2010-10-01, 09:44
Medlem
ja var man än åker så ser man ju massa övergivna båtar som massor med folk utan att blinka skulle betala 5-10k för på blocket. jag har anmält en sån här båt som hittegods och fått den efter 3 månader då ingen hört a sig till polisen, men detta är bara krångligt där jag bor nu, och när polisen kommer på att man utnyttjar det systemet för att tjäna pengar så lär det nog vara slut på det, känns inget hållbart alltså.

så vad tycker ni om att sno en båt i plast som är ca 4-5 meter lång med ett värde på max 10k och utan tvekan har legat orörd flera säsonger? är det fel eller? själv fattar jag inte varför det skulle vara fel eftersom ägarna uppenbarligen inte bryr sig om båten?

sicken moralfjolla man är
Citera
2010-10-01, 09:57
Medlem
nickedicks avatar
Det beror på hur man ser på saken.
Jag äger själv en sådan båt, den ligger uppdragen vid sjön, har legat så i två år nu.
Jag promenerar förbi ibland och tänker stilla att när jag får tid igen så ska den sjösättas.
Att båtar ligger så betyder ju inte att det är fritt fram för snåljåpar att stjäla andras egendom.
Om folk väljer att ha sin båt liggandes är deras ensak.
Det är märkligt att många har så fruktansvärt svårt att skilja på mitt och ditt.
Sätt hellre en lapp på en sk övergiven båt att du gärna köper den billigt.
Tänk på att den båten du suktar efter faktiskt kan vara min båt.
Citera
2010-10-01, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nickedick
Det beror på hur man ser på saken.
Jag äger själv en sådan båt, den ligger uppdragen vid sjön, har legat så i två år nu.
Jag promenerar förbi ibland och tänker stilla att när jag får tid igen så ska den sjösättas.
Att båtar ligger så betyder ju inte att det är fritt fram för snåljåpar att stjäla andras egendom.
Om folk väljer att ha sin båt liggandes är deras ensak.
Det är märkligt att många har så fruktansvärt svårt att skilja på mitt och ditt.
Sätt hellre en lapp på en sk övergiven båt att du gärna köper den billigt.
Tänk på att den båten du suktar efter faktiskt kan vara min båt.
jodå jag har tänkt så här många ggr och har inga problem att skilja på ditt och mitt, men när något har legat så länge att det är uppenbart att ägaren inte längre ser nåt värde i båten så börjar man fundera, det känns så onödigt att saker och ting ska ligga o skräpa ist för att användas. det här med att sätta en lapp på har jag också provat, utan ett enda svar, det har bara slutat med att dom regnar bort eller blir solblekta.

jag skulle ALDRIG få för mig att sno ens en övergiven munk (donut) om den var fastlåst, för det tyder på att nån ändå bryr sig.

ett annat exempel på när jag tycker det ska vara tillåtet att sno en båt är när den legat under vattnet i flera år, men det kanske också är "fel".
Citera
2010-10-01, 10:07
Medlem
cannaBes avatar
Jag håller med nickedick här. Eftersom den tillhör någon annan så är det ju självklart omoraliskt och fel att sno den. Dock säger jag inte att du inte ska göra det Det kan ju bli en ganska fin sidoinkomst!
Citera
2010-10-01, 10:45
Medlem
SchKutts avatar
Är emot att stjäla andras saker som man hittat och lämnar in det jag hittar till polisen. Har dock inte fått igen något ännu. Så jag tycker att du ska fortsätta anmäla saker till polisen.

Men är man så jävla dum att man drar upp sin båt på en allmän plats och inte låser fast den och låter den ligga orörd i mer än ett år så är man väl inte rädd om den eller? Eller ens bryr sig om den.

Då tycker jag att du kan anmäla den för det kan vara så att det inte är ägaren som "parkerat" den där.
Citera
2010-10-01, 11:26
Medlem
Denna tråden kanske borde ligga i filosofi? Moral har inget med brott och brottsbekämpning att göra. Men de allra flesta skulle nog se detta som omoraliskt ja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in