Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-09-25, 12:10
  #1
Medlem
Hej Flashback.

Jag började jobba på ett stort lager utanför stockholm för ett år sedan. Företaget började med kvällsskift och tog in mig och några kompisar för att styra det skiftet. Företaget har gått väldigt bra och lagret har blivit mycket större. Vi har gått från 4 till 8 personer på kvällarna.

Notera att alla som jobbar kväll är timanställda och tjänar 106:- i timmen. Kl. 18:15-20:00 har vi 50% OB. Efter 20:00 70% OB.

Arbetspasset är 16:00 - 22:00 måndag till fredag.

I Januari blev jag muntligt tilldelad "Ansvarig" på kvällarna. Ingenting mer hände och jag fick ingen löneökning, det var ju bara muntligt.

Nu har jag jobbat ett år och i slutet av Augusti bad jag om att få deltid då jag inte ansåg timanställningen trygg nog. Egentligen ville dem inte gå med på det för att de ville hålla kvällsarbetarna timanställda. Men tillslut fick jag skriva på ett deltidskontrakt på 30/h i veckan och 13200:- som månadslön. Jag fick höra att 13200:- är lite mer än vad jag tjänade innan då det är en uträkning som slutar på 110:- i timmen istället för 106:- som jag hade tidigare. Här kom det alltså en ökning på 4 kr i timmen.

13200:- lät lite men det är alltså Exkl. OB. Den läggs på i efterhand. Jag kontrollerade med mina chefer om vilken OB jag skulle få som deltidsanställd och ingen visste riktigt. Efter en vecka fick jag svaret att den är samma som den jag hade tidigare, dvs 50%/70%.

I måndags ringde min chef och sa att jag skulle få ett ansvarstillägg nästa vecka. Nu behöver jag er hjälp - vad kan jag begära ifall det blir en diskussion?

Snabbinfo:

Just nu:

13200:- / månaden exkl OB.

30 H i veckan.

20 år med 1 års erfarenhet.

Presenterad som "Arbetsledare" av chefen inför alla mina kvällskollegor.

Det är ett stort företag och hyffsat välkänt. Vi är inte med i kollektivavtalet men vi har fått höra att dem följer det i punkt och pricka.

Tacksam för all hjälp jag kan få.
Citera
2010-09-25, 12:28
  #2
Medlem
hallberg-rassys avatar
Medellönen för det yrket ligger kring 23 000 på en heltid, så nog borde du i alla fall få 15-16 000 för dina 75%. Som det ser ut nu ligger din heltidslön kring 17 600 vilket känns åt helvete 2010!

(Källa: Lönestatistik.se)
Citera
2010-09-25, 17:24
  #3
Medlem
wildhorsess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thellzor
Det är ett stort företag och hyffsat välkänt. Vi är inte med i kollektivavtalet men vi har fått höra att dem följer det i punkt och pricka.

Tacksam för all hjälp jag kan få.
Det låter inte trovärdigt att företaget skulle följa kollektivavtalet. Du uppger att du lyckats få upp din lön till 110 kr/tim och alla övriga som jobbar kväll tjänar 106 kr/tim.

Minimilön enligt Handels lageravtal är 118,17 kr/tim. Genomsnittslönen är normalt 15-20 procent över minimilönen. Din arbetsgivare följer uppenbart inte kollektivavtalet.

Du och dina arbetskamrater bör omgående organisera er i facket och ställa krav på arbetsgivaren om kollektivavtal.

https://www.flashback.org/sp24523773
Citera
2010-09-26, 15:23
  #4
Medlem
cobrs avatar
Sosse.. här verkar killen ha förhandlingsutrymme för en bättre lön och så föreslår du att hota företaget med facket.

Vad hallberg sa verkar vettigt. Kanske kan vara värt att tänka på också att arbetsgivaravgiften för personer under 26 är också mindre än hälften 15,74% jämfört med 32,42% för äldre.
Citera
2010-09-26, 16:35
  #5
Moderator
Siegfrids avatar
Gravt underbetalt. Har du ansvar i någon form ska du ligga över median i lön för din ålder. Verkar som om företaget delar ut informella titlar till höger och vänster utan att det händer något i lönekuvertet.
Kräv mer, sök ett annat och bättre betalt jobb nån annan stans.
Citera
2010-09-26, 18:40
  #6
Medlem
hallberg-rassys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Gravt underbetalt. Har du ansvar i någon form ska du ligga över median i lön för din ålder. Verkar som om företaget delar ut informella titlar till höger och vänster utan att det händer något i lönekuvertet.
Kräv mer, sök ett annat och bättre betalt jobb nån annan stans.
Meddellönen för "Lageransvarig" är som jag skrev 23 000 kronor.
Citera
2010-09-26, 19:11
  #7
Medlem
Psychopatics avatar
Jag blev bl.a arbetsledare när jag var 21 år, o då hade vi ett formulär som man fick kryssa i med vilka kunskaper man hade, som produktionschefen skulle bekräfta. Min lön låg på mellan 23-25 000 (inkl. OB o exkl. skatt)
Citera
2010-09-26, 19:12
  #8
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hallberg-rassy
Meddellönen för "Lageransvarig" är som jag skrev 23 000 kronor.
Aha, tyckte du skrev yrket, nu verkar han inte riktigt vara lageransvarig utan snarare nån slags lagledare för sitt skift, men det ska synas ändå i lönekuveret.
Citera
2010-09-26, 20:30
  #9
Medlem
Jag skulle nog säga att du kan få den timlön du har nu + ca 5kr/h. Det mesta beror ju på vad dina arbetsuppgifter går ut på förutom att vara "arbetsledare". Deltar du inte i produktionen i samma utsträckning som de andra så kan du inte kräva alls mkt mer än de har. Skulle du producera lika mkt som de andra OCH ha en arbetsledande roll så kan du kräva lite mer. På lagret jag jobbar så ligger ansvarstillägget på 5kr/h ovanpå ordinarie timlön och OB.

Mitt råd är alltså att lägga dig max runt 5-6kr/h mer än du har nu. De har trots allt varit schysst och gett dig en deltid trots att de inte behöver och skulle du reta upp dem med för höga krav nu så ska du se att du inte kommer vara arbetsledare länge till. Tyvärr.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback