Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-09-25, 12:35
  #1
Medlem
Jag har ett kontrakt på ett privat företag. Skrev ett kontrakt på lite mer än 2 månader.
Och om 15 dagar går kontraktet ut. När ska jag få ett besked om jag får ett nytt kontrakt eller inte?

Arbetsgivaren kan väl bara inte komma sista dagen och säga; "Tyvär, så kan du inte få vara kvar.."
Citera
2010-09-25, 12:45
  #2
Medlem
hallberg-rassys avatar
Är det provanställning eller vikariat?
Citera
2010-09-25, 12:49
  #3
Medlem
Tillsvidare anställning.

"Vi får se efter dessa 2-3 månader hur det funkar. Det finns jobb i alla fall". Sade arbetsgivaren.
Citera
2010-09-25, 13:11
  #4
Medlem
hallberg-rassys avatar
Låter som en provanställning, men det skall stå i så fall.

Har du vanlig tillsvidare så har du ju rätt till uppsägningstid och allt, så...
Citera
2010-09-26, 16:41
  #5
Moderator
Siegfrids avatar
Har du ett skrivet kontrakt och står det provanställning i det, eller är det en tidsbegränsad anställning med tillhörande vaga muntliga löfte om eventuell fortsättning?

Är det en provanställning på riktigt ska du få meddelande om att provanställningen upphör två veckor innan, och skriftligt.
Citera
2010-09-28, 14:50
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hallberg-rassy
Låter som en provanställning, men det skall stå i så fall.

Har du vanlig tillsvidare så har du ju rätt till uppsägningstid och allt, så...
provanställnig är det
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Har du ett skrivet kontrakt och står det provanställning i det, eller är det en tidsbegränsad anställning med tillhörande vaga muntliga löfte om eventuell fortsättning?

Är det en provanställning på riktigt ska du få meddelande om att provanställningen upphör två veckor innan, och skriftligt.
Stämmer provanställning är det
Citera
2010-09-28, 14:54
  #7
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roccky
provanställnig är det

Stämmer provanställning är det

I så fall behöver du inte göra något. Din provanställning övergår automatiskt i en tillsvidareanställning om du inte får meddelande om at provanställningen upphör senaste fjorton dagar innan den löper ut.
Grattis till nya jobbet!
Citera
2010-10-10, 11:02
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
I så fall behöver du inte göra något. Din provanställning övergår automatiskt i en tillsvidareanställning om du inte får meddelande om at provanställningen upphör senaste fjorton dagar innan den löper ut.
Grattis till nya jobbet!

Tackar om det stämmer det du säger, hoppas på det bästa.

Men på kontraktet står det "fr.o.m. 2010-xx-xx t.o.m. 2010-xx-xx"

Visst kan arbetsgivaren komma sista dagen och säga det här är din sista dag? Eftersom på kontraktet står det till och med 2010-xx-xx.
Citera
2010-10-11, 12:44
  #9
Moderator
Siegfrids avatar
Utan att läsa ditt avtal i detalj blir det svårt att svara exakt.
Men om det står typ såhär:
Citat:
Anställningsform
provanställning från och med: (datum) till och med: (datum)

så är det fråga om en provanställning.
Citera
2010-10-11, 17:31
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Utan att läsa ditt avtal i detalj blir det svårt att svara exakt.
Men om det står typ såhär:


så är det fråga om en provanställning.

Juste dessa detaljer det står. så vad jag har förstått så har dom rätt att sparka mig sista dagen, då mitt kontrakt går ut?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback