40 937 besökare online
857 124 medlemmar • 45 826 703 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Vetenskap & humaniora > Medicin och hälsa
Svara på ämne
Ämnesverktyg
Almathea
Medlem
Hej!

Sedan cirka 6 månader tillbaka har jag lidit av något som sjuksköterskan på telefon beskrev som en form av magkatarr, nämligen ihållande illamående (till en början flera dagar i sträck), kraftig gasbildning (rapningar) och på grund av det sömnsvårigheter.

Det började efter en tid av stress (skulle precis flytta bostad) och en lättare magsjuka. Tre dagar efter att magsjukan gick över kände jag mig plötsligt extremt illamående igen, men denna gång när jag försökte kräkas hände inget. Efter tre dagar av konstant plåga (speciellt på natten) avtog det märkbart, och sedan dess har symptomen inte kommit tillbaka särskilt ofta (högst ett par gånger i veckan i några timmar och inte så kraftigt), men det är fortfarande något jag sitter och dras med.

Vad jag har hört är symptomen för magkatarr magont och sura uppstötningar, men dessa har jag då inte. Kan det ändå vara en form av magkatarr jag har, och vad bör jag isåfall göra för att förhindra symptom?

AlexOnTop
Medlem
AlexOnTops avatar
Vet inte om det är magkatarr, men om du vill minska symptomen finns det vissa saker du kan göra;

- Undvik väldigt fet, stekt eller stark mat. Ät heller inte någon "vass" mat, som chips/nachos och knäckebröd osv.
- Ät ofta, men lite i taget. Magkatarr handlar om att man är stressad och bildar för mycket magsyra. När magsyran inte har någon mat att tugga på så tuggar magsyran på magsäcken. Typ. Så att alltid ha något i magen hjälper väldigt mycket.
- Drick mycket vatten.
- Det finns receptfria tabletter mot magkatarr på apoteken, testa dessa! För mig fungerade de inte, så jag gick och fick receptbelagda hos läkaren - "Ranitidin" tar bort alla symptom inom några timmar för mig. Jag brukar ha så att jag ligger i fosterställning och skriker av smärta dock (har f.ö. ganska hög smärttröskel i övrigt, jag har bara väldigt jobbig magkatarr när den väl är på besök). Ranitidin tar man två gånger om dagen i tio dagar (eller var det en vecka?). Sedan får man mer än dess tabletter för att ta "vid behov" om symptomen kommer smygande igen...

Edit:
Om du vill läsa mer om magkatarr så heter det Dyspepsi i medicinska termer. Lättare att googla och kolla på 1177 http://www.1177.se/artikel.asp?CategoryID=39549
Senast redigerad av AlexOnTop 2010-09-23 kl. 22:12.

Torpedulla
Medlem
Torpedullas avatar
Köp Omeprazol på apoteket. Blir du inte bättre så måste du gå till läkare och göra en gastroskopi. Det kan vara massor med saker: överproduktion av saltsyra, bråck på övre magmunnen, gallblåsa. Tänk igenom vad du har ätit eller gjort när bekymren kommer. Tål du gluten, laktos? Det verkar som din magslemhinna blev riktikt irriterad för 6 månader sedan och inte har återhämtat sig än. Undvik alkohol, kaffe, kolsyrade drycker, kött och annan tung mat. Ris, potatis med SMÖR, fisk är bra. Du själv är bäst på att lura ut vad orsaken kan vara.När man ligger ner på natten kan magsyra rinna upp i matstrupen och irritera. Högt under huvudet hjälper då.

NKB
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torpedulla
Köp Omeprazol på apoteket. Blir du inte bättre så måste du gå till läkare och göra en gastroskopi. Det kan vara massor med saker: överproduktion av saltsyra, bråck på övre magmunnen, gallblåsa. Tänk igenom vad du har ätit eller gjort när bekymren kommer. Tål du gluten, laktos? Det verkar som din magslemhinna blev riktikt irriterad för 6 månader sedan och inte har återhämtat sig än. Undvik alkohol, kaffe, kolsyrade drycker, kött och annan tung mat. Ris, potatis med SMÖR, fisk är bra. Du själv är bäst på att lura ut vad orsaken kan vara.När man ligger ner på natten kan magsyra rinna upp i matstrupen och irritera. Högt under huvudet hjälper då.

Att göra en gastroskopisk undersökning är inte fredagsmys, undvik det till största möjliga mån.
Det låter som magkatarr och det är förjävligt. Hade själv samma symptom eller vad man ska kalla det och fick, informellt, bekräftat att det skulle vara något magkatarrliknande. (Hade varit i ett subtropiskt område så sattes i karantän för att inte smitta andra med ev. malaria som jag bar på.) - inte så kul

Almathea
Medlem
Jag gissar att anledningen till att jag fick en så pass kraftig irritation första gången var min tidigare magsjuka, det föll samman dåligt helt enkelt. Numera känns det som om det sakta men säkert avtar, ibland är jag symtomfri i flera veckor. Men ibland, efter en hård dag på jobbet och 2 timmar på gymmet på kvällen kan illamåendet komma smygande tillbaka.

Jag har haft svårt att hitta bra sätt att lugna ner magen, så tack för tipsen! Jag dricker förmodligen för mycket läsk, och även om jag inte känner ett direkt samband mellan läskintaget och mina besvär kanske det har bidragit till att problemen kvarstått under en längre tid. Jag är dålig på att äta fett, så detta är definitivt något jag också måste börja tänka på. När jag tränar mycket går min ämnesomsättning igång och då är det lätt att det blir snabba kolhydrater som står för det största kaloriintaget.

AlexOnTop
Medlem
AlexOnTops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Almathea
Jag gissar att anledningen till att jag fick en så pass kraftig irritation första gången var min tidigare magsjuka, det föll samman dåligt helt enkelt. Numera känns det som om det sakta men säkert avtar, ibland är jag symtomfri i flera veckor. Men ibland, efter en hård dag på jobbet och 2 timmar på gymmet på kvällen kan illamåendet komma smygande tillbaka.

Jag har haft svårt att hitta bra sätt att lugna ner magen, så tack för tipsen! Jag dricker förmodligen för mycket läsk, och även om jag inte känner ett direkt samband mellan läskintaget och mina besvär kanske det har bidragit till att problemen kvarstått under en längre tid. Jag är dålig på att äta fett, så detta är definitivt något jag också måste börja tänka på. När jag tränar mycket går min ämnesomsättning igång och då är det lätt att det blir snabba kolhydrater som står för det största kaloriintaget.

Jo, det är ju just det. När man väl fått magkatarr en gång är det lättare att få det igen. Kan vara bra att ha det konstaterat så att du lätt kan få ut tabletterna senare när det är panik (dvs inte ta prover och få resultat en vecka senare osv).
Läsk kan vara dåligt för magen pga kolsyran, att bara skaka av den lite (så att det fortfarande är läsk men inte saft) hjälper.

Svara på ämne
Topp Dela »