Citat:
Ursprungligen postat av greger45
Var på södra gotland och åkte runt och turistade lite. Då stötte jag och mina kompisar på någon radar anläggning. Såg ut som det iallafall. Låg på östrasidan kommer inte ihåg vad det hette. Har för mig att det låg lite snett neranför Burgsvik (Fast på östra sidan). Stod en mast och radar och massa skyltar om skyddsobjekt. + Ett inhägnat hus, som det stod en massa bilar på parkeringen utanför. Var där en lördag. Fanns även skyttevärn runt om och två rörliga kameror som filmade oss när vi gick på vägen utanför byggnaden. Tror dock du blir omhändertagen ganska fort ifall du försöker ta dig innanför tagtråden där då det var bemannat.
Är det radaraläggningen på hoburgen så ägs den faktiskt av gotlands Radioamatörer, detta enligt en källa jag har som är med i klubben. Ett tips, utanför ljugarn, ovanför folhammar finns det en öppen bunker, ni får leta er dit själva, men själva området är natura 2000 klassat.. Var visserligen 3 år sen jag var där men den ligger mitt på en strandäng, som en kloaknedgång modell Tyskland, alltså med en nedgång och ett lock som liksom fälls ner över trappen..