Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-09-24, 07:22
  #1
Medlem
Drapåtrissors avatar
Ja har det inte varit tradition redan tidigare på vissa företag i Japan? Men nu har även Siemens infört den tryggheten. Så är det bra eller anus att veta att man slipper riskera sitt jobb? Själv fick jag sparklappen från ABB när dom flyttade från orten så visst låter det kanon men hur fungerar det i praktiken?
Citera
2010-09-24, 07:39
  #2
Medlem
TheMouses avatar
Vem fan vill jobba för en och samma arbetsgivare resten av livet?
Det ger vare sig företaget eller den anställde något gott i det långa loppet.
Citera
2010-09-24, 08:06
  #3
Medlem
Jonny666s avatar
Haha, funkar nog bra i praktiken, låsa lönen också?
Citera
2010-09-24, 08:19
  #4
Medlem
Squalos avatar
Inte låsa lönen, som jag förstått det. Men däri låg väl problemet så som media rapporterade.

Man får helt enkelt se hur det utspelar sig. Måste finnas något i avtalet som reglerar att anställda inte kan kräva högre lön utan att bli sparkade.
Citera
2010-09-24, 08:23
  #5
Medlem
Brain Damages avatar
Livslång anställningstrygghet är nog bara bra om företaget i sig är en väldigt bra arbetsgivare och erbjuder "det goda arbetet", numera kanske att benämna som "lean". http://falf.se/tag/det-goda-arbetet

I annat fall är det nog kontraproduktivt både vad gäller trygghet/trivsel och företagsekonomiskt.
Citera
2010-09-24, 08:41
  #6
Medlem
det beror på från person till person imo, är man inte så jätte ambitiös så kan det jo vara kanon att inte oroa sig för att bli arbetslös men sen chansen på att växa lönemässigt är säkert mer begränsat.

allt som allt är det väl knappast anus!
Citera
2010-09-24, 08:58
  #7
Medlem
Drapåtrissors avatar
Men naturligtvis är avtalet ensidigt. Naturligtvis behåller man rätten att säga upp sig. Så ser bara goda sidor i att slippa bli en hoppjerka på arbetsmarknaden.
Citera
2010-09-24, 09:23
  #8
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Men naturligtvis är avtalet ensidigt. Naturligtvis behåller man rätten att säga upp sig. Så ser bara goda sidor i att slippa bli en hoppjerka på arbetsmarknaden.
Nja, jag ser en "viss" inlåsningseffekt... Därav mitt uttalande om att även arbetet i sig måste vara bra. Oerhört bra anställningsvillkor för ett "mind killing" arbete kan göra att man dröjer att byta arbete trots att det tär på ens person.
Citera
2010-09-24, 15:11
  #9
Medlem
morkfromorks avatar
Har ju funnits i sverige, bl.a SJ hade det, kanske tom. finns nån gamling kvar som fortfarande har det kontraktet...?
Citera
2010-09-24, 16:08
  #10
Medlem
Helt vansinnigt, det bör ju vara extremt oekonomiskt för alla parter, eller? Har själv problemet att arbetsgivaren vill ge mig fast anställning, jag totalvägrar, jag säger direkt, jag säger upp mig om ni tvingar in mig i en fast anställning. Är man fast så faller ju all ens förhandlingskraft vid förhandlingar, jag tror jag har ca 20-30% högre lön totalt mot för de fasta, tack vare att jag är fri.
Citera
2010-09-24, 16:30
  #11
Medlem
morkfromorks avatar
jo ett tve-eggat svärd, å ena sidan har man en anställd för lång tid, som kanske inte presterar maximalt... å andra sidan en arbetshäst man inte kan kontrollera... hmmmm ...
Citera
2010-09-24, 22:08
  #12
Medlem
The Rat Race hela livet? Nej, tack.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback