2010-09-27, 17:07
Medlem
cyckelmorfars avatar
Hej, nu skulle jag behöva lite hjälp med att hitta vad som gått snett i datorn.
Detta är vad som har hänt.

Den har alltid fungerat klockrent och har aldrig haft några större problem med den innan. Nu innan sommaren fick jag massa jävla virus som jag inte orkade ta bort då jag inte satt så mycket vid datorn under sommaren, så den fick stå orörd i 2-3 månader. Nu för en dryg månad sedan började jag använda min stationära dator igen och tog bort allt virus. Funkade därefter jättebra fram tills en vecka sedan.

Satt och spelade Mafia2 på kvällen, gick skitbra i ungefär 20-30 minuter, märkte inget fel. Helt plötsligt smattrar det till, som en mindre explosion, det liksom blixtrar till på baksidan av datorn och allting dör. Vad i helvete? känner på baksidan av datorn med handen, den är skitvarm och det luktar bränt i hela rummet. Den startar heller inte utan är helt död. Skiter i det för stunden då klockan är fyra på morgonen.

Öppnade dagen därpå chassit och ser inget speciellt förutom att en kondensator på moderkortet är bränd. Har kollat runt men inte hittat svar. Frågan är vad som är felet. Moderkortet? Nätaggregatet?
Nån kunnig som kan hjälpa till?

Moderkort: MSI K9AGM3
Nätagg: ACE 400U (460w)
Grafikkort: ATI Radeon 4870HD
CPU: AMD Phenom X3 (2.1GHz, Triple Core)
Citera
2010-09-27, 17:17
Medlem
845s avatar
Låter som en kortslutning i nätaggregatet :P kapoff!
Hände mig också ^^
Bara att skaffa ny.
Sedan om övriga komponenter har tagit skada av det vet jag inte!
Citera
2010-09-27, 17:28
Medlem
Hemmabygges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 845
Låter som en kortslutning i nätaggregatet :P kapoff!
Hände mig också ^^
Bara att skaffa ny.
Sedan om övriga komponenter har tagit skada av det vet jag inte!

90% Säkert att det är nätagget. Ace är skit, läs recensioner på Sweclockers!
Citera
2010-09-27, 17:28
Medlem
Ace gör urdåliga nätagg oavsett antal watt.
http://www.sweclockers.com/recension...en/10#pagehead
Citera
2010-09-29, 00:09
Medlem
bergsturks avatar
Nätagget har smällt ja.

Frågan är vad du menar med att en kondensator på moderkortet är "bränd". Har den exploderat, läckt? Kan du lägga upp en bild? Eventuellt har agget stekt andra saker i datorn också och då finns det nästan ingen gräns för hur mycket som kan vara trasigt tyvärr :-(
Citera
2010-10-06, 13:35
Medlem
L0ws avatar
Så jävla ägd
Citera
2010-10-06, 14:44
Medlem
Boggas avatar
Nätagget dog och tog med sig ditt moderkort... aj aj aj
Citera
2010-10-06, 14:54
Medlem
.. och detta är varför man inte sparar pengar på nätagget när man köper en ny dator
Citera
2010-10-13, 20:07
Medlem
lol..
Citera
2010-10-13, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Nätagget har smällt ja.

Frågan är vad du menar med att en kondensator på moderkortet är "bränd". Har den exploderat, läckt? Kan du lägga upp en bild? Eventuellt har agget stekt andra saker i datorn också och då finns det nästan ingen gräns för hur mycket som kan vara trasigt tyvärr :-(

håller helt med.
Citera
2010-10-13, 20:59
Medlem
6E303062s avatar
Kondensatorerna på modermodemet är för små för att orsaka en smäll av den kalibern du beskriver. Troligen så har agget dött och tagit med sig några andra komponenter ned i graven. Hoppas du har reklamationsrätt kvar på agget.
Citera
2010-10-29, 10:30
Medlem
cyckelmorfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 6E303062
Kondensatorerna på modermodemet är för små för att orsaka en smäll av den kalibern du beskriver. Troligen så har agget dött och tagit med sig några andra komponenter ned i graven. Hoppas du har reklamationsrätt kvar på agget.

Helt rätt, det var agget som dog. Bytte ut det mot ett betydligt starkare, och nu funkar det utan problem, tog lyckligtvis inte med sig några andra komponenter. Man kan inte lita på dessa budget saker, aldrig mer Ace..

Tack alla för svar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in