Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-02-16, 15:47
  #241
Medlem
Saccards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LYrexo
kolla på denna filmen där visas det lite om hans barndom
http://www.imdb.com/title/tt0346293/
Sen kanske man vill undvika filmer som redan i titeln slår fast att nu jävlar ska vi visa en film som handlar om ondska. För att undvika att få storyn vinklad, menar jag...
Citera
2012-02-16, 16:23
  #242
Medlem
kalkys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svarttaxin
Hoppas du driver med inlägget.. ??

Nej jag driver inte med det inlägget?
Flickorna såg ju inte ut som dem gör idag. Visst hon är ingen diamant men Eva har ett helt okej
utseende för den tiden.
Citera
2012-02-16, 19:23
  #243
Medlem
MrWins avatar
Jag undrar om ni tror att den allmänna synen på Hitler förändrats över tid. Dvs om han strax efter krigsslutet ansågs som en psykiskt sjuk person och idag anses ha varit enbart ond. Kanske man i framtiden kommer att anse honom som en normal person?
Citera
2012-02-16, 19:28
  #244
Medlem
loveak47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kukz0r
Läs mein kampf så ger han själv svar. Tydligt blir att han alltid hade tyska folkets väl i främsta rummet, om hans metoder var missriktade kan jag inte uttala mig om.

Rekommenderar mein kampf till alla, oerhört klarsynt man, den där Adolf.

Faktiskt. Blev överraskad när jag började med boken. Även om jag tycker att han spårar ur lite ibland så får han till bra poänger.

Se bara dessa två citat ur kapitlet politik:




Och TS.. nej, han föddes inte ond. Hur kan man ens fråga en sådan sak?
Citera
2012-02-16, 20:35
  #245
Medlem
2mass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loveak47
Och TS.. nej, han föddes inte ond. Hur kan man ens fråga en sådan sak?

Vad menar du? Tror du inte nån kan födas ond??
I så fall kan jag berätta att det är en vetenskaplig fakta att så är fallet. Läs om psykopati.
Citera
2012-02-16, 21:26
  #246
Medlem
Att förklara historiska skeenden genom med enskilda individer har lite bäring. Anta att han var ond, så vad? Det finns gott om psykopater, elaka människor etc. Det intressanta är de faktorer som möjliggjorde den politik som Nazityskland förde, hur den kunde få fäste, varför den appellerade till så många etc.
Citera
2012-02-16, 21:42
  #247
Avstängd
CrackThiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2mas
Vad menar du? Tror du inte nån kan födas ond??
I så fall kan jag berätta att det är en vetenskaplig fakta att så är fallet. Läs om psykopati.

Så om man föds med psykopati så är man helt plötsligt ond?
Citera
2012-02-16, 21:54
  #248
Medlem
2mass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrackThis
Så om man föds med psykopati så är man helt plötsligt ond?

Ehh? ja.
Citera
2012-02-16, 21:56
  #249
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2mas
Ehh? ja.

Ja, då har du valt en passande avatar.
Citera
2012-02-16, 21:57
  #250
Medlem
Bisarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2mas
Ehh? ja.
Man kan väl inte vara ond om man inte begått någon ond handling?
Citera
2012-02-16, 22:14
  #251
Medlem
2mass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bisarro
Man kan väl inte vara ond om man inte begått någon ond handling?

Självklart kan man det. Ondska är avsaknad av godhet. Eller för att utrycka det mer lättbegripligt för låtsasfilosoferna och dumstrutarna i tråden, som säkert inte kan definiera godhet heller, är ondska renodlad egoism. Egoism innebär att inte bry sig om andra än sig själv.
Psykopaten är kanske inte så kapabel att uträtta onda handlingar som spädbarn, men det finns psykopatiska spädbarn vilket är min grundpoäng då psykopati är medfött. Och psykopater är onda och därför kan man alltså födas ond.
Citera
2012-02-16, 22:22
  #252
Medlem
Bisarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2mas
Självklart kan man det. Ondska är avsaknad av godhet. Eller för att utrycka det mer lättbegripligt för låtsasfilosoferna och dumstrutarna i tråden, som säkert inte kan definiera godhet heller, är ondska renodlad egoism. Egoism innebär att inte bry sig om andra än sig själv.
Psykopaten är kanske inte så kapabel att uträtta onda handlingar som spädbarn, men det finns psykopatiska spädbarn vilket är min grundpoäng då psykopati är medfött. Och psykopater är onda och därför kan man alltså födas ond.
Alla småbarn är egoistiska, de har ingen utvecklad empati och förstår inte följderna av sitt handlande gentemot andra.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback