Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-02-16, 04:43
  #205
Medlem
For manga ar sedan laste jag: Explaining Hitler: The Search for the Origins of His Evil, skriven av Ron Rosenbaum. Det var en mycket tankvard bok, och manga olika personer kom till talan i boken.

Hans slutsats var att vi alla kan bli onda. Ondskan finns inom oss.
Citera
2012-02-16, 05:10
  #206
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ABESEDE
Vad tror ni? Och varför tror ni Hitler blev som han blev? Jag läste tex att den enda människan Hitler verkligen älskade var hans egen mor, och när hon dog så förändrades hans personlighet.

Jepp, det finns en teori om det, av Rudolp Birion. Nar hennes dog en mycket smartsam dod i cancer. Var hennes lakare en jude. Men jag tror inte pa den teorin.

Det fanns en underbar tidning kallad Munich Post, dom skrev roliga artiklar om AH. Bland annat att han skulle ha varit en neger. Jag kan kanske inte saga neger, men jag bor i Kina sen manga, manga ar. Och jag blir alltid kallad for vad jag ar: en frammande manniskand eller en vit manniska. Och det ar vad jag ar....
Citera
2012-02-16, 05:11
  #207
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ABESEDE
Vad tror ni? Och varför tror ni Hitler blev som han blev? Jag läste tex att den enda människan Hitler verkligen älskade var hans egen mor, och när hon dog så förändrades hans personlighet.

Jepp, det finns en teori om det, av Rudolp Birion. Nar hans mor dog en mycket smartsam dod i cancer. Var hennes lakare en jude. Men jag tror inte pa den teorin.

Det fanns en underbar tidning kallad Munich Post, dom skrev roliga artiklar om AH. Bland annat att han skulle ha varit en neger. Jag kan kanske inte saga neger, men jag bor i Kina sen manga, manga ar. Och jag blir alltid kallad for vad jag ar: en frammande manniskand eller en vit manniska. Och det ar vad jag ar....
Citera
2012-02-16, 05:11
  #208
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Gamle Adolf var en god människa, en sann förebild. Han gjorde allt för sitt folk och för nationen. En ond människa är som negerapan Mugabe som skor sig själv på nationens bekostnad…

Nej, han var en narcissistisk skitstövel med sjuka och människokränkande ideal, hur man än vinklar det. Han må ha varit en mästare på att övertala människor, men det gör inte hans handlingar och tankar desto mindre vidriga för det.
Han tog dessutom livet av sig pga att han inte ansåg det tyska folket värdiga nog att få erhålla honom som ledare. Med andra ord ansåg han alla andra vara svaga, inte minst sagt sitt eget folk mot slutet av kriget.
Citera
2012-02-16, 06:18
  #209
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skytteslusken10
Nej, han var en narcissistisk skitstövel med sjuka och människokränkande ideal, hur man än vinklar det. Han må ha varit en mästare på att övertala människor, men det gör inte hans handlingar och tankar desto mindre vidriga för det.
Han tog dessutom livet av sig pga att han inte ansåg det tyska folket värdiga nog att få erhålla honom som ledare. Med andra ord ansåg han alla andra vara svaga, inte minst sagt sitt eget folk mot slutet av kriget.

Du är en äcklig jude.

Tack, jag behöver likt dig släppa ut lite ilska ibland
Citera
2012-02-16, 06:37
  #210
Medlem
Ingen är ond från födsel. Judarna måste ondförklara dig först.

Nej men skämt åsido...
Han blev nog som han blev. Var nog ett hårt slag att inte komma in på konsthögskolan eller vad det var...
Sen kanske han inte var så ond, han ville ju lyfta fram sitt folk. Och han lyckades.
Citera
2012-02-16, 06:56
  #211
Medlem
Saccards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folkskygg
Hitler var nog inte ond överhuvudtaget, utan för god och för omtänksam mot sitt folk.
Så är det självfallet. Adolf vaknade inte på morgonen och med ett smil stod framför badrumsspegeln och föreställde sig brinnande städer och travar av lik. Han gjorde vad han tyckte var bäst för sin nation och sitt folk och eftersom omvärlden hade en annan mening så blev det konflikt. Konflikten kostade mängder med människoliv och materiell skada men det var inte Adolfs fel helt och hållet. Det var en massa andra stater och statschefer inblandade i alla beslut, truppförflyttningar och bombande. Adolf förlorade konflikten och blev därför, i likhet med alla andra som förlorat stora drabbningar, demoniserade in absurdum. Napoleon utsattes för precis samma demonisering av sina besegrare. Det är därför TS i likhet med kreti och pleti förutsätter att Adolf var en djävul i människoskepnad när han i själva verket bara var en radikal politiker som i grund och botten ville sin flock väl. På bekostnad av andra, visserligen, men säg den gärning som inte har ett pris.

Sen är majoriteten av de där teorierna ni framkastar om att Adolf skulle varit jude, homosexuell och koprofag felaktiga och bara en del av den demoniseringsprocess som tagit form och utvecklats under de senaste sextio åren. Även konstskolemisslyckandet i Wien har beretts alldeles för mycket betydelse i historieskrivningen. Däremot drabbades Adolf av några svåra förluster, bland annat moderns död och Geli Raubals självmord. Även förlusten av terriern Fuchsl tog honom hårt och la grunden till Adolfs förtjusning i hundar som sen följde honom resten av livet.
__________________
Senast redigerad av Saccard 2012-02-16 kl. 07:08.
Citera
2012-02-16, 07:01
  #212
Medlem
Whitewidow1s avatar
Ingen föds ond, ty ondska är bara ett annat ord för ignorans. Hitler ville skapa ett bättre samhälle, även om det nu var på bekostnad av andra så är redan det ett tecken på att Hitler inte var ond, då ingen genuint ond människa har det som sin yttersta önskan. Människan är helt enkelt inte ond, då ondska aldrig varit den yttersta önskan när människan utfört onda handlingar, men tyvärr har människan alltid sökt syndabockar, och människan har gång på gång kämpat för godheten på bekostnad av andra vilket aldrig lätt till någon bättre värld, utan endast gjort att vi har hamnat i ett dystert mönster där vi hela tiden har ett vi och dom tänkande och tror att "våran" sanning är den ända rätta.
Citera
2012-02-16, 07:45
  #213
Avstängd
link71s avatar
nehj han har ingen ond person.Han blev argare på att judarna styr landet så ville man göra en ändring.Sen blev han lite knäpp i huvet
Citera
2012-02-16, 07:56
  #214
Medlem
Obskyrdelfins avatar
Om vi vänder på steken då: Ondskans antagonist, alltså hjälten, måste ju vara den som dräper djävulen. Vem dräpte djävulen? Stalin. Var Stalin god? Svar nej. Stalin mördade runt 30-40 miljoner människor i sitt eget land, på grund av deras sociala tillhörighet. Hitler mördade människor på grund av deras biologiska tillhörighet. Skulle en rensning p.g.a. biologisk tillhörighet vara värre än en rensning p.g.a. en människas socialklass? Svar nej.

Caesar? Som ansåg att allt folk utanför roms gränser var barbarer?
Spanjorerna? Som slog ihjäl Inkas och azteker till höger och vänster och matade hundar med dem?
De goda jänkarna? Som skickar 1000 ton trotyl från yttre rymden rakt in i en lerhydda i afghanistan p.g.a. att männsikorna där inne har en annan uppfattning om sin världsbild än dem?

Så nej. Hitler var inte ond. Det är dock segrarna som skriver historien, och så kommer det alltid vara. Den som dock vill få en lite större och djupare kunskap, kan iaf börja med att sluta hylla filmer som Saving private Ryan, och i Se på i princip alla dokumentärer som någonsin sänts på TV om 1:a och 2:a världskriget efter 1950 som ren propaganda


Läs subjektiva böcker i ämnena.. läs, läs, läs

Och glöm inte att ni kan sitta här i detta nu och skriva i lugnan ro, långt bort från krig och elände, p.g.a. personer vars tankar en gång i tiden, kanske inte var helt olika Hitlers, men just då sågs som ideal..
Citera
2012-02-16, 08:42
  #215
Medlem
Tjackapotatiss avatar
Nej individer kan inte födas onda. När någon är "ond" så beror det att den har fått en dålig uppväxt och hur den tolkat samhället vilket inte alltid visar sin sin goda sidan.
Citera
2012-02-16, 09:06
  #216
Medlem
D-LAs avatar
Hitler var inte ond?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback