Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-09-24, 15:51
  #1
Medlem
swe021s avatar
Tjena.
Fick igår ett paket citodon efter en operation. Jag tar cirka 6 om dagen och undrar bara om citodon plus säg 10 bira kan bli farligt på något sätt?

Tacksam för snabba svar då jag knäpper första biran nu..

Mvh
Citera
2010-09-24, 15:53
  #2
Medlem
blotarns avatar
Opioider och större mängder alkohol kan vara andningshämmande, dvs att du slutar andas automatiskt - väldigt farligt i sömnen.
Citera
2010-09-24, 15:53
  #3
Medlem
Psychoramas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swe021
Tjena.
Fick igår ett paket citodon efter en operation. Jag tar cirka 6 om dagen och undrar bara om citodon plus säg 10 bira kan bli farligt på något sätt?

Tacksam för snabba svar då jag knäpper första biran nu..

Mvh
Paracetamol och alkohol är ju som sandpapper för levern, plus(liten risk) att kodein + alkohol är en anddeprisk, så det rekommenderas ej!
Citera
2010-09-24, 15:54
  #4
Medlem
Xalterads avatar
Japp det pajar din lever på sikt, eftersom citodon innehåller paracetamol så är det ingen vidare idé att dricka alkohol också.

Om du orkar kan du utföra en CWE för att slippa paracetamolen.
Citera
2010-09-24, 16:41
  #5
Medlem
swe021s avatar
Okej tack för svar, dock är citodon inget jag håller på med längre tid, endast ett par dagar till men tar det lite lugnt med alkoholen då med tanke på att jag har astma också...

Tack.
Citera
2010-09-24, 17:23
  #6
Medlem
sprututs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swe021
Okej tack för svar, dock är citodon inget jag håller på med längre tid, endast ett par dagar till men tar det lite lugnt med alkoholen då med tanke på att jag har astma också...

Tack.
skulle avstått från alkoholen helt
Citera
2010-09-24, 17:35
  #7
Medlem
Om du ska dricka en massa bira behöver du inte ta citodon. Alkohol är smärtstillande.
Citera
2010-09-24, 18:06
  #8
Medlem
Pinkskins avatar
Paracetamolen är långt giftigare (för levern) än risken för andnöd. Har tagit oerhörda mängder Citodon, genom åren, men har aldig känt av någon som helst andnöd kombinerat med kodein.
Citera
2010-09-25, 14:51
  #9
Medlem
swe021s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkskin
Paracetamolen är långt giftigare (för levern) än risken för andnöd. Har tagit oerhörda mängder Citodon, genom åren, men har aldig känt av någon som helst andnöd kombinerat med kodein.

VI är alla olika

Citat:
Ursprungligen postat av sprutut
skulle avstått från alkoholen helt

Äsch man lever bara en gång!
Citera
2010-09-27, 16:02
  #10
Medlem
Pinkskins avatar
Skrev fel, helt enkelt. Aldrig märkt av någon andnöd med kodein oavsett hur mycket jag tagit och druckit bärs/vin or whatever.
Citera
2010-09-27, 16:13
  #11
Medlem
BenAsslicks avatar
Har vänner som brukar droppa ett par citodon om dom har för lite alkohol tillgängligt, och de har aldrig haft några problem under ruset.

Dock så sliter det som fan på levern, se åtminstonde till att extrahera.. man lever bara en gång som du sa, så förstör inte det livet.
Citera
2010-10-01, 13:48
  #12
Medlem
stelkramps avatar
Lånar tråden lite; tog 3 st citodon (500mg/30mg) kl 10, är det lungt att dricka sig berusad ikväll utan risk för andnöd osv?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback