Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-09-24, 22:27
  #1
Medlem
Ponti.s avatar
Då jag inte hittade något Forumskategori med Vett och etikett så postar jag min fundering här!

Så kan man vara Brat och Gentleman på samma gång? Eller är det två motpoler?
Enligt mig finns det flera likheter bla, i kläder och utstyrsel. är det så att man blir Gentleman efter att ha varit brat? Jag vet inte
Citera
2010-09-24, 22:31
  #2
Medlem
LaktosMonstrets avatar
Nej.

Gentleman har inget med kläderna att göra. Det handlar om att vara ödmjuk, respekt och uppförande.
En brat är helt fail på en sådan.
Citera
2010-09-24, 22:36
  #3
Medlem
Ponti.s avatar
Men att vara brat behöver väl inte nödvändigtvis inte betyda att man är spydig och dryg? Det är väl bara att man är bortskämd? För bortskämd kan man ju vara utan att vara värsta aset.
Citera
2010-09-24, 22:41
  #4
Medlem
LaktosMonstrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ponti.
Men att vara brat behöver väl inte nödvändigtvis inte betyda att man är spydig och dryg? Det är väl bara att man är bortskämd? För bortskämd kan man ju vara utan att vara värsta aset.
Behövs ju alltid undantag för att bekräfta regeln.
Men dock hela bratkulturen dryper av "vi och dem" Sen om det är ett beteende eller bara en utstrålning spelar föga roll.
Citera
2010-09-26, 00:43
  #5
Medlem
litenbondes avatar
Relationsakuten=>R&S: allmänt

Mod/
Citera
2010-09-26, 00:45
  #6
Avstängd
Somalisk-pizzas avatar
Är inte en brat ganska skränig och jobbig medans en gentleman är uppmärksam på sin omgivning?
Citera
2010-09-26, 19:55
  #7
Medlem
miss-darknesss avatar
Nej. Dom är varandras motsatser
Citera
2010-09-26, 20:24
  #8
Avstängd
Nicke1s avatar
Kolla läget på Sture vettja
Citera
2010-09-26, 21:25
  #9
Moderator
Amirons avatar
Det enkla svaret är nej.

En gentleman (enl min uppfattning) är en person som är: Väluppfostrad, artig mot kvinnor, ödmjuk och använder en diskret men prydlig klädstil.

En Brat är enl min uppfattning den raka motsatsen dvs: de flashar med att de har pengar (som oftast deras föräldrar har tjänat ihop) klädstilen skall vi inte ens tala om.. är allmänt dryga mot allt och alla.
Citera
2010-09-26, 21:32
  #10
Medlem
sven.hedins avatar
Gentleman, tänk James Bond jämför sedan denne med en brat. Det blir bara löjligt eller hur?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback