukhus. Jag frågar sköterskor och läkare jag möter om vägen ut, men får bara svar om att de inte vet, eller så ger de mig en beskrivning som är åt fanders, så jag går ännu mer vilse.

Ofta drömmer jag också om att jag åker i en hiss som inte stannar, dvs antingen åker den bara vidare neråt eller uppåt.

En annan vanligt förekommande dröm är att jag är tillbaks i grundskolan (typ när jag gick i 4:an - 6:e klass) och att jag då är vuxen men mina klasskamrater är i samma ålder som de var då, dvs barn, och att jag på något vis kämpar för att bli accepterad av dem (jag var i perioder mobbad och utrfryst).

Någon som eventuellt kan tolka?

Kanske,m du har några dåliga minnen från sjukhus, eller att det är något du saknar i livet och inte kommer till en "lösning".

Den andra drömmen är nog trauman du verkar haft som barn som fortfarande kanske gnager i tankarna undermedvetet eller ej?
Citera
2024-03-06, 12:30
  #2273
Medlem
Cannabitchs avatar
Har med jämna mellanrum haft en återkommande dröm senaste tiden ni kanske kan ge mig lite insikt i. I drömmen bor jag i en lägenhet med 3 rum, men jag har bara inrett ett rum med alla mina saker - sovrum, vardagsrum och kök allt i ett. Resterande rum är också möblerade, men inte med mina saker. Min uppfattning är att jag inte känner mig redo att flytta in i de andra rummen och att det känns obehagligt att tänka på dom. I den senaste drömmen påbörjade jag dock möbleringen, eller vågade i alla fall röra mig genom rummen jag tidigare undvikit.


Den mest logiska tolkningen hade väl varit att det är någon slags förändring på gång, eller att jag borde eller behöver göra en förändring. Men har fortfarande svårt att komma till någon slags insikt. Vänder mig därför hit, kanske ni har andra tolkningar ni vill dela med er av.
Citera
2024-03-16, 21:21
  #2274
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Nu drömde jag om detta huset igen. Inte heller nu var det skrämmande, men i drömmen minns jag hur skrämmande det varit förut.
I drömmen har jag tydligen skrivit om mina tidigare upplevelser i huset, vilka nu hembygdsföremingen publicerat i någon bok Dessa ber Jag träffar husets lagfarna ägare som förklarar att jag inte får vara där.

I nattens dröm känns det som bitarna föll på plats. Skräcken har delvis handlat om att misslyckas på jobbet, framkom i skälen till att jag inte fick vara vid eller i huset. Främst handlar skräcken om att jag oroat mig för en person som p g a. ett handikapp haft svårt att få jobb och bostad, men nu hittad badadera. Jag behöver inte oroa mig längre.


Nu har jag två nätter i rad haft vandringsrelaterade drömmar.

Förrförra natten: Jag är på fest på min arbetsplats. festen är tråkig, (känner mig utanför) så jag bestämmer mig för att gå hem. Jag tar på min ryggsäck och börjar gå. Varje gång jag stannar har ryggsäcken förvandlats och jag har helt plötsligt och oförklarligt en helt annan ryggsäck på mig. Detta upprepas minst tre gånger, innan jag vaknar.

Förra natten: Jag är ute och vandrar i skogen med en kvinna jag tycker om. Jag kan dock inte komma på vem. Vi kommer så småningom fram till huset som skrämt mig i så många drömmar, men för varje dröm blir något mindre skrämmande. Denna gång är huset riktigt trivsamt. Vi går in och jag tar av mig ryggsäcken och börjar fylla kylskåpet med matvaror.

Plotsligt kommer jag ihåg att jag ju inte får vara där, så vi går ut. Kvinnan vill gå tillbaka, men jag tittar bakom huset och får se ett väl tilltaget potatisland. Bortom potatislandet ligger ett rött hus. (Per-Albin torp) Jag övertalar kvinnan att följa med dit. Vi går in, men huset är tomt och liknar invändigt ett förråd eller magasin. Vi går ut genom en annan dörr och kommer ut i Göteborg. (Masthuggstorget) Då vaknar jag.

Varför drömmer jag om vandring och ryggsäckar? Varför drömmer jag om detta huset hela tiden? Varför kliver jag in i ett skogstorp i norra Sverige och kommer ut vid Masthuggstorget i Göteborg?

Det känns som en symbolik jag inte kan förstå.
Citera
2024-03-16, 21:27
  #2275
Medlem
Jag drömmer ofta, väldigt ofta att jag löser världsproblem. Jag hör mig själv resonera o förklara hur man ska lösa dessa och i drömmen tänker jag att jag måste vakna nu och skriva ner allt... Men när jag vaknar är alla enkla svar bortblåsta.

Vad tänker ni om det?
Citera
2024-03-24, 20:13
  #2276
Medlem
GertBennys avatar
Jag har haft en återkommande dröm som jag gärna skulle vilja få lite input på. Jag har i verkliga livet jobbat för min far i hans företag. Drömmarna är inte likadana utan det är samma scenario som utspelar sig. Jag är och jobbar tillsammans med min far i en typisk arbetsmiljö. Drömmen flyter på och är så där absurd som drömmar brukar vara. Jag jobbar och pratar med arbetskamrater(verkliga, påhittade och personer som finns IRL men som jag inte jobbade med), vi är på något objekt och jobbar (ofta är dessa arbetsplatser inga jag varit på i verkliga livet utan helt påhittade), några kunder kanske säger något och så vidare.

Men dessa drömmar slutar alltid på ett och samma vis och det är att jag helt plötsligt kommer på att jag inte fått någon lön på flera månader av min farsa.

Jag grips då av någon form av panik. Inte ekonomisk panik utan mer som "hur kan du låta din egen son gå utan lön i flera månader?!" . Känslan som man fick när man var barn och blev så där full av sorg/vrede/besvikelse så man bara kunde gråta förmedlas i drömmen. Min farsa var inte speciellt närvarande när jag var barn utan jobbade mest, kanske är något sånt som spökar? Att jag är besviken över detta och känner att han är "skyldig" mig något?

Jag är verkligen förbryllad över dessa drömmar då dessa är det enda som är så återupprepande och lika. Jag har aldrig haft återkommande drömmar vad jag minns i mitt liv förutom ovanstående.
Citera
2024-03-24, 20:22
  #2277
Medlem
GertBennys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GertBenny
Jag är verkligen förbryllad över dessa drömmar då dessa är det enda som är så återupprepande och lika. Jag har aldrig haft återkommande drömmar vad jag minns i mitt liv förutom ovanstående.

Glömsk som jag är så kom jag på direkt efter jag skrivit ovanstående att jag även för ett par år sedan brukade drömma om en plats som jag mest kan beskriva som magisk och väldigt tilldragande. På den ort jag bor så finns det en gammal väg som går igenom landsbygden/skogen till en lite mindre ort. Den mindre orten har jag spenderat ett par år i som barn och hade även min bästa kompis i denna ort. Det var vägen man tog när man körde moped till varandra.

I alla fall så drömmer jag att jag åker något fordon, vet inte vad, eller om jag åker bredvid någon och vi kör upp på en sidoväg på landsvägen. Där så finns det en hel kyrkby, av gigantiska stora och vita kyrktorn - alla i vitt med guldkupoler. De ser ut som ortodoxa kyrkor och varje gång i drömmen så kan jag inte fatta hur jag inte vetat att denna plats finns.

Den är verkligen helt gigantisk och ser ut som något ifrån en sagobok. En gång så lyckades jag gå in i ett av tornen och det var en svartklädd präst med trekantig hatt som visade mig vägen in. Han hade kort skägg och glasögon och var mörkhårig. Såg ut som en grek eller liknade. Inne i tornet så var det ett jättestort träd utan löv och som såg ut som det var lackerat med olja. Trädet gick ändå upp i toppen på tornet som var flera 100 meter högt. Runt trädet gick en trappa i en spiral och det var så magnifikt. Sen vaknade jag.

Jag har drömt om denna plats mång gånger, men det var enda gången jag fick gå in i ett av kyrktornen.
Citera
2024-03-25, 21:11
  #2278
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GertBenny
Glömsk som jag är så kom jag på direkt efter jag skrivit ovanstående att jag även för ett par år sedan brukade drömma om en plats som jag mest kan beskriva som magisk och väldigt tilldragande. På den ort jag bor så finns det en gammal väg som går igenom landsbygden/skogen till en lite mindre ort. Den mindre orten har jag spenderat ett par år i som barn och hade även min bästa kompis i denna ort. Det var vägen man tog när man körde moped till varandra.

I alla fall så drömmer jag att jag åker något fordon, vet inte vad, eller om jag åker bredvid någon och vi kör upp på en sidoväg på landsvägen. Där så finns det en hel kyrkby, av gigantiska stora och vita kyrktorn - alla i vitt med guldkupoler. De ser ut som ortodoxa kyrkor och varje gång i drömmen så kan jag inte fatta hur jag inte vetat att denna plats finns.

Den är verkligen helt gigantisk och ser ut som något ifrån en sagobok. En gång så lyckades jag gå in i ett av tornen och det var en svartklädd präst med trekantig hatt som visade mig vägen in. Han hade kort skägg och glasögon och var mörkhårig. Såg ut som en grek eller liknade. Inne i tornet så var det ett jättestort träd utan löv och som såg ut som det var lackerat med olja. Trädet gick ändå upp i toppen på tornet som var flera 100 meter högt. Runt trädet gick en trappa i en spiral och det var så magnifikt. Sen vaknade jag.

Jag har drömt om denna plats mång gånger, men det var enda gången jag fick gå in i ett av kyrktornen.


Såväl kyrkor som vägar anses symbolisera utveckling och vägval i livet. Kyrkor andliga och vägar mer profana.
Citera
2024-04-02, 10:37
  #2279
Medlem
Crapmagics avatar
Jag och Kalle Lind på äventyr, men däremellan samma mönster, jag ska ta mig till
en position i större byggnader, jag går vilse i korridorerna och är frustrerad över att jag inte
hittar, jag backar och går framåt och går fel igen

Vad betyder det?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback