• 1
  • 2
2010-09-28, 18:13
Medlem
Ozirys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deusfan
Notera att vill du köpa en bärbar speldator som kan köra spel på high så får du lägga ut en hel del.

Om du vet hur man söker så skulle du ha hittat denna tråd som innehåller de tre mest prisvärda speldatorerna som finns:
https://www.flashback.org/t1308254

Vill du köra allt på högsta så är msigx660 alternativt gx640 det billigaste du kan få, punkt! (såvida du inte köper begagnat men det är bara löjligt att köpa begagnat). Men om du mot all förmodan vill ha billigare och därmed även lite sämre prestanda så gå in på www.notebookcheck.com och titta på deras prestandatest i grafikkort. För det mesta så finns det tre olika grafikkort:

5870 (marknadens bästa förutom nvidias topp-kort. Har däremot inte sett nvidias kort i någon dator än) - Sitter i msi gx660.
5650 - ungefär häflten så bra som 5870. Du kan köra de flesta nyare spel på low/medium.
Nvidia 330m - Sitter i ganska många datorer som är märkta "speldator", trots att grafikkortet äter torkat hästskit. UNDVIK!

Tackar och bockar
Citera
2010-09-28, 18:19
Medlem
adamthebombs avatar
Mitt tips är att Inte köpa en "Gaming Laptop". Detta eftersom det är så sjukt kraftfulla komponenter ihoptrycka på en sådan lite yta så datorn blir Fruktansvärt varm och tenderar att gå sönder lätt. Kan berätta min erfarenhet med "Gaming Laptops":

Köpte en Laptop som marknadsfördes som en speldator och var riktigt kraftfull. 19400:- gick paketet på och två år och två månader senare var den inte längre i bruk. Grafik-kortet hade mer eller mindre smält sönder och eftersom det var integrerat med moderkortet var det också förstört. Detta var andra gången den gick sönder och eftersom garantin bara var på två år fick man inte mycket tillbaka. Datorn som jag hade köpt ny för 19400:- fick jag 4800 - 1200 (självrisk) = 3600:- för.

Min spontana slutsats är: Må de som byggde, utvecklade, och satte ihop min dator få sina hundar överkörda, bilar skrapade, iphones stulna. Må de halka i duschen, må deras nagelband för alltid växa inåt, deras cykelkedjor hoppa och deras musarmar för alltid smärta.

Anser personligen att det är bättre att köpa en stationär dator. Visst, det tar lite mer plats men nu för tiden är ju i alla fall skärmarna platta så man sparar lite utrymme. Du kanske har mer tur än jag men de flesta jag känner som har lite mer kraftfulla Laptops har haft problem med dem.
Citera
2010-09-28, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adamthebomb
Mitt tips är att Inte köpa en "Gaming Laptop". Detta eftersom det är så sjukt kraftfulla komponenter ihoptrycka på en sådan lite yta så datorn blir Fruktansvärt varm och tenderar att gå sönder lätt. Kan berätta min erfarenhet med "Gaming Laptops":

Köpte en Laptop som marknadsfördes som en speldator och var riktigt kraftfull. 19400:- gick paketet på och två år och två månader senare var den inte längre i bruk. Grafik-kortet hade mer eller mindre smält sönder och eftersom det var integrerat med moderkortet var det också förstört. Detta var andra gången den gick sönder och eftersom garantin bara var på två år fick man inte mycket tillbaka. Datorn som jag hade köpt ny för 19400:- fick jag 4800 - 1200 (självrisk) = 3600:- för.

Min spontana slutsats är: Må de som byggde, utvecklade, och satte ihop min dator få sina hundar överkörda, bilar skrapade, iphones stulna. Må de halka i duschen, må deras nagelband för alltid växa inåt, deras cykelkedjor hoppa och deras musarmar för alltid smärta.

Anser personligen att det är bättre att köpa en stationär dator. Visst, det tar lite mer plats men nu för tiden är ju i alla fall skärmarna platta så man sparar lite utrymme. Du kanske har mer tur än jag men de flesta jag känner som har lite mer kraftfulla Laptops har haft problem med dem.

Verkar som du blivit rövknullad. Inga speldatorer har ett grafikkort som är integrerat i moderkortet. Om du menar att dem satt nära varandra så okej, men inte fan har en speldator integrerat grafikkort. Självklart blir dem varma. Kylning är klurigt. Om man sitter med datorn i knäet så får man räkna med att den pajar efter ett tag eftersom man ofta täcker till lufthål. Jag har köpt en kylplatta till min dator och det funkar hur bra som helst.

Vad va det för dator du köpte som kosta 20000?
Citera
2010-09-28, 20:40
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:

Du har ju tre års reklamationsrätt, och det är väl ganska uppenbart att det är ett produktionsfel om saker smälter sönder, om det nu inte var så att du brukade ha datorn under täcket i sängen eller kanske i ugnen...

Klart en kraftfull laptop blir varm, ett (hett) tips är ju att köpa en kylplatta, vilket sänker temperaturen avsevärt.
Citera
2010-09-29, 13:54
Medlem
adamthebombs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deusfan
Verkar som du blivit rövknullad. Inga speldatorer har ett grafikkort som är integrerat i moderkortet. Om du menar att dem satt nära varandra så okej, men inte fan har en speldator integrerat grafikkort. Självklart blir dem varma. Kylning är klurigt. Om man sitter med datorn i knäet så får man räkna med att den pajar efter ett tag eftersom man ofta täcker till lufthål. Jag har köpt en kylplatta till min dator och det funkar hur bra som helst.

Vad va det för dator du köpte som kosta 20000?
Okej. Nu vet jag inte vad du har för kunskap om datorer men det var vad de på butiken jag köpte den i hävdade. Tyckte det lät konstigt men litade på deras expertis.

Nej jag satt självklart inte med datorn i knäet. Japp borde självklart ha köpt en kylplatta men tänkte lite naivt att "det är lugnt".

Datorn var en Asus G2s.

Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Du har ju tre års reklamationsrätt, och det är väl ganska uppenbart att det är ett produktionsfel om saker smälter sönder, om det nu inte var så att du brukade ha datorn under täcket i sängen eller kanske i ugnen...

Klart en kraftfull laptop blir varm, ett (hett) tips är ju att köpa en kylplatta, vilket sänker temperaturen avsevärt.
Ja kanske hade kunnat hävda det. Nu var det två års garanti på kortet så fick inget direkt.

Jo det borde jag ha gjort.
Citera
2010-09-29, 18:54
Medlem
Citat:
Okej. Nu vet jag inte vad du har för kunskap om datorer men det var vad de på butiken jag köpte den i hävdade. Tyckte det lät konstigt men litade på deras expertis.

Nej jag satt självklart inte med datorn i knäet. Japp borde självklart ha köpt en kylplatta men tänkte lite naivt att "det är lugnt".

Datorn var en Asus G2s.

Ja kanske hade kunnat hävda det. Nu var det två års garanti på kortet så fick inget direkt.

Jo det borde jag ha gjort.

Ett tips inför framtiden...lita ALDRIG NÅGONSIN på butiksförsäljare. Säljare på t.ex. elgiganten och siba har ingen aning om vad dem gör. Visst, finns säkert en och annan som fattar att 20 gb ram-minne är onödigt för den vanliga användaren men överlag så kan dem fan inte ett piss. Leta runt på nätet istället, då får du en uppfattning om vad som finns. Överlag så säljer dem stora vanliga elektronikkedjorna bara skit-produkter...men med undantag naturligtvis.

Tittade lite snabbt på Asus g2s. Finns säkert en miljard olika varianter men om ditt hade ett integrerat grafikkort (d.v.s. icke fristående men fortfarande inne i datorn naturligtvis) så har du fått en dildo inkörd i röven sålångt upp att toppen trycks ut genom munnen på dig. Med ett integrerat så har du tur om du kan titta på HD-film, typ.

Du har enligt lag 3 års reklamationsrätt om felet uppstod p.g.a. ett fabriksfel. Typ omöjligt att visa efter 2 år (bevisbördan ligger på dig).
Citera
2010-10-16, 13:03
Medlem
happyfac33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trashsack
GX640 är nog några hundra billigare men de extra hundra som GX660 kostar ger dig mycket mer så 660 är det självklara valet.
GX740 är inte den bättre?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in