Citat:
Ursprungligen postat av
Kirk.Douglas
Jag såg inte så långt i programmet vid tillfället, men får göra det snart.
Tafelspitz var det godaste jag åt i Wien med äppelsåsen och gräslökssåsen och instämmer i att gräslökssåsen nog inte hade gjort sig fy skam tillsammans med schnitzeln.
Tafelspitz är gott i sitt originalutförde men blir faktiskt ännu bättre om den lagas på bringa. Bringa har nämligen en högre halt av bindväv och därför renderar ett mörare kött.
Köttet till en traditionell Tafelspitz hämtas från övre ryggslutet, dvs rostbiff med tillhörande kappa, samt det som man i Italien lagar Bresaola på. Denna köttbit är av naturen lite segare och magrare än bringan. Faktum är att jag till och med föredrar högrev/hals före den traditionella styckningsbiten.
I stället för gräslökssås så äter undertecknad hellre en remoulad-/tartarsås (innehållande rödlök, kapris och cornichoner). Denna sås får gärna spädas ut en aning med buljongen som blivit till i samband med kokning av köttet.
Ett kanonhjälpmedel i samband med den här typen av rätter är ju en tryckkokare. Jag kör på en insats så att köttbiten inte kommer i kontakt med vattnet som den ångas i. På det viset får man ut maximal arom ur köttbiten eftersom den inte blir utspädd av själva vattnet. Visserligen kör trycket ut en del vätska ur köttet men ändå

.
Hur som helst, mängder med rotsaker, lök och kryddor (valbara) körs i tryckkokare. Köttet tas upp och låtes vila för att sedan trancheras tvärs över fibrerna i lagom tjocka skivor. Dessa beströs med färsk persilja, lite rivet citronskal och eventuellt senap av neutral typ. Jag kör som vanligt på den tyska taffelsenapen. Man kan äta antingen ett gott rågsurdegsbröd eller kokt potatis till, samt de nämnda såserna.
~Paul~