Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-10-03, 16:31
  #1
Medlem
anderzofswedens avatar
Tjena!
Jag har två frågor om AirPort Express. Har letat lite men inte direkt hittat några svar!

Vi har en annan router också en Thomson TG784, vi måste ha den för att kunna t.ex. titta på Telias Digitaltv som vi ser över bredbandet. Går det då att koppla in APE i Thomsonen trådlöst? Eller måste man ha en sladd ifrån telejacket till APE?

Jag har själv en MBP som är köpt förra sommaren, men min mamma har en PC med Windows 7. Och när jag läser på apples hemsida, så står det alltså detta
Citat:
PC med Windows XP (SP2) eller Windows Vista, Bonjour för Windows följer med på CD-skivan för AirPort Express
.
Ingenting om W7, är det någon som vet om den funkar ändå?

Mvh Anderzofsweden
Citera
2010-10-03, 16:41
  #2
Medlem
Ksprs avatar
Ladda ner från apple.se istället.
Citera
2010-10-03, 16:43
  #3
Medlem
Lethass avatar
Går inte att koppla den trådlöst, men du kan ju koppla en kabel från din Thomson till Airporten och sedan köra Airporten som gateway.

Och jag skulle tro att det med största sannolikhet fungerar med Windows 7.
Citera
2010-10-29, 10:20
  #4
Medlem
Clay Allisons avatar
Lånar tråden då jag just har en fråga angående just Airport Express.

Från ett tidigare liv med en stationär Mac då jag använde Airport Express för att kunna spela musik ut i högtalare på annat håll i hemmet, sitter jag här och använder Airport Express som router för trådlöst internet till mina bärbara pc:ar.

Frågan är: hur lösenordskyddar jag det nätverket? Jag är lite dum så förklara gärna övertydligt. Tack tack.
Citera
2010-11-10, 00:37
  #5
Medlem
jag snor också tråden för det finns en hel del airporttrådar...

Jag köpte men express för en månad sedan. Funkade bra, köpte airfoil - allt var lysande. Sen lämna jag in den för jag tappa kontakten. Fick en ny, gjorde likadant. Funka i 3 dagar. Lämna in för jag tappa kontakten helt - fick en ny.
Nu har jag en ny igen. Hitta den (inte direkt men ändå). Konfigurera den så att den ansluter via ett befintligt nätverk men efter omstart hittar den inte airporten. Så jag återställer gör likadant - den hittar inte. Återställer testar att skapa ett nytt nätverk helt och hållet. Då fungerar det. Testar att ansluta till ett befintligt nätverk nu när det fungerar - då försvinner den från Airport-verktyg IGEN.

Kontentan är att när jag ansluter den till mitt befintliga nätverk så kan jag inte längre hitta den :S.
Sitter på en MBP och min polare har en likadan och han hittar inte heller Airporten.

(testat vägguttag lång från andra störande tekniska prykar etc etc.)

Vad ska jag göra? Kan jag kräva pengarna tillbaka? Är trots allt tredje airporten..
Citera
2010-11-10, 00:41
  #6
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jättejenny

Vad ska jag göra? Kan jag kräva pengarna tillbaka? Är trots allt tredje airporten..

Det skall du kunna göra tror jag. Jag hade gjort det och tittat på en annan lösning istället.

Konsumentlagen säger ju att du skall kunna kräva tillbaka pengarna om ....... (här slutar min kunskap tyvärr).
Citera
2010-11-10, 02:24
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jättejenny
jag snor också tråden för det finns en hel del airporttrådar...

Jag köpte men express för en månad sedan. Funkade bra, köpte airfoil - allt var lysande. Sen lämna jag in den för jag tappa kontakten. Fick en ny, gjorde likadant. Funka i 3 dagar. Lämna in för jag tappa kontakten helt - fick en ny.
Nu har jag en ny igen. Hitta den (inte direkt men ändå). Konfigurera den så att den ansluter via ett befintligt nätverk men efter omstart hittar den inte airporten. Så jag återställer gör likadant - den hittar inte. Återställer testar att skapa ett nytt nätverk helt och hållet. Då fungerar det. Testar att ansluta till ett befintligt nätverk nu när det fungerar - då försvinner den från Airport-verktyg IGEN.

Kontentan är att när jag ansluter den till mitt befintliga nätverk så kan jag inte längre hitta den :S.
Sitter på en MBP och min polare har en likadan och han hittar inte heller Airporten.

(testat vägguttag lång från andra störande tekniska prykar etc etc.)

Vad ska jag göra? Kan jag kräva pengarna tillbaka? Är trots allt tredje airporten..
Ja, vanligtvis kan säljaren välja att istället erbjuda sig att reparera varan eller genomföra omleverans (alltså ge dig ett nytt exemplar), men efter tre felaktiga produkter kan du lugnt reklamera och häva köpet

EDIT: Glömde bort att jag var i mac-forumet, så lade till en
__________________
Senast redigerad av oyabin 2010-11-10 kl. 02:27.
Citera
2010-11-10, 09:00
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyabin
...men efter tre felaktiga produkter kan du lugnt reklamera och häva köpet ...

Men jag vet ju inte om den är felaktig eller om det är jag som gör fel :/
Citera
2010-11-10, 09:40
  #9
Medlem
tzjs avatar
Har du följt installationsguiden och gjort enligt konstens alla regler så är det väl inte helt orimligt att du drabbats av 3 dåliga APE:s.

Ring Apple och hör med dem.
Citera
2010-11-10, 09:48
  #10
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Lånar tråden då jag just har en fråga angående just Airport Express.

Från ett tidigare liv med en stationär Mac då jag använde Airport Express för att kunna spela musik ut i högtalare på annat håll i hemmet, sitter jag här och använder Airport Express som router för trådlöst internet till mina bärbara pc:ar.

Frågan är: hur lösenordskyddar jag det nätverket? Jag är lite dum så förklara gärna övertydligt. Tack tack.


Bump.

Ps. jag är en skitsnygg tjej, kan jag få hjälp då?
Citera
2010-11-10, 09:55
  #11
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Bump.

Ps. jag är en skitsnygg tjej, kan jag få hjälp då?

Du borde kunna gå in i din APE och välja säkerhet i inställningar.
http://forums.macrumors.com/archive/.../t-331679.html
Citera
2010-11-10, 10:06
  #12
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Du borde kunna gå in i din APE och välja säkerhet i inställningar.
http://forums.macrumors.com/archive/.../t-331679.html


Tack! Ska kolla upp det sen. Återkommer.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback