Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-09-24, 11:48
  #1
Medlem
Har varit arbetslös i ett år av diverse anledningar och bott hemma men inte tagit något bidrag alls under denna period undan i princip bara hållt mig inomhus. Jag undrar helt enkelt varför staten inte är nyfiken på hur jag klarat mig ekonomiskt under ett helt år? Borde dom inte vara intresserade då jag varit arbetslös, icke arbetsökande, inte gått på ett enda bidrag och inte skattat en 1 krona på 12 månader?
Citera
2010-09-24, 11:50
  #2
Medlem
johanness avatar
nej. om du saknar officiell inkomst under några års tid kan det dock bli tal om skönstaxering.
Citera
2010-09-24, 11:52
  #3
Medlem
Lyfter du inga bidrag utan snyltar på någon annan är det helt ok. Ingen lag på att man måste jobba
Citera
2010-09-24, 11:54
  #4
Moderator
Semesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonasfilm
Har varit arbetslös i ett år av diverse anledningar och bott hemma men inte tagit något bidrag alls under denna period undan i princip bara hållt mig inomhus. Jag undrar helt enkelt varför staten inte är nyfiken på hur jag klarat mig ekonomiskt under ett helt år? Borde dom inte vara intresserade då jag varit arbetslös, icke arbetsökande, inte gått på ett enda bidrag och inte skattat en 1 krona på 12 månader?

Intressant fråga. Många myndigheter måste vara intresserade av anledningarna till invånares frånvaro i statistiken.
Jag tror dock att det idag är ganska vanligt med att ungdomar är hemma, till synes helt sysslolösa. En snabb koll på föräldrarnas respektive din egen ekonomiska och/eller brottsliga situation borde kunna ge en hint om varför du klarar dig utan inkomst.
Citera
2010-09-24, 11:55
  #5
Moderator
Semesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannes
nej. om du saknar officiell inkomst under några års tid kan det dock bli tal om skönstaxering.

Kräver inte detta i någon mån att man tidigare haft en inkomst som man kan sätta som mall?
Citera
2010-09-24, 11:58
  #6
Medlem
johanness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Semester
Kräver inte detta i någon mån att man tidigare haft en inkomst som man kan sätta som mall?
det har jag inte tänkt på. så ja, det kan absolut vara fallet. jag hinner inte forska i saken nu....
Citera
2010-09-24, 12:19
  #7
Medlem
Du måste ju ha fått en skattedeklaration oavsett om du inte tjänat en krona. Du går genom systemet ändå. Den dagen du blir bortglömd är den dagen du blir dödförklarad.
Citera
2010-09-24, 12:36
  #8
Medlem
KongKeyDons avatar
Har du deklarerat?

I så fall har de inte glömt bort dig. Jag brukar också bara höra från staten en gång per år....
Citera
2010-09-24, 13:13
  #9
Medlem
sleevs avatar
En 16 åring som abetar deklarerar en 16 som studerar deklarerar inte samma regel gäller om man är 25, 35 eller 45.....

Ingen beskattningsbar inkomst ingen deklaration

Sen att leva underground hemma hos mamsen det är hard core om man är curlad.
Extremskidar du i barnbacken också.
Citera
2010-09-24, 13:17
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HelloFromGulag
Du måste ju ha fått en skattedeklaration oavsett om du inte tjänat en krona. Du går genom systemet ändå. Den dagen du blir bortglömd är den dagen du blir dödförklarad.


Vad spelar det för roll egentligen. Han skulle både teoretiskt och praktiskt kunna vara död men att skatteverket ändå skickar ut deklarationen. Så länge det inte är fastställt att han är död så slutar de inte att skicka deklarationen, oavsett vilken inkomst han har/har haft.
Citera
2010-09-24, 20:39
  #11
Medlem
ugge_das_boots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Vad spelar det för roll egentligen. Han skulle både teoretiskt och praktiskt kunna vara död men att skatteverket ändå skickar ut deklarationen. Så länge det inte är fastställt att han är död så slutar de inte att skicka deklarationen, oavsett vilken inkomst han har/har haft.

ingen inkomst ingen deklaration ..
Citera
2010-09-26, 17:06
  #12
Medlem
Sunghirs avatar
Jag har levt underground i över 5 års tid. Arbetslös och utan inkomster. Snyltar på mina föräldrar (tyvärr). Min erfarenhet är att inga myndigheter bryr sig. T.o.m. på Arbetsförmedlingen hånas man när man går dit och försöker ta tag i sin situation.

Jag får inga deklarationsblanketter från skatteverket. Har aldrig fått det för min inkomst har alltid varit under 99 000 kr/år eller vad gränsen nu är.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback