Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-11-03, 16:02
  #13
Medlem
QwertySalms avatar
Svaret är givet. Antingen E4 eller ingenting. Jag brukar alltid ta E4an när jag ska till Göteborg och omvänt och det går alltid mycket bra. E4 tar dessutom runt 4 timmar och 30 minuter vid laglig fart.
Att resa med E20 går dock långsammare, 5 timmar och 10 minuter gäller där.

Utan tvekan rekommenderar jag dig E4an framför E20
Citera
2018-11-03, 22:45
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baaaltis
e20 kör jag och alla andra lastbilar... fast då ska det ju tilläggas att vi bara kör i 80-90... är ju ganska många mil med 90km/h på den sträckan...

Just det, haha. Jag skulle nog säga att vägvalet beror helt på hur man vill köra. Om man vill köra lugnt/lagligt och kolla på naturen och/eller om man kör med husvagn eller släp är nog E20 bäst
Men för oss som vill ha fart, så är E4 och väg 40 långt bättre.
Citera
2018-11-06, 23:30
  #15
Medlem
miikoss avatar
Beroende om tid på dagen så har jag åkt E18 till Örebro och E20 till Göteborg ifrån de norra delarna av Stockholm, och E4/Rv40 till Göteborg ifrån de södra eller centrala delarna av Stockholm. Har aldrigt åkt E20 hela vägen ifrån Stockholm.

Att passera Husqvarna/Jönköping kl 16 är inte kul.

Vet inte om man kan åka fri fart på E4 riktigt, senast så låg en utlänsk lastbil och skulle köra om en svensk långtradare, det tog väl två km och reäla köer, och i östergötland så stod kryllade det av trafikpoliser, de stod och lurade på vägrenen/terrängen.

På E20 så var det mindre problem med trafiken, vara typ bara Örebro som var lite besvärligt, eftersom de inte kunde använda blinkers där. Resten var väl okej, 13 meters vägar där man kan köra om i mitten när övriga går ut på vägrenen annars vajer där man kunde köra om på streckorna med två filer. Många fartkameror dock.
Citera
2018-11-10, 10:55
  #16
Medlem
godboys avatar
Generellt så väljer jag Rv40+E4 när jag ska GBG-STHLM, men om jag ska till Uppsala så tar jag E20+E18. Den vägen är dock mer tålamodskrävande.
Citera
2018-11-19, 12:44
  #17
Medlem
Puggens avatar
Beror lite på vart man ska till Stockholm. Kan du undvika att anlända till Stockholm i rusningstid och ska norr om Mälaren så funkar Riksväg 40 samt E4 utmärkt. Ska du till de södra delarna av Stockholm, ta även då riksväg 40 och E4.

Kommer du komma mitt i värsta rusningstrafiken i Stockholm och ska norr om citykärnan kan det ta över 1h extra i bilköer längs Essingeleden igenom centrala Sthlm. Då kan E20 till Arboga och sedan E18 vara ett bättre alternativ.

Generellt är riksväg 40 samt E4 mycket bättre alternativ med motorväg från Göteborg till en bit öster om Ulricehamn, sedan mötesseparerad väg till Jönköping och sedan motorväg hela vägen till Stockholm. Jag personligen, väljer alltid E4 och väg 40.

E18 har hög standard hela vägen till Örebro från Stockholm. E20 fortsätter sedan med bra standard till en bit öster om Laxå. Sedan håller E20 väldigt låg standard i form av en vanlig landsväg utan mitträcken långa sträckor med vissa undantag ner till Allingsås där vägen blir bättre ju närmare Göteborg man kommer. E20 öster om Arboga är visserligen mötesseparerad men har låg kapacitet fram tills Eskilstuna där motorvägen börjar bort till Södertälje där den går ihop med E4 in mot Stockholm.

Avståndsmässigt skiljer det bara 5km till E20:s fördel men tidsmässigt tar det över 1h längre tid att köra via E20 än riksväg 40 och E4.
Citera
2018-11-19, 13:29
  #18
Medlem
CygneRouges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puggen
Beror lite på vart man ska till Stockholm. Kan du undvika att anlända till Stockholm i rusningstid och ska norr om Mälaren så funkar Riksväg 40 samt E4 utmärkt. Ska du till de södra delarna av Stockholm, ta även då riksväg 40 och E4.

Kommer du komma mitt i värsta rusningstrafiken i Stockholm och ska norr om citykärnan kan det ta över 1h extra i bilköer längs Essingeleden igenom centrala Sthlm. Då kan E20 till Arboga och sedan E18 vara ett bättre alternativ.

Generellt är riksväg 40 samt E4 mycket bättre alternativ med motorväg från Göteborg till en bit öster om Ulricehamn, sedan mötesseparerad väg till Jönköping och sedan motorväg hela vägen till Stockholm. Jag personligen, väljer alltid E4 och väg 40.

E18 har hög standard hela vägen till Örebro från Stockholm. E20 fortsätter sedan med bra standard till en bit öster om Laxå. Sedan håller E20 väldigt låg standard i form av en vanlig landsväg utan mitträcken långa sträckor med vissa undantag ner till Allingsås där vägen blir bättre ju närmare Göteborg man kommer. E20 öster om Arboga är visserligen mötesseparerad men har låg kapacitet fram tills Eskilstuna där motorvägen börjar bort till Södertälje där den går ihop med E4 in mot Stockholm.

Avståndsmässigt skiljer det bara 5km till E20:s fördel men tidsmässigt tar det över 1h längre tid att köra via E20 än riksväg 40 och E4.

Helt rätt i att det beror på VAR i Stockholm du skall. För mig som kommer från Uppsala så slår vågen över till att köra genom Västergötland.

Det känns som att rv 40 blir bättre och bättre undan för undan, E20 är vägen som politikerna glömde.

Det brukar bli att jag uppfinner ett ärende någonstans, Linköping eller Borås har det blivit de senaste gångerna. Eller så kör jag olika väg dit och hem. Eller tar en omväg för sightseeing.
Citera
2018-11-19, 14:59
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CygneRouge
Helt rätt i att det beror på VAR i Stockholm du skall. För mig som kommer från Uppsala så slår vågen över till att köra genom Västergötland.

Det känns som att rv 40 blir bättre och bättre undan för undan, E20 är vägen som politikerna glömde.

Det brukar bli att jag uppfinner ett ärende någonstans, Linköping eller Borås har det blivit de senaste gångerna. Eller så kör jag olika väg dit och hem. Eller tar en omväg för sightseeing.

Allt utom några få behagliga kilometrar av perfekt motorväg utanför Götene. Undrar om inte detta är den vägsträcka med högst hastighet i Sverige. När köerna byggs upp innan motorvägen så trycks det rejält på gasen just när motorvägen börjar.

Värst är strax norr om Alingsås där det är 60km/h och fartkamera. Helt otroligt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback