Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-06-18, 02:28
  #289
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skarparattarn
Ok vi säger så.

Ja när du pantar näst så prova en glasflaska med pant. Återkom om det inte fungerade.
Citera
2023-06-18, 02:33
  #290
Medlem
Skarparattarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Ja när du pantar näst så prova en glasflaska med pant. Återkom om det inte fungerade.

Skillnaden mellan dig och mig är att jag vet att du har fel.

Är långt från samma maskiner i alla butiker
Citera
2023-06-18, 02:34
  #291
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Ja när du pantar näst så prova en glasflaska med pant. Återkom om det inte fungerade.

Men sluta tjöta om panten! Tråden handlar om SMAKEN!
Citera
2023-06-18, 04:20
  #292
Medlem
Blindtestade just det här, med polare, ett par gånger för typ några årtionden sen. Hällde upp öl från flaska och burk i olika muggar och testade. Jag kände definitivt skillnad.

Men det var flera på plats som inte upplevde nån skillnad dom kunde sätta fingrarna på, så vi gissade att andra helt enkelt inte hade det smaksinnet, eller inte hade tänkt på sånt förut så liksom hjärnan/tänket var inte van vid att skönja små skillnader hos vissa. Inget konstigt i det. Det stämde rätt bra med min egna upplevelse för jag har nästan alltid varit en såndär som märker minsta lilla minutiösa skillnad, i mycket. Andra är inte så, dom är bättre på annat istället, typ att se den övergripande bilden istället för alla mini-detaljer.

Jag tyckte flaska var bättre för vissa öltyper och burk för andra. Flaska var också bättre om ölen inte var så iskall, för då var burken bättre. Flaska smakade aningen mer fadd, som en läsk med lite lägre temperatur och mindre kolsyra i - typ. Smakade mer gammalt på ett sätt med, mer mjuk liksom. Och det gifte sig skitbra med vissa ölsmaker och medan burk var mer neutral, kändes mer hård, kall i smaken liksom mer bett i den. Mer digital, medan flaskan var mer analog.
Burk gifte sig skitbra t.ex. med en iskall Pripps Blå. Flaska var bättre för lite mer mustigare ölsmaker, även lite mörkare, och med lite högre alkoholhalt i. Lättöl i flaska smakade verkligen inget kul, men samma lättöl smakade precis som det skulle på burk. Högre alkoholhalt på flaska gick bättre, men samma sak på burk gav en mer stickande aggressiv smak, typ som en stor stark som nån hällt 2cl vodka i.

Lite så tyckte jag det var, om jag minns rätt. Men man är inte direkt så petig numera så man alltid måste se till att få rätt öl i rätt tappning. Man tar oftast bara det som finns ändå
__________________
Senast redigerad av Robbinist 2023-06-18 kl. 04:25.
Citera
2023-06-18, 11:27
  #293
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skarparattarn
Skillnaden mellan dig och mig är att jag vet att du har fel.

Är långt från samma maskiner i alla butiker

Skillnaden är att jag handlar i normala butiker som både har normala pantmaskiner, frysdiskar och även kylda drycker.
Citera
2023-06-19, 00:16
  #294
Medlem
Vill.Ha.Den.I.2ans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Skillnaden är att jag handlar i normala butiker som både har normala pantmaskiner, frysdiskar och även kylda drycker.


min lokala butik bytte maskiner för ca ett halvår sedan. det har blivit en dyr historia för storpantare, kommer du med en sopsäck pant sväljer den allt men påstår att x-antal inte är godkända och y bara fösvunnit ner i pantgapet. klagar man till personalen så får man "jag vet, fixar ditt kvitto"
Citera
2023-06-19, 00:31
  #295
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robbinist
Blindtestade just det här, med polare, ett par gånger för typ några årtionden sen. Hällde upp öl från flaska och burk i olika muggar och testade. Jag kände definitivt skillnad.

Men det var flera på plats som inte upplevde nån skillnad dom kunde sätta fingrarna på, så vi gissade att andra helt enkelt inte hade det smaksinnet, eller inte hade tänkt på sånt förut så liksom hjärnan/tänket var inte van vid att skönja små skillnader hos vissa. Inget konstigt i det. Det stämde rätt bra med min egna upplevelse för jag har nästan alltid varit en såndär som märker minsta lilla minutiösa skillnad, i mycket. Andra är inte så, dom är bättre på annat istället, typ att se den övergripande bilden istället för alla mini-detaljer.

Jag tyckte flaska var bättre för vissa öltyper och burk för andra. Flaska var också bättre om ölen inte var så iskall, för då var burken bättre. Flaska smakade aningen mer fadd, som en läsk med lite lägre temperatur och mindre kolsyra i - typ. Smakade mer gammalt på ett sätt med, mer mjuk liksom. Och det gifte sig skitbra med vissa ölsmaker och medan burk var mer neutral, kändes mer hård, kall i smaken liksom mer bett i den. Mer digital, medan flaskan var mer analog.
Burk gifte sig skitbra t.ex. med en iskall Pripps Blå. Flaska var bättre för lite mer mustigare ölsmaker, även lite mörkare, och med lite högre alkoholhalt i. Lättöl i flaska smakade verkligen inget kul, men samma lättöl smakade precis som det skulle på burk. Högre alkoholhalt på flaska gick bättre, men samma sak på burk gav en mer stickande aggressiv smak, typ som en stor stark som nån hällt 2cl vodka i.

Lite så tyckte jag det var, om jag minns rätt. Men man är inte direkt så petig numera så man alltid måste se till att få rätt öl i rätt tappning. Man tar oftast bara det som finns ändå

Visste du om blindtestet ? Dvs att detta test skulle genomföras, det kan ju sätta "griller" i huvudet. Nu var det ett tag sedan jag gjorde liknande test (säkert 15-20 år sedan) så saker kan ha förändras, men min upplevelse var som din att det fanns små skillnader. Dock ska jag påpeka att jag var medveten om detta test, så det var aldrig något regelrätt blindtest för min del, skillnaden var så lite att jag tänkt att min medvetenhet om att det kommer från olika buteljer sätter griller i huvudet.

Nu hittar jag sällan samma öl i två olika buteljer så "problemet" finns inte riktigt där man tvingas välja mellan dessa ting. Fat är att föredra över båda dessa alternativ förstås. Beställer ju en hel del öl från utlandet och majoriteten av dessa öl är i burk. Usa och Australien så är min uppskattning att typ 70-90% av all öl är i burk, logistik, packningsproccesen och kostnaden är de anledningarna som jag har förstått det.
Citera
2023-06-19, 01:12
  #296
Medlem
PingPongZongs avatar
Bäst var ju dom här Blågul ölen som fanns på 1.5liters PET flaska. Jag är mer för större burkar och flaskor när det kommer till öl. Och öl på burk vill jag gärna ha på 100cl och inte små 50cl burkar. Det är ovanligt nuförtiden i Sverige. Danskarna har en fin öl som heter Faxe 10% som är 100cl per burk. https://www.drinko.se/faxe-10-12-x-1-liter.html
Citera
2024-01-14, 20:43
  #297
Medlem
Skarparattarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Nej samma argumentet som tidigare. Ni flyttade diskursen.

Citat:
Ursprungligen postat av Free12
80% har det inte, du vrider det till att 80% har det...


Jag saknar våran pant diskussion
Citera
2024-01-14, 22:35
  #298
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skarparattarn
Jag saknar våran pant diskussion

Den var lite underskattad. Numera är det jobbigt för pantmaskiner som får utstå det mesta.



https://www.fri-kopenskap.se/article...ens_pantmaskin
Citera
2024-01-14, 23:34
  #299
Medlem
Skarparattarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Den var lite underskattad. Numera är det jobbigt för pantmaskiner som får utstå det mesta.



https://www.fri-kopenskap.se/article...ens_pantmaskin


Ja helt jävla stört.

Vem fan stoppar in en jävla kökskniv?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback