Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2004-06-11, 12:37
  #1
Medlem
THEIDFs avatar
Är det någon skillnad i smaken när det gäller flaska och burk? Jag vet att på fat så är de flesta bärs godare men när man ska välja mellan flaska och burk, då?

Nu snackar jag bara SMAK, och inte UPPLEVELSEN som jag tycker är bättre när man dricker ut FLASKA.
Citera
2004-06-11, 12:42
  #2
Avstängd
edbergs avatar
Beror pa hur stor flaskan ar - ar den 60 cl som har sa foredrar jag burk...Men ar det en kall 33:a sa foredrar jag flaska...

Skillnad i smak - nja, kan inte direkt satta fingret pa vad det ar, men det ar nagot med att dricka ur flaska - helt klart!
Citera
2004-06-11, 12:43
  #3
Medlem
jag tycker det är bättre smak från flaska. men inte överdrivet bättre.

så vad ja brukar göra: köp 2-3 öl på flaska, resten på burk. för när man druckit lite så är man ingen finsmakare längre.

min åsikt då, så jag kan inte ha fel
Citera
2004-06-11, 12:49
  #4
Medlem
Comps avatar
Av nån anledning så finns ju inte riktigt god öl på burk. Baron Von Trenck (osäker på stavningen dock) är uteslutande på flaska, och Starobrno liksaså...

Så egentligen blir det ingen tävling - flaska vinner.
Citera
2004-06-11, 12:54
  #5
Medlem
Bloodhounds avatar
Rent smakmässigt så får burk bögstryk... Dock så är det ofta billigare med öl på burk så det är mitt självklara val
Citera
2004-06-11, 13:01
  #6
Medlem
Svavels avatar
Tycker det varierar från öl till öl. Vet ingen som smakar sämre på flaska än burk men vissa öl på burk får en lite konstig smak. Är dock enklare o mera praktiskt att köpa burköl än flasköl
Citera
2004-06-11, 13:18
  #7
Medlem
Goblins avatar
Det självklara är ju att aluminium smakar vilket inte glas gör. Det som Comp säger stämmer ju också - all riktigt god öl finns bara på flaska eller fat, undantaget den ale och stout som finns på burk som i vilket fall som helst ska undvikas. Dessutom är det ju så att om man ska dricka direkt ur ölbehållaren är flaska fett överlägsen, särskilt de sorter som har skruvkork.
Citera
2004-06-11, 13:25
  #8
Medlem
jag tror inte det är nån skilnad på smaken burkarna kanske smakar lite mer aluminium
jag dricker hellre ur en 33cl burk än 50cl
om man dricker 50cl så hinner ölen bli varm innan man har druckit klart
Citera
2004-06-11, 13:27
  #9
Medlem
jag känner smakskillnad

Men jag tror att det var mycket värre förr då burkarna var av plåt i stället för alu. Men flaskor knäcker, synd att de är så tunga att bära bara när man köpt 30st
Citera
2004-06-11, 13:34
  #10
Medlem
Mysonoxens avatar
flaska - solklart!
Citera
2004-06-11, 13:36
  #11
Medlem
Goblins avatar
Ska man nu vara ute i naturen och drälla är det faktiskt burk som gäller. Tänk bara på allt glassplitter som undviks.
Citera
2004-06-11, 15:56
  #12
Medlem
dayms avatar
Jag föredrar köpa all öl i burk, det kanske inte är lika gott, men det är lättare att bära och ofta billigare, och om man dricker burköl ur glas så är smakskillnaden obefintlig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback