Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-09-24, 11:44
  #1
Medlem
- Varit arbetslös i ett år nu, och ska nu söka jobb i en bransch jag blivit intresserad av. En nära vän har ett nystartat företag i den branschen som han driver på bra och har erbjudit sig att vara min referens och säga att jag gjort en praktiktjänst hos honom i 1 år då hans företaget faktiskt expanderat men att den i nuläget fortfarande inte kan erbjuda mig en heltidstjänst men gett mig stor erfarenhet och stort förtroende hos ägarna. Jag vet i princip hur arbetet fungerar och tycker att detta vore en boost för mitt annars arbetlösa år på cv,t.

Min fråga är om den nya rekryteraren som förmodligen inte hört talas om detta nya företag har tillgång till uppgifter på skatteverket som pekar på att jag faktiskt inte alls praktiserat på det andra stället eller tagit ut en lön överhuvudtaget?
Citera
2010-09-24, 11:46
  #2
Medlem
Tror mycket väl det funkar.
Annars kan du alltid säga att du varit ute på en långresa och sett världen, andra kulturer o blablabla.
Citera
2010-09-24, 11:47
  #3
Medlem
johanness avatar
man behöver väl inte uppbära lön för att få praktisera på ett företag?
Citera
2010-09-24, 11:54
  #4
Medlem
Ingen lön behövs, tror inte det behöver ske någon officiell registrering av praktikant på mindre privata firmor, there is no way they can catch ya
Citera
2010-09-24, 12:23
  #5
Medlem
Helhetens avatar
Som andra sagt, inget att oroa sig över. Den enda jag kan tänka mig är att personen på det ställe du söker till hör av sig till din vän och kollar upp att det verkligen är sant.
Citera
2010-09-24, 13:31
  #6
Medlem
soulreapers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helheten
Som andra sagt, inget att oroa sig över. Den enda jag kan tänka mig är att personen på det ställe du söker till hör av sig till din vän och kollar upp att det verkligen är sant.
Ja det här är det mest troliga och är då vännen en vän så ljuger han lite om hur bra TS varit och att de gärna hade anställt honom osv...
Citera
2010-09-24, 15:18
  #7
Medlem
morkfromorks avatar
inga problem, många skriver 'egenföretagare' eller liknande
Citera
2010-09-24, 16:45
  #8
Avstängd
Somalisk-pizzas avatar
Men om nu en arbetsgivare fått reda på att personen varit arbetslös. Spelar det någon roll? Det viktiga är väl att personen vill ha jobb samt fixar det eventuella jobbet?

Vet själv när jag var yngre utan kvalificerad arbetslivserfarenhet så tyckte jag alltid annonserna var helt cp. Typ en civ.ing med 30 års erfarenhet men max 20 år gammal.

Nästa fråga. Går det inte att kolla via F-kassan eller skatteverket hur en person försörjer sig? Antar att personen som söker ett jobb uppger en adress?
Citera
2010-09-24, 16:59
  #9
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Somalisk-pizza
Nästa fråga. Går det inte att kolla via F-kassan eller skatteverket hur en person försörjer sig? Antar att personen som söker ett jobb uppger en adress?

Hmm, funkar inte för det finns många som är nolltaxerare och tar sina inkomster i utlandet och samtidigt är arbetslösa enligt svenskt system.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback