Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 8
  • 9
2014-02-19, 00:53
  #97
Medlem
oskruvads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deniko
Är det så att väktarens ord väger tyngre? Och varför ska det vara så?

Ska bevisbördan ligga på hg ? Det är väl oskyldig tills bevisad annorlunda? Någon som kan hitta ett rättsfall om detta..

Eftersom att det rör sig om ett civilrättsligt spörsmål och inte ett brottmål så är beviskraven inte lika högst ställa.
Citera
2014-09-09, 22:31
  #98
Medlem
Hej ni kunniga!

Fallet är detta som jag har hamnat i:

Klockan var runt 21-22tiden en fredagskväll, och grannen poppar musik med bra bas i vanlig ordning, så man hör det mer än tv'n som är på. Så jag ringer Securitas och dom kommer dit till huset.
Detta är inte första gången denna granne poppar högmusik, eller får påhälsning av Securitas.
Nu är det så ca 1månad senare att en faktura landar i min brevlåda från Riksbyggen på 1xxxKR, för utryckning av Securitasjouren. Med referens från ordförande ifyllt på fakturan.

Vad är det bästa att göra, för denna räkning kommer jag förhoppningsvis inte betala.
Har självklart mejlat och frågat om denna faktura till både ordförande och riksbyggen.


Tacksam för svar och hjälp!
__________________
Senast redigerad av KallesJulafton 2014-09-09 kl. 22:41.
Citera
2014-09-10, 00:45
  #99
Medlem
Glömde följande som kanske kan vara viktigt?:
Huset är en bostadsrätt
Ett papper har skickats ut till olika postlådor, att det är ok med musik fram till 23 på kvällarna.
Dock inget papper man skrev under och skickade tillbaka.

Tackar återigen för kommande hjälp i detta!
Citera
2014-09-10, 14:30
  #100
Medlem
Uppdatering av ärendet:

Ordförande har lämnat en lapp i brevlådan om att han har skickat vidare ärendet till inkasso.
Fast det står ett FF.datum den 1/10-2014.
Samt att jag skall ta alla frågor med dom.

Även bifogade han en lapp där det står att musik får spelas fram till 23.00 på fredagskvällar, och om man ringer Securitas innan som påträffar att det är lugnt i huset står man själv för Securitas-kostnaden.



Hjälp uppskattas fortfarande
Citera
2018-08-12, 16:22
  #101
Medlem
Hej! undrar om någon vet vad Securitas fakturering som banktransaktion ser ut för störningsjouren?
nån som kanske annars sitter med pg/bg nummer?
Citera
2018-08-12, 19:01
  #102
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DAVO
Hej! undrar om någon vet vad Securitas fakturering som banktransaktion ser ut för störningsjouren?
nån som kanske annars sitter med pg/bg nummer?
Är det verkligen Securitas som fakturerar? Borde vara det fastighetsbolag eller den brf som anlitat dem, för något kundförhållande har knappast hyresgästen med Securitas.
Citera
2018-08-12, 21:23
  #103
Medlem
Fick en faktura på utryckning från mitt dåvarande bostadsbolag (större rikstäckande bolag) för flera år sen när jag bodde i hyresrätt. Hade förvisso haft fest men samma kväll pågick en annan fest på samma våning som var betydligt mer högljudd. Störningsjouren besökte båda lägenheterna men jag fick fakturan.

Efter pepp från en vän Googlade jag lite efter liknande fall i domstolar, hotade via e-post bostadsbolaget med polisanmälan för bedrägeri då de skickat mig en godtycklig faktura på en tjänst jag inte hade beställt.

Krävde att de skulle makulera fakturan och bekräfta det skriftligt med hänvisning till tidigare rättsfall. Ett par dar senare efter lite mailväxling makulerade de fakturan. De visste mycket väl att de egentligen inte hade laglig grund att skicka denna faktura.
Citera
  • 8
  • 9

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback