2010-09-23, 22:57
Medlem
o-lawrences avatar
I svenskan bl a används germansk ändelse, -ien, på stora flertalet länder som slutar med latinsk (och engelsk) -ia.
Alltså t ex Indien, Georgien, Serbien, Australien, Italien, Tunisien, Rumänien, Mauretanien osv.
Listan kan göras lång, och en amerikansk delstat kallas ju t o m för Kalifornien.

Hur har man egentligen tänkt när man blandat in länder med ful latinsk ändelse, som t ex Malaysia, Gambia eller Liberia?

Och vad säger ni om att skicka iväg en lista på förslag på namnbyten till Svenska Akademien? Man funderar ju trots allt på att byta namn på Vitryssland till Belarus.

Några av mina förslag är:
Namibien - Nigerien - Colombien - Somalien - Bolivien - och Virginien (äldre vedertagna formen)

Erkänn, det låter vackrare
Citera
2010-09-24, 02:13
Moderator
Hamilkars avatar
Germansk och germansk. Den där ändelsen är tysk. Den ursprungliga svenska ändelsen är -iet, med betonat i. Kvarlever i t ex Algeriet och Turkiet
Citera
2010-09-24, 09:14
Medlem
Kryžininkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av o-lawrence
Och vad säger ni om att skicka iväg en lista på förslag på namnbyten till Svenska Akademien? Man funderar ju trots allt på att byta namn på Vitryssland till Belarus.

Jaha, du funderar på att byta namn på Vitryssland. Men varför tror du att just Svenska Akademien skulle vara mer intresserade av din lista än till exempel Svenska Ishockeyförbundet?
Citera
2010-09-24, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av o-lawrence
Erkänn, det låter vackrare
Nej, det tycker jag inte.
Citera
2010-09-24, 23:53
Medlem
Kasporrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryžininkas
Jaha, du funderar på att byta namn på Vitryssland. Men varför tror du att just Svenska Akademien skulle vara mer intresserade av din lista än till exempel Svenska Ishockeyförbundet?

Kan inte citera snubben som du citerade då hans inlägg är raderat. Men med vitrysk flickvän kan jag säga att ordet Belarus betyder Vitryssland.

Dvs. Bela=vit Rus=Ryssland.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback