Mitt tips är att
Inte köpa en "Gaming Laptop". Detta eftersom det är så sjukt kraftfulla komponenter ihoptrycka på en sådan lite yta så datorn blir Fruktansvärt varm och tenderar att gå sönder lätt. Kan berätta min erfarenhet med "Gaming Laptops":
Köpte en Laptop som marknadsfördes som en speldator och var riktigt kraftfull. 19400:- gick paketet på och två år och två månader senare var den inte längre i bruk. Grafik-kortet hade mer eller mindre smält sönder och eftersom det var integrerat med moderkortet var det också förstört. Detta var andra gången den gick sönder och eftersom garantin bara var på två år fick man inte mycket tillbaka. Datorn som jag hade köpt ny för 19400:- fick jag 4800 - 1200 (självrisk) = 3600:- för.
Min spontana slutsats är: Må de som byggde, utvecklade, och satte ihop min dator få sina hundar överkörda, bilar skrapade, iphones stulna. Må de halka i duschen, må deras nagelband för alltid växa inåt, deras cykelkedjor hoppa och deras musarmar för alltid smärta.
Anser personligen att det är bättre att köpa en stationär dator. Visst, det tar lite mer plats men nu för tiden är ju i alla fall skärmarna platta så man sparar lite utrymme. Du kanske har mer tur än jag men de flesta jag känner som har lite mer kraftfulla Laptops har haft problem med dem.