Flashback bygger pepparkakshus!
2014-07-05, 13:33
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -nimda-
om cykeln blir stulen så begår du ett brott om du hämtar tillbaka den.
Stämmer delvis. Är den anmäld stulen är det ett lagbrott, annars inte. Källa: Polisen
Citera
2014-07-05, 14:06
Medlem
Finns många olika tekniska lösningar för att märka en cykel.
Man kan ju använda motorfärg, som man har till motorbåtar. Det är färg med små plastkulor i där varje färg har plastkulor med ett unikt nummer inprintat. Färgen innehåller tusentals ja kanske hundratusentals små plastkulor med samma nummer. Det går att läsa av Id-koden trots att man målat över den med annan färg.

Frågan är hur det hjälper dig att hindra att cykeln stjäls?
Det spelar ingen roll om man har gps eller märkning om fylletratten eller polacken tar din cykel ändå.
Jag brukar koppla min cykel till 24 volt. Alltid skoj o höra folk skrika till när de pillar på fel cykel
Ta inte för mycket kräm bara så de fastnar.
Citera
2014-07-05, 14:08
Medlem
Onanikrems avatar
Snabbkoppling för att byta sadel och en "tjyvsadel" med sex uppåtriktade rakblad inbäddade i stoppningen.
Kanske inte lösningen mot alla cykelstölder men kan garantera jag garvade läppen av mig när jag en morgon hittade cykeln sönderslagen och hela sadeln var nerblodad
Citera
2014-07-05, 14:22
Medlem
sebnies avatar
Onanikrem: Hoppas du åker dit så det tjuter om det. Sådant där får man icke göra enligt svensk lag.
Finns en som åkte dit och fick betala skadestånd för att han monterat för kraftig sirén på sitt billarm så stackars biltjuv fick tinnitus. *Trycker in den blåa F-knappen märkt GILLA på domen*

Man får inte ta lagen i egna händer!

GPS-sändare är det bästa, då kan man sedan ge koordinaterna till vännerna i blå uniform, så fixar dem resten. På rätt sätt. Enligt lag.

nilserikk: Bra att du tar 24v och inte 230v. För 230v hade varit rent kriminellt.
Men tänk om en hjärtsvag tjuv pillar? Skulle avråda från idén generellt sett. Bättre att skaffa GPS som sagt så man kan bussa polisen på tjuvarna.

KillenArCP:
Stämmer ej.
Är egendom stulen får man ta tillbaka den på bar gärning, dvs innan stölden är fullbordad, men efter det är det förbjudet, oavsett hur du kan identifiera din cykel.

Anledningen är att så fort tjuven olagligt tagit din cykel, så har han så kallad besittningsrätt i cykeln. Det betyder att han har rätt att ha cykeln och bara polisen får rubba en besittningsrätt. Det har juridiskt med att man kan göra anspråk på cykeln och sedan får det tvistas om i domstol, men också att cykeln kan vara såld till den som har cykeln nu, och då måste pappersexercis göras rätt, annars kommer den som köpt den stulna cykeln inte att kunna regressa mot den riktiga tjuven, om han skulle vilja.

(som bekant, god tro finns inte längre, men du som köpt stulet gods som du blir tvungen att lämna ifrån dig till ägaren, har regressrätt mot den som sålt dig godset. Men då måste du kunna bevisa att godset hade ett juridiskt problem, och för detta så får du ett papper av polisen, när polisen beslagtar cykeln som du köpt).

Därför är det extremt viktigt att polisen blandas in så fort något ska tas tillbaka. Det räcker med att ringa polisen och säga att du har hittat din cykel. Och att den vart stulen. Polisen åker då ut och så får du ett papper på att cykeln är din igen.
Samtidigt registreras detta i databasen så om personen som hade cykeln innan ringer, så kan han få ut sitt kvitto på att cykeln var stulen och har återlämnats till sin rättmätige ägare, och därmed kan han regressa mot tjuven.

Brottet heter självtäkt när man tar tillbaka egendom som man äger, genom att rubba annans besittning. Bryter man dessutom lås eller tar sig in obehörigt på privata områden, så är det dessutom egenmäktigt förfarande ovanpå detta.
Det är samma om du tar tillbaka egendom som inte är stulen, utan som kanske är uthyrd eller utlånad.
Senast redigerad av sebnie 2014-07-05 kl. 14:33.
Citera
2014-07-05, 14:34
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Onanikrem: Hoppas du åker dit så det tjuter om det. Sådant där får man icke göra enligt svensk lag.
Finns en som åkte dit för att han monterat för kraftig sirén på sitt billarm så stackars biltjuv fick tinnitus. *Trycker in den blåa F-knappen märkt GILLA på domen*

Man får inte ta lagen i egna händer!

GPS-sändare är det bästa, då kan man sedan ge koordinaterna till vännerna i blå uniform, så fixar dem resten. På rätt sätt. Enligt lag.

nilserikk: Bra att du tar 24v och inte 230v. För 230v hade varit rent kriminellt.
Men tänk om en hjärtsvag tjuv pillar? Skulle avråda från idén generellt sett. Bättre att skaffa GPS som sagt så man kan bussa polisen på tjuvarna.
När lagen inte hjälper så självhjälper man, är ju bara så.
Mycket man inte får göra, man får inte stjäla heller men en del gör det ändå, då är de fredlösa i mina ögon.
Citera
2014-07-05, 14:42
Medlem
smygarn08s avatar
Har själv fått 5-6 cyklar stulna.. Har för närvarande en lite finare hoj (nishiki ultra pro) o brukar inte lämna den ute alls så den åker in o ut ur lgh.. Så fort den används.. Igår tog ja den till polisen o skulle hämta ut pass o de drog ut på tiden.. Medans ja står o väntar 30 min gick en person fram tre ggr o bara studerade cykeln.. Ja så kan de va
Citera
2014-07-05, 14:47
Medlem
sebnies avatar
Onanikrem: 2 fel gör inte 1 rätt.
Bara för att någon snor din cykel har inte du rätt att sätta fällor eller använda våld mot stackars tjuv.

Förklara EXAKT vad som är fel att bussa polisen på tjuvarna?
Citera
2014-07-05, 15:48
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Bara för att någon snor din cykel har inte du rätt att sätta fällor eller använda våld mot stackars tjuv.

Inget fel att bussa polis på stackars tjuvar, problemet är bara att polisen antingen inte har tid, eller helt enkelt skiter i det.
Åker tjuven mot förmodan dit så blir böterna MINDRE än vad min cykel/moped/bil eller vad jag nu blivit bestulen på!
EN gång! en gång har polisen lyckats lösa en stöld .. försök som drabbat mig, jag hittade en pundare som somnat när han försökte tjuvkoppla min bil, två dagar senare cyklade han omkring på en förmodad stulen cykel i området igen.
Tror du jag fick något skadestånd för självrisken på runt 2000?
Hade det hänt idag hade jag låtit honom sova vidare för det var runt -20 den morgonen och bilen stod ute.
Kontenta, polisen hjälper inte om man inte levererar tjuven till dem med sidenband och han är ändå ute och cyklar efter ett par dagar igen.
Citera
2014-07-05, 15:53
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:

Senaste 40 åren: ca 10 cyklar, en moped stulen.
Inbrott i bil två gånger och inbrott i sommarstugan en gång.

Den enda tjuv som är "stackars" är den jag får tag i!
Citera
2014-07-05, 16:11
Medlem
sebnies avatar
Men kan du sluta gnälla på polisen?
De gör ju sitt jobb.

Och straffen är de som domstolen i lag föreskrivet, därför kan du inte gnälla över straffen. Så det är bara att finna sig i det som gäller.

Fel att ta lagen i egna händer och använda våld.
Låt rättväsendet göra sitt jobb istället. Det är därför det finns.

Sedan måste man ange att man vill ha skadestånd, det får man inte automatiskt. Om tjuven sedan döms så får du skadestånd. Står det på domen att du får skadestånd så kan du sedan gå till kronofogden med det. Och du behöver inte ha utslag i så fall utan det är bara att begära indrivning på stående fot.
Citera
2014-07-05, 16:15
Medlem
NorthSNKRs avatar
Hedervärt initiativ TS

Bara för att förtydliga, det finns i en stad som Stockholm säkert tiotalet ligor som "jobbar" heltid med att dra runt och reka områden efter cyklar att sno. De har rejäla verktyg för ändamålet och är riktigt snabba. De åker förbi med bil, ser ett lämpligt objekt och släpper av en snubbe nån gata bort som sen smyger tillbaka och kniper hojen. Diskret och snabbt så att ev. vittnen tror att det bara är ägaren som låser upp låset, när det i själva verket blir blixtsnabbt knipsat.
Det är satt i system och förekommer i hög grad i alla större svenska städer.
Citera
2014-07-05, 16:24
Medlem
Onanikrems avatar
sebnie:
Det är inget gnäll på polisen, känner ett par st. (dock ej patrulerande)
De har rätt mycket och cykelstölder står inte högt upp på priolistan.

När det gäller skadestånd, har du provat skaka en tomsäck?

När lagen inte fungerar så tar jag saken i egna händer och är rätt säker på att tjuven som hoppade upp på min fd. cykel tänker en gång till innan han sätter sig på en främmande sadel.
Tjuven får skylla sig själv om han sätter sig på 6 uppåtriktade rakblad.

Min Tjuvsadel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in