Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-10-03, 23:38
  #1
Medlem
Jag hittade ingen tråd om detta fenomen, så jag startar en här.

Wow!-signalen snappades upp för ungefär 30 år sedan. Den kom från djupa rymden, men ingen har kunnat förklara dess uppkomst. Här kan ni lyssna på den: http://www.youtube.com/watch?v=f143-ak3q_Q

Här kan ni läsa mer om den: http://en.wikipedia.org/wiki/Wow!_signal


Jag fick höra talas om den idag. Jag är mycket fascinerad. Är det någon här som vet mer om Wow!-signalen?
Citera
2010-10-03, 23:42
  #2
Medlem
Per asperas avatar
Vad jag vet så finns det inte så mycket mer att tillägga, signalen var precis som alla önskade men alldeles för kort. Den har inte snappats upp igen trots idogt letande.
Citera
2010-10-03, 23:59
  #3
Medlem
Ettan^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Per aspera
Vad jag vet så finns det inte så mycket mer att tillägga, signalen var precis som alla önskade men alldeles för kort. Den har inte snappats upp igen trots idogt letande.

Sammanfattar det rätt bra, finns inte så mycket mer att säga om saken om man inte vill gå in på en massa tekniska detaljer (något du hittar på wikipedia och andra hemsidor i mängder om du är intresserad).

Vi kommer antagligen aldrig att veta exakt vad det rörde sig om, om vi nu inte har en ofantlig tur och stöter på samma signal igen. Men jag tror inte ens att de letar efter den längre, jag läste någonstans att utrustningen som användes för att undersöka just det området har plockats ner till förmån för en golfbana.
Citera
2010-10-04, 00:07
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ettan^
Sammanfattar det rätt bra, finns inte så mycket mer att säga om saken om man inte vill gå in på en massa tekniska detaljer (något du hittar på wikipedia och andra hemsidor i mängder om du är intresserad).

Vi kommer antagligen aldrig att veta exakt vad det rörde sig om, om vi nu inte har en ofantlig tur och stöter på samma signal igen. Men jag tror inte ens att de letar efter den längre, jag läste någonstans att utrustningen som användes för att undersöka just det området har plockats ner till förmån för en golfbana.

En sak jag inte fattar är hur de kunde tolka signalen till Wow! ???
Citera
2010-10-04, 00:10
  #5
Medlem
Ettan^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mandelmusen
En sak jag inte fattar är hur de kunde tolka signalen till Wow! ???

Då har du inte läst så noga.

Personen som uppfattade signalen ringade in den på utskriften, och skrev "wow!" på sidan av papperet eftersom han tyckte att det var så coolt. Därav namnet
Citera
2010-10-04, 00:12
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ettan^
Då har du inte läst så noga.

Personen som uppfattade signalen ringade in den på utskriften, och skrev "wow!" på sidan av papperet eftersom han tyckte att det var så coolt. Därav namnet

Haha var det så simpelt? Jag trodde att de hade krypterat meddelandet och kommit fram till att signalen betydde Wow! på något vis.

Vad var signalen egentligen? Bara brus? Några ord? Ljud? Ljus? Det har jag aldrig greppat.

(På pappret som skrev ut signalen bestod av massa siffror och bokstäver, vad är syftet med det? Du ser den på wikipedia-länken ovan)
Citera
2010-10-05, 14:18
  #7
Medlem
Ettan^s avatar
Testa starta en tråd i fysik(?)-forumet istället, där tror jag att du lättare kan få svar på det du undrar!
Citera
2010-10-05, 14:32
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ettan^
Testa starta en tråd i fysik(?)-forumet istället, där tror jag att du lättare kan få svar på det du undrar!

Moderator!

*Knäpper nonchalant med fingrarna*

Flytta genast denna tråd till fysik-forumet!
Citera
2010-10-05, 14:34
  #9
Medlem
Enzymes avatar
Fanns ju också en mystisk radiosignal som fångades upp av en rymdsond vid Saturnus 2004.
Ingen har väl kunnat ge någon bra förklaring till vad det är men att det skulle va ET är väl lite långsökt

http://www.youtube.com/watch?v=v80Ax...eature=related
Citera
2010-10-05, 14:37
  #10
Medlem
SixZs avatar
Som någon tidigare sa, fysik forumet.

Jag tror personligen det är ett glapp i mottagaren som orsakat ljud, ELLER så finns utomjordingarna. Hoppas dom är snälla
Citera
2010-10-05, 14:41
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enzyme
Fanns ju också en mystisk radiosignal som fångades upp av en rymdsond vid Saturnus 2004.
Ingen har väl kunnat ge någon bra förklaring till vad det är men att det skulle va ET är väl lite långsökt

http://www.youtube.com/watch?v=v80Ax...eature=related


Varför låter det så obehagligt?
Citera
2010-10-05, 23:54
  #12
Avstängd
Plaguetongues avatar
det är väl nåt fel på maskinen som bara tjuter
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback