Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2010-09-25, 11:34
Medlem
Shine_s avatar
Är 100% nybörjare på allt som har med sparande att göra. Har precis börjat få lite överflödiga pengar på kontot och skulle vilja göra vettigare saker med dem än att låta dem ligga till minimal ränta.
Meningen är att det ska vara långsiktigt sparande detta, typ 10-20år

Tänkte börja med att flytta över runt 15000kr och på det spara en 300-400kr månaden.
Vad för typ av fond ska jag välja? Ska jag kanske välja flera fonder för att sprida risker?

Och hur går det till när jag köper fonder egentligen, jag kan ju enkelt köpa via nordea som är min bank, men om jag vill utanför nordea, hur gör jag då?

Vore fantastiskt med lite hjälp!
Citera
2010-09-25, 11:40
Medlem
HeavyPops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shine_
Är 100% nybörjare på allt som har med sparande att göra. Har precis börjat få lite överflödiga pengar på kontot och skulle vilja göra vettigare saker med dem än att låta dem ligga till minimal ränta.
Meningen är att det ska vara långsiktigt sparande detta, typ 10-20år

Tänkte börja med att flytta över runt 15000kr och på det spara en 300-400kr månaden.
Vad för typ av fond ska jag välja? Ska jag kanske välja flera fonder för att sprida risker?

Och hur går det till när jag köper fonder egentligen, jag kan ju enkelt köpa via nordea som är min bank, men om jag vill utanför nordea, hur gör jag då?

Vore fantastiskt med lite hjälp!

Det låter som en klok ide.

Glöm inte bort att investera i något fysiskt, t.ex guld eller eftertraktade tavlor.

Vi står inför oroliga tider på börsen där vad som helst kan hända.
Citera
2010-09-25, 16:13
Medlem
Diablo1118s avatar
Öppna en kapitalförsäkring på avanza och lägg allt i avanza zero...
Citera
2010-09-25, 17:51
Medlem
Blocket.ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Öppna en kapitalförsäkring på avanza och lägg allt i avanza zero...

Jag skulle också lagt största vikten i Avanza Zero, helt klart..
Inte dumt med en helt kostnadsfri fond..

Dumförklara mig inte nu,, Men är kapitalförsäkring att föredra om man ska spara långsiktigt i 20 år?.
Citera
2010-09-25, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeavyPop
Det låter som en klok ide.

Glöm inte bort att investera i något fysiskt, t.ex guld eller eftertraktade tavlor.

Vi står inför oroliga tider på börsen där vad som helst kan hända.

Är verkligen guld en så bra idé att investera i i nuläget? Allt för bra känns väl ändå inte priserna... Eftertraktade tavlor känns däremot som en god idé, frågan är bara vad man får för 15.000kr och vad avkastningen räknat i procent skulle bli?

Fonder är däremot en riktigt bra idé men jag vet inte om jag skulle rekommendera Avanza zero. Har du tänkt spara 10-20år känns det som att det finns betydligt bättre alternativ att lägga pengarna på. Exakt vad låter jag vara osagt, men tycker absolut att du ska ta och undersöka marknaden och bilda dig en egen uppfattning.
Citera
2010-09-25, 21:56
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blocket.se
Jag skulle också lagt största vikten i Avanza Zero, helt klart..
Inte dumt med en helt kostnadsfri fond..

Dumförklara mig inte nu,, Men är kapitalförsäkring att föredra om man ska spara långsiktigt i 20 år?.

Möjligen inte men det är svårt att vara så långsiktig..själv har jag försökt men aldrig lyckats... Har alltid sålt vid de stora rasen och sedan köpt tillbaka när det lungnat ner sig. Så det beror kanske på vad man menar med långsiktigt... Har nu sålt av ganska mycket faktiskt men har köpt mer i Avanza Zero.

Den fond som för mig varit bäst är BlackRock Global Funds - World Gold A2 EUR som har stigit med 50% sedan inköp. Även Indien har gått bra. De jag sålde var Kina,Asien och hälften av ryssland.
Citera
2010-09-25, 22:34
Medlem
Shine_s avatar
Tack för bra svar i tråden! Verkar som jag är på rätt spår i alla fall.
Ni som tipsar om avanza zero, vilka styrkor har den utöver att de inte tar ut någon avgift på den?
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Är verkligen guld en så bra idé att investera i i nuläget? Allt för bra känns väl ändå inte priserna... Eftertraktade tavlor känns däremot som en god idé, frågan är bara vad man får för 15.000kr och vad avkastningen räknat i procent skulle bli?

Fonder är däremot en riktigt bra idé men jag vet inte om jag skulle rekommendera Avanza zero. Har du tänkt spara 10-20år känns det som att det finns betydligt bättre alternativ att lägga pengarna på. Exakt vad låter jag vara osagt, men tycker absolut att du ska ta och undersöka marknaden och bilda dig en egen uppfattning.

Ja gällande guld tror jag tåget redan gått för tillfället.
Vad är det med avanza zero du inte tycker passar mig?
Har försökt att läsa lite om olika fondtyper osv och har en vag uppfattning om skillnader, risker osv
men känner fortfarande inte att jag har koll nog för att ta något beslut.
Sådär vagt, vilken fondtyp tror du skulle passa?
Citera
2010-09-26, 12:01
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shine_
Tack för bra svar i tråden! Verkar som jag är på rätt spår i alla fall.
Ni som tipsar om avanza zero, vilka styrkor har den utöver att de inte tar ut någon avgift på den?

Ja gällande guld tror jag tåget redan gått för tillfället.
Vad är det med avanza zero du inte tycker passar mig?
Har försökt att läsa lite om olika fondtyper osv och har en vag uppfattning om skillnader, risker osv
men känner fortfarande inte att jag har koll nog för att ta något beslut.
Sådär vagt, vilken fondtyp tror du skulle passa?

Jag tycker avanza zero skulle passa dig bra men kanske inte 100%.
Guld tror jag kommer stiga ett tag till men det är för mig för jobbigt att hålla på med fysiskt guld.
Den fond som gått bäst för mig i år är BlackRock Global Funds som passar mig bra.
Indien fonder gillar jag också men har mist lite förtroende för kina fonder.

Mina fonder
Avanza Zero
BlackRock Global Funds - World Gold A2 EUR
Swedbank Robur Rysslandsfond
LF fastigheter
SKAGEN Kon-Tiki NOK
Spiltan Aktiefond Sverige
Nordea Indienfond
Lf småbolag

Har nyligen sålt allt innehav i Kina,Asien,Brasillien och hälften av Robours ryssland som jag igentligen inte vill ha kvar men som jag haft väldigt länge.
Citera
2010-09-26, 17:40
Medlem
Shine_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Jag tycker avanza zero skulle passa dig bra men kanske inte 100%.
Guld tror jag kommer stiga ett tag till men det är för mig för jobbigt att hålla på med fysiskt guld.
Den fond som gått bäst för mig i år är BlackRock Global Funds som passar mig bra.
Indien fonder gillar jag också men har mist lite förtroende för kina fonder.

Mina fonder
Avanza Zero
BlackRock Global Funds - World Gold A2 EUR
Swedbank Robur Rysslandsfond
LF fastigheter
SKAGEN Kon-Tiki NOK
Spiltan Aktiefond Sverige
Nordea Indienfond
Lf småbolag

Har nyligen sålt allt innehav i Kina,Asien,Brasillien och hälften av Robours ryssland som jag igentligen inte vill ha kvar men som jag haft väldigt länge.

Tack för bra svar igen!
Kan en bra idé vara att fokusera på avanza zero men att samtidigt ha en mer högriskfond med mindre pengar på vid sidan om? Indien t.ex. tror jag fortfarande kommer att fortsätta uppåt ett tag till. Sen är jag sugen på de där nya utvecklingsländerna, inte BRIC utan de andra med colombia bl.a, ett land jag verkligen tror är på frammarsch
Citera
2010-09-26, 20:21
Medlem
Blocket.ses avatar
Mitt fondsparande ser ut såhär idag

Avanza Zero 40%
Länsförsäkringar Fastighetsfond 40%
Skagen Global 20%

Ganska hög risk på min portfölj, Funderar på en räntefond eller en Dagligvarufond, för att stabilisera den vid svackor..
Citera
2010-09-27, 10:05
Medlem
Shine_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blocket.se
Mitt fondsparande ser ut såhär idag

Avanza Zero 40%
Länsförsäkringar Fastighetsfond 40%
Skagen Global 20%

Ganska hög risk på min portfölj, Funderar på en räntefond eller en Dagligvarufond, för att stabilisera den vid svackor..
Så avanza zero är en medelriskfond ungefär?

Finns det någon konsensus om vilka som är bäst på att förvalta högriskfonder om jag ska en
sådan också?
Citera
2010-09-29, 11:19
Medlem
Shine_s avatar
någon som kan bekräfta att avanza zero är en medelriskfond?
Något tips på en bra högriskfond för tillfället?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in