Flashback bygger pepparkakshus!
2021-12-26, 21:03
Medlem
Fler än 10 cykelstölder varje dag anmäls i Uppsala och i princip inga av dessa stölder klaras upp.
Nu ska några av de poliser som jobbar med det polisen kallar mängdbrott, lägga ner en del av sin tid på cykelstölder i Uppsala. Arbetssättet blir att sammanställa anmälningarna och kolla säljsidor efter stöldgods.
Det är åtminstone positivt att det läggs ner några timmar per år för att minska denna brottslighet.
Intervju med en av poliserna i SR Uppland:
https://sverigesradio.se/artikel/upp...-mot-problemet
Citera
2022-03-31, 21:44
Medlem
SvartaVargens avatar
Vart vänder folk sig för att köpa stulna cyklar? Finns det någon grupp på facebook eller säljer dom dessa öppet på blocket?
Citera
2023-06-15, 02:54
Medlem
vad gör man om man hittat en elcykel som står fastlås och som har varit på samma ställe i över 2 månader, vad säger lagen om detta, ringer man polisen då och får hittelön ?
Den är fastkedjad på en lyckstolpe med 2 bygellås, skulle gärna vilja ha hittelön vafan lol....
Citera
2024-03-28, 07:04
2024-03-27

Stulen cykel hittades efter GPS-spårning.

Under onsdagskvällen larmades polisen till Hisingen. En inringare hade då lyckats lokalisera
sin cykel som blivit stulen flera veckor tidigare med hjälp av GPS-positionering.

– Inringaren såg att cykeln var i rörelse och cykelns position och kunde dela cykelns
position med polisen som lyckades lokalisera cykeln och en person på cykeln.

– Personen (tjuven) hoppade då av cykeln och sprang från
platsen men kunde snabbt fångas in, säger August Brandt.
https://www.gp.se/nyheter/folj-gps-n..._medium=direkt
Citera
2024-03-29, 12:18
Medlem
Gingers avatar
En fråga.

Om jag lägger en sorts sprängladdning under sadeln och när tjuven sätter sig på sadeln så exploderar sadeln och tjuvens röv och könsorgan är det ajöss med.

Jag kan väll omöjligt bli dömd för försök till dråp eller något när jag skyddar min låsta egendom från bovar?
Citera
2025-11-07, 08:07
Medlem
Jag hade rättegång om just cykelstöld igår och då det gällde en yosemite classic alltså budgethotell blev jag rejält förvånad då.man valde att åtala mig för stöld. Åklagaren gjorde dock bort sig enligt min mening då hon menade att jag stannat vid en annan cykel bredvid då jag skulle hämta cykeln åt en bekant och då var då osäker på vilken cykwl aå valde man som sagt att ta med ser och försöka åtala mig för stöld. Då jag är dömd. För tillgreppsbrott tidigare rätt många gånger så yrkade man på 1.mån plusm1.månads undanröjande. Jag oxh min advokat menar däremot att då en begagnad yosemite ligger mellan 300 till 1300 kr i värde samt att det finns stora.beistwr i utredningen ska åtalet ogillas alternativ dömas för.Ribga stöld.

Åklagaren menar att alla cykelstölder ska betraktas som Stöld av normalgraden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in