2004-06-11, 00:05
Medlem
sysops avatar
Någon som känner till en fungerande macemulator som klarar os x. Host ska vara nt,2k eller xp. Jag har sökt en del och bla hittat PearPC men det har ju fått allt annat än lysande recensioner.
Citera
2004-06-11, 00:09
Medlem
tror att det kan vara svårt att hitta nån som lyckas med jobbet bra!

jag säger köp en mac istället (i know i will)
Citera
2004-06-11, 00:17
Medlem
Broder Tutas avatar
PearPC

Citat:
Ursprungligen postat av sysop
Någon som känner till en fungerande macemulator som klarar os x. Host ska vara nt,2k eller xp. Jag har sökt en del och bla hittat PearPC men det har ju fått allt annat än lysande recensioner.

För dagen finns inget annat (och det är inte fy skam) om en PowerPC-processor ska emuleras (den har ju en lite udda arkitektur vilket inte gör den trivial att emulera). Jag skulle tro att PearPC hinner komma långt inom det närmaste halvåret, så mitt kort ligger kvar på PearPC. Det går ju trots allt att rulla runt OS X Panter på en Athlon XP/3000+ eller dito P4 redan idag så det är ju ett klockrent "beyond proof of concept".
Citera
2004-06-11, 00:40
Medlem
sysops avatar
rob08 Jag har redan en Powerbook G4 , problemet är att jag ändå måste köra osx miljö på pc:n ibland. Broder Tuta, har du personlig erfarenhet av pearpc ? Jag har av en händelse en 2.7 dual xeon stående här, tror du att man skulle kunna köra lite mer krävande apps som tex final cut på den ?
Citera
2004-07-28, 16:52
Medlem
kayethoms avatar
Tänkte återuppliva den här tråden.

Jag testade PearPC igår och tappade nästan hakan.

Laddade ner PearPC 0.2.0 från http://www.pearpc.net/ laddade ner en tom fil som disk, gjorde ISOs av mina Panther (MacOS X 10.3) skivor och installerade. Och... det funkade! Jag kan faktiskt köra MacOS X i ett fönster på PC.

Version 0.2.0 är den senaste officiella releasen. men mycket har hänt sen dess. Det finns massa olika kompilerade inofficiella versioner alla med något unikt hack. Förhoppningsvist kommer flera av patcharna komma med i nästa stabila version.

Saker som inte finns i 0.2.0 men finns som patchar (om man nu vill kopilera själv):
Stöd för datorns CD-rom i Windows (0.2.0 funkar bara med ISO-filer)
Stöd för SDL som grafikmotor
Klockan är galen i 0.2.0 (går typ 3 sekunder på en sekund). Det är åtgärdat i senare versioner.
Stöd för G4-processorns instruktioner.
Diverse optimeraingar för AMD/Intel.

Programmet finns för Linux och Windows.

PS. Själva emuleringen är rätt snabb, och MacOS är faktiskt körbart. Däremot tar installationer tid. Att installera OSX i emulatorn tog bra över 3 timmar på en Athlon XP 3200+
Citera
2004-08-05, 09:30
Medlem
sysops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kayethom
Tänkte återuppliva den här tråden.
Det gör du helt rätt i. Själv hade jag nästan glömt den.
Citat:
Ursprungligen postat av kayethom
.....
Själva emuleringen är rätt snabb, och MacOS är faktiskt körbart. Däremot tar installationer tid. Att installera OSX i emulatorn tog bra över 3 timmar på en Athlon XP 3200+
Det verkar det alltid göra. Prova att köra igång tex en slack 9 i vmware Ok, jag har fått blodad tand igen. SKa damma av burken i fråga och testa.
Citera
2004-08-05, 10:55
Medlem
kayethoms avatar
De mest användbara versionerna finns att ladda ner från http://pearpcexe.sytes.net/
Klicka på "products" och välj något som passar din dator.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in