2007-01-13, 19:57
Medlem
Addens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykoteddy
jag e född o uppvuxen på Gotland. Kan väl inte så många ställen igentligen men en rätt modern o nybyggd sak på enholmen utanför slite. Vet ej vad dom igentligen byggt där men när man gick i skolan där så snackades det om en ubåtshamn i holmen men det är ju inte så troligt men dom gjorde ju lite som en hamn åt det hållet som vätter åt bogeviken. Har i många år velat åka förbi o kolla ur det ser ut där men aldrig blivit av.

På vägen mot fårösund finns det ett berg som är ursprängt och som innehåller en radiokontrollstation eller liknande. Skulle tydligen va grym säkerhet o skit där. Morsan berättade vad hon hört av en jobbarkompis men säkrare info än så har jag inte. Det mesta på Gotland har ju lagts ner så jag vet inte hur det är. Det finns väl fortfarande aktivitet i byggnaden där dom kollar båtar runt om Gotland men det är inget intressant. Det är nog nästan bara hemvärnet och typ FMCK som är aktiva på Gotland nu mer. Men jag kan ha fel.

Enholmen kan nog va skoj. Har varit sugen på o checka fästningen själv.

Angående fårösund tror ja de e rätt chill o checka runt lite. Dom har väl både bio o badhus på gamla militärområdet nu om ja inte minns fel, så de e nog inte så mkt bevakning.

Sen finns de ju massa gamla kanonfästen och skyddsrum på vägen runt stenkusten upp mot fårösund. Kan va bra o börja vid typ Bläse och köra norrut längs kusten
Citera
2007-01-20, 12:02
Medlem
Vagabondens avatar
Underskatta inte lummelunda! För några hundra så får man utforska hela systemet med båt. Ska tydligen vara hur tufft som helst!

Angående Enholmen så är det en gammal militärfästning som dateras till 1600-talet. Så att man återanvände den under kalla kriget är inte alls omöjligt.
Citera
2007-04-10, 20:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mikkeman
Den tunneln leder ut stora delar av regnvattnet i Visby, så är man inne i den och det börjar regna, skall man springa, fort som fan! Har dock ej Varit inne i den själv, eller i något annat obekjt, då jag är ny på området, men har med intresse laddat hem diverse UE filmer från detta forum

Ja den tunneln ska man akta sig för om man inte har komplett dykarutrustning på sig...

http://img262.imageshack.us/img262/9200/syrgasre4.jpg

Min kusin blev inte helt glad när hon fick tillbaka sin kamera som jag lånat
Citera
2007-04-10, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av one eyed Willy
Ja den tunneln ska man akta sig för om man inte har komplett dykarutrustning på sig...

Min kusin blev inte helt glad när hon fick tillbaka sin kamera som jag lånat

Hehe bara till att traska in där på sommaren (hällst en dag utan allt för mycket väta)
Citera
2007-04-18, 17:31
Medlem
Crudals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av one eyed Willy

Så det är så där det ser ut på vintern? Kände inte igen mig alls.
Citera
2007-04-28, 20:35
Medlem
Ue gotland

Citat:
Ursprungligen postat av greger45
Var på södra gotland och åkte runt och turistade lite. Då stötte jag och mina kompisar på någon radar anläggning. Såg ut som det iallafall. Låg på östrasidan kommer inte ihåg vad det hette. Har för mig att det låg lite snett neranför Burgsvik (Fast på östra sidan). Stod en mast och radar och massa skyltar om skyddsobjekt. + Ett inhägnat hus, som det stod en massa bilar på parkeringen utanför. Var där en lördag. Fanns även skyttevärn runt om och två rörliga kameror som filmade oss när vi gick på vägen utanför byggnaden. Tror dock du blir omhändertagen ganska fort ifall du försöker ta dig innanför tagtråden där då det var bemannat.

Är det radaraläggningen på hoburgen så ägs den faktiskt av gotlands Radioamatörer, detta enligt en källa jag har som är med i klubben. Ett tips, utanför ljugarn, ovanför folhammar finns det en öppen bunker, ni får leta er dit själva, men själva området är natura 2000 klassat.. Var visserligen 3 år sen jag var där men den ligger mitt på en strandäng, som en kloaknedgång modell Tyskland, alltså med en nedgång och ett lock som liksom fälls ner över trappen..
Citera
2007-07-02, 15:41
Medlem
håller själv inte på med UE men jag bor på gotland o när jag läser detta så fundererar jag på om de nerölagda sockerbruket i Roma kan va nåt?
Citera
2007-07-06, 18:23
Medlem
Dr.Wests avatar
I Havdhem ska det finnas en FET Mega-Bunker.. någon som kan bekräfta ?
Citera
2007-07-07, 01:50
Medlem
Grishnacs avatar
Sockerbruket låter som något för mig att fota, jag kommer till ön vecka 32. Kan du berätta mera om bruket?
Citera
2007-07-07, 22:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Crudal
Så det är så där det ser ut på vintern? Kände inte igen mig alls.
Såg ballt ut allafall, nån som testat att åka rullbräda där inne?
Dagvatten på vintern
Citera
2007-07-07, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grishnac
Sockerbruket låter som något för mig att fota, jag kommer till ön vecka 32. Kan du berätta mera om bruket?
Min kompis från gotland berättade att dom bygger om sockerbruket till någon badgrejj
Citera
2007-07-14, 23:22
Medlem
Var på Gotland nu i veckan (almedalsv) och körde hoj. 110 mil på en vecka på ön. I stort sett varenda väg.
Körde bla förbi Tingstäde och där finns Tingstäde Fort. Ska vara stort som f-n och öppet åtminstone torsdag men fredag då jag vände tillbaka för besök så var det stängt.
Dock är det tillåtet att gå ner där och något bryt behövs inte.
Prova det till att börja med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in