Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-09-25, 11:13
  #1
Medlem
Jag såg en jobbannons där de söker en butikssäljare och man ska ha eget budgetansvar?

Det låter ju inte som att det är hela butiken tillsammans utan varje enskild säljare?!

Vad innebär det i praktiken? Jag måste alltså lyckas prångla på kunder så mycket produkter att det täcker min lön, annars får jag sparken?

Lr jag arbetar på provision?


Tacksam för svar..
Citera
2010-09-25, 12:09
  #2
Medlem
hallberg-rassys avatar
Det brukar betyda att du får en budget som du ansvarar för att hålla dig i närheten av. Säljer du för hälften av det som står i budget eller butikens kostnader skjuter i höjden så är det på ditt ansvar. Dock behöver du inte hålla budgeten till 100%, ty det går inte rent praktiskt. Men större avvikelser under lång tid ger dig förmodligen sparken.
Citera
2010-09-25, 19:45
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hallberg-rassy
Det brukar betyda att du får en budget som du ansvarar för att hålla dig i närheten av. Säljer du för hälften av det som står i budget eller butikens kostnader skjuter i höjden så är det på ditt ansvar. Dock behöver du inte hålla budgeten till 100%, ty det går inte rent praktiskt. Men större avvikelser under lång tid ger dig förmodligen sparken.

Tack för svaret..

Nu har inte jag någon kunskap direkt kunskap om det som säljs och då kan det ju vara kämpigt att uppnå sådana mål i början..

Det som också kan vara lite tråkigt är att man blir så profittänkande själv.. Jag jobbade på en VVS avdelning förut och sålde massagebadkar. Så om det kom in en barnfamilj och blev så tända på ett kar men man insåg att de inte tänkt igenom saken, egentligen inte hade råd och skulle ångra sig sedan.
Då kunde man släppa dem från kroken och föreslå att de kan tänka över saken och återkomma.

Då säljer man med hjärtat och då mår man bäst själv också, på sikt.. Plus att man bygger upp ett förtroende hos kunden som gynnar sig längre fram..
Citera
2010-09-25, 20:21
  #4
Medlem
hallberg-rassys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tina...
Tack för svaret..

Nu har inte jag någon kunskap direkt kunskap om det som säljs och då kan det ju vara kämpigt att uppnå sådana mål i början..

Det som också kan vara lite tråkigt är att man blir så profittänkande själv.. Jag jobbade på en VVS avdelning förut och sålde massagebadkar. Så om det kom in en barnfamilj och blev så tända på ett kar men man insåg att de inte tänkt igenom saken, egentligen inte hade råd och skulle ångra sig sedan.
Då kunde man släppa dem från kroken och föreslå att de kan tänka över saken och återkomma.

Då säljer man med hjärtat och då mår man bäst själv också, på sikt.. Plus att man bygger upp ett förtroende hos kunden som gynnar sig längre fram..
Ja, fast, budgeten är ju så att säga ett mål för ett år i taget. Och som sagt var, hamnar du lite under gör det inget, men om det avviker extremt mycket så...

Och som du säljer skulle alla sälja. Nöjda kunder betalar sig faktiskt i långa loppet, det har jag märkt. (Jag har jobbat som säljare, men har sedan flera år eget företag med flera anställda, bland annat säljare).
Citera
2010-09-26, 11:46
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hallberg-rassy
Ja, fast, budgeten är ju så att säga ett mål för ett år i taget. Och som sagt var, hamnar du lite under gör det inget, men om det avviker extremt mycket så...

Och som du säljer skulle alla sälja. Nöjda kunder betalar sig faktiskt i långa loppet, det har jag märkt. (Jag har jobbat som säljare, men har sedan flera år eget företag med flera anställda, bland annat säljare).

Tack för dina svar..

Jag får se hur jag gör.. Min karl har byggt om en firma med anställda också och det fria jobb jag har nu gör att jag kan supporta honom om han måste jobba 14 timmars dagar. Då kan jag hämta och lämna grabben..
Men det nya jobbet ligger jäkligt nära där vi bor, ingen restid och det skulle vara kul att jobba med kunder och kroppen igen.. Sitter vid en dator på dagarna nu och det är mindre kul..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback