Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-02-16, 23:15
  #253
Medlem
Bisarros avatar
Håller du med om det jag skrev om småbarn, 2mas? I så fall: hur hänger ditt resonemang ihop?
Citera
2012-02-16, 23:19
  #254
Medlem
trappstegets avatar
En amerikansk psykolog bevisade någon gång på 60-talet tror jag det var att alla föds goda. Skinner hette han och uppfostrade sin dotter i en låda i fem år utan kontakt med yttervärlden, den sk Skinner-boxen. Experimentet bevisade att enbart miljön och inte arvet bestämmer resultatet.
Citera
2012-02-16, 23:41
  #255
Medlem
alltblirbras avatar
Man är som ett tomt kanvas när man föds, vad som helst kan smetas på det.
Citera
2012-02-16, 23:41
  #256
Medlem
Bisarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trappsteget
En amerikansk psykolog bevisade någon gång på 60-talet tror jag det var att alla föds goda. Skinner hette han och uppfostrade sin dotter i en låda i fem år utan kontakt med yttervärlden, den sk Skinner-boxen. Experimentet bevisade att enbart miljön och inte arvet bestämmer resultatet.
Du har nog missuppfattat experimentet, haha, tror du verkligen på det där själv?
Citera
2012-02-17, 11:00
  #257
Medlem
svarttaxins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalky
Nej jag driver inte med det inlägget?
Flickorna såg ju inte ut som dem gör idag. Visst hon är ingen diamant men Eva har ett helt okej
utseende för den tiden.

Ja dom ser annorlunda ut idag (tur det) men jag tror att det fanns snyggare tjejer än Eva på den tiden också.
Citera
2012-02-17, 13:19
  #258
Medlem
2mass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bisarro
Håller du med om det jag skrev om småbarn, 2mas? I så fall: hur hänger ditt resonemang ihop?

Nej, det håller jag verkligen inte med om. Det är en gammal vanlig vanföreställning som jag inte förstår hur fan den kunnat uppkomma. Är stora skillnader på småbarn, vilket borde vara uppenbart för alla med någotsånär förmåga att tolka sin omgivning och bilda sig en uppfattning. Vissa barn är hår av hin från början men många andra barn känner av sin omgivning och skulle aldrig få för sig att dra katten i svansen.
Citera
2012-02-17, 13:24
  #259
Medlem
Bisarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2mas
Nej, det håller jag verkligen inte med om. Det är en gammal vanlig vanföreställning som jag inte förstår hur fan den kunnat uppkomma. Är stora skillnader på småbarn, vilket borde vara uppenbart för alla med någotsånär förmåga att tolka sin omgivning och bilda sig en uppfattning. Vissa barn är hår av hin från början men många andra barn känner av sin omgivning och skulle aldrig få för sig att dra katten i svansen.
Vilken ålder pratar du om? Empati är något man lär sig, det är inte självklart för en bebis att det gör ont på mamma om man river henne på armen.
Citera
2013-11-20, 21:05
  #260
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thunderman
Jag har en fråga som jag gärna vill ha besvarat.

Den gäller Nazityskland under Andra Världskriget, och Adolf Hitler. Vi vet om alla dem negativa saker som skrivs om Hitler, där han i princip framställs som världshistoriens ondaste man. Men är detta verkligen sant, eller är det bara Amerikansk propaganda?

Vad som får mig att undra är speciellt det faktum att Amerikanarna hela tiden lyckas satanisera vem de än är som dem är i krig med, vare sig det är Hitler, Hirohito, Saddam Hussein, Usama bin Ladin. Vem minns till exempel inte hur stackars Saddam Hussein blev sataniserad av Amerikanarna innan kriget?

Så jag undrar, är det verkligen sant att Adolf Hitler och Nazityskland ska vara synonymt med ondska? I synnerhet då jag hörte en intervju med en gammal tysk general som säger att tyskarna respekterade Geneve konventionen under Andra Världskriget och dödade inte civila personer.

Några tankar om detta?


Varför vara dum nog att slösa ammunition på civila? Civila behövs dessutom i samhället efter att kriget är slut. Ett STORT misstag i Syrien var när jihadisterna började tävla om vem som kunde avrätta flest civila. Där förlorade de kriget och mördaren Assad blev plötsligt en ängel
Citera
2013-11-21, 00:00
  #261
Medlem
Frawjons avatar
Hitler var inte värre än de flesta politiker. Till skillnad från de flesta politiker var han ärlig med att "demokratin" är en lögn.
Citera
2013-11-22, 19:48
  #262
Medlem
ambisckos avatar
Nej, det är till största delen propaganda. Vid en rationell granskning framstår Winston Churchill som avsevärt mer ondskefull än Hitler:

http://gregaria.wordpress.com/2013/1...chills-terror/
Citera
2013-11-22, 23:02
  #263
Medlem
apanola IIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ambiscko
Nej, det är till största delen propaganda. Vid en rationell granskning framstår Winston Churchill som avsevärt mer ondskefull än Hitler:

http://gregaria.wordpress.com/2013/1...chills-terror/

Nej, Hitler var inte så ond som eftervärlden velat utmåla honom som. han hade flera goda kvalitér, både som politiker och människa, så ond, nej absolut inte
Citera
2013-11-22, 23:18
  #264
Medlem
StuGs avatar
Hitler var onekligen en diktator som låg bakom mycket elände. Dock är det självklart så att han demoniserats på ett kvaisreligiöst sätt under efterkrigstiden - vilket är helt onödigt eftersom det är illa som det är.

Hittade en intressant föreläsning av den brittiske historikern David Irving - som bitvis ger ett halvfnoskigt intryck när det kommer till koncentrationslägren i tredje riket men vars historiska kunskaper erkänns även av hans belackare. Här berättar han om skillnaden i att träffa personer med personlig erfarenhet av Hitler som chef och ledare jämfört med historiker som endast har tillgång till varandras citat ur böcker:
(Beskrivningen av V1-attackerna han upplevde som barn är rätt intressant)
http://www.youtube.com/watch?v=tABCVg6qODg
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback