2010-09-27, 23:28
Medlem
Greengrasss avatar
När jag har full kräm på försterkaren och drar på Muffen så dras volymen ner massor och blir extremt fuzzigt och blödrigt , alltså när jag blandar både dist från muffen och förstärkaren...

Så tänkte höra hur det vore om jag bytte till en Tiny Terror med låda , och blanda Tiny terror´s dist med muffens ?

Blir det sådär fuzzigt och blödrigt då med eller hur passar dem ihop ? kanske andra förslag spelar en mycket postrock till tyngre stoner metal .
Citera
2010-09-28, 00:19
Medlem
Boiis avatar
Haha "muffen". x)
Sorry.
Citera
2010-09-28, 06:26
Medlem
wearcapeflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greengrass
När jag har full kräm på försterkaren och drar på Muffen så dras volymen ner massor och blir extremt fuzzigt och blödrigt , alltså när jag blandar både dist från muffen och förstärkaren...

Så tänkte höra hur det vore om jag bytte till en Tiny Terror med låda , och blanda Tiny terror´s dist med muffens ?

Blir det sådär fuzzigt och blödrigt då med eller hur passar dem ihop ? kanske andra förslag spelar en mycket postrock till tyngre stoner metal .

Vad har du för stärk just nu? Ett hett tips är att alltid köra stärkaren på cleankanalen när man har dist tidigare i signalkedjan. Om du har en lågwattad röris så spricker den dock gärna upp ändå, även på lägre volymer.

Jag hade själv en TT ett tag. Jag hade aldrig någon fuzz inkopplad, men däremot dist- och OD-pedaler och dessa tog TT'n väl hand om, även på högre gain-settings.

Har en VOX AC4 i sovrummet nu och den funkar rätt bra med fuzzpedaler och jag har hört att TT'n är ännu bättre på att ta just pedaler.

Värt att nämna är också att du bör fippla med rattarna även på gitarren - Volymratten fungerar i de flesta fall som en extra gain-ratt när man kör fuzzar.
Citera
2010-09-28, 23:02
Medlem
Greengrasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wearcapefly
Vad har du för stärk just nu? Ett hett tips är att alltid köra stärkaren på cleankanalen när man har dist tidigare i signalkedjan. Om du har en lågwattad röris så spricker den dock gärna upp ändå, även på lägre volymer.

Jag hade själv en TT ett tag. Jag hade aldrig någon fuzz inkopplad, men däremot dist- och OD-pedaler och dessa tog TT'n väl hand om, även på högre gain-settings.

Har en VOX AC4 i sovrummet nu och den funkar rätt bra med fuzzpedaler och jag har hört att TT'n är ännu bättre på att ta just pedaler.

Värt att nämna är också att du bör fippla med rattarna även på gitarren - Volymratten fungerar i de flesta fall som en extra gain-ratt när man kör fuzzar.
En VOX AC15CC1 det låter riktigt bra på lägre volym men drar på fullt ös så rören spricker och sedan slår på Muffen så dras volymen ner och det här blöddriga ljudet träder fram , så det bästa vore väll att skaffa mig en kraftigare stärkare...
Men en Tiny Terror men nån låda blir det mycket mer tryck i det med tanke på att toppen ligger på 15 watt den med ?
Och hur gör sig den disten med en Big Muff ? och hur är dom cleana kanalerna på TTn ?
Citera
2010-10-04, 02:00
Medlem
wearcapeflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greengrass
En VOX AC15CC1 det låter riktigt bra på lägre volym men drar på fullt ös så rören spricker och sedan slår på Muffen så dras volymen ner och det här blöddriga ljudet träder fram , så det bästa vore väll att skaffa mig en kraftigare stärkare...
Men en Tiny Terror men nån låda blir det mycket mer tryck i det med tanke på att toppen ligger på 15 watt den med ?
Och hur gör sig den disten med en Big Muff ? och hur är dom cleana kanalerna på TTn ?

Jag vet inte riktigt vad det blöddriga ljudet med volymdip beror på, jag antar att kretsen blir överladdad på något sätt. Om du inte önskar det ljudet så är mitt bästa tips att rulla ner på gitarrens volymkontroll eller sätta en kompressor före fuzzen för att minska det dynamiska omfånget - för låt mig gissa, om du spelar milt på strängarna så låter det bra men när du använder lite mer attack ballar det ur?

Det kan också hända att du har lite väl mycket (eller litet?) avstånd mellan gitarrsträngarna och mickarna - jag tycker omkring halcentimetern ger en bra balans mellan volym och omfång, men detta beror ju naturligtvis på vilka mickar man använder. Skruva lite och se vad som händer.

15 rörvatt borde man ju komma ganska långt med utan att den spricker upp, vad har du för låda? Annars kan man ju alltid byta rör, även om det kan te sig extremt i ditt fall.

Angående TT'n så ägde jag min då de först kom ut, och då fanns bara en kanal - vet inte om de har dedikerade clean- och gainkanaler nu.

Men ja, innan du byter/fipplar med förstärkaren:
1. Rolla ner gitarrvolymen och se om det blir nån skillnad
2. Komprimera signalen med någon lämplig effekt
3. Kolla om du kan förbättra mickarnas avstånd till strängarna
Citera
2010-10-04, 13:43
Medlem
Greengrasss avatar
Skulle kanske kunna vara rören, för det är originalrören som sitter i just nu och den är inköpt 2007,
Om det skulle vara rören som är dåliga kan dom påverka volymen på något sätt?
Citera
2010-11-10, 01:28
Medlem
Krabbtasks avatar
Kör du pedalen på full volym? annars sänker den signalen istället för att boosta. dum fråga kanske, bör ju inte vara svårt att lista ut.. förövrigt ska rören nog hålla i 3år om du inte lirar som nått annat
Citera
2010-11-12, 01:03
Medlem
Snygg-Victors avatar
Jag har en TT som jag ibland kör med fuzz, däremot inte muff utan en MXR. Jag får samma problem när både stärkaren och pedalen är kraftigt överstyrda. Prova att försiktigt rulla ner gain-ratten på stärkaren tills ljudet blir lite klarare. Det är en hårfin gräns mellan det där sköna Sister Ray-aktiga ljudet där allt bara vibrerar och är helt vansinnigt till att gitarren låter som en sinusvåg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in