2010-09-22, 19:46
Medlem
vaselines avatar
Jag blev bjuden på gödkalv förra veckan, och det var ju gott. Sen googlade jag vad gödkalv är för nåt och fick redan på att de stackars kalvarna blir uppfödda på bara mjölk vilket leder till järnbrist som gör köttet ljust.

Min fråga; lider de här kalvarna under sin levnadstid av sin järnbrist?
Citera
2010-09-22, 19:52
Medlem
quaertys avatar
Den svenska gödkalven får järnrik mjölk har jag för mig, och får därför ett mer rosa kött. Så de har säkert ett hyfsat liv i alla fall. I Holland får de mindre järn och således ljusare kött. Hur de mår av det vet jag inte, de blir kanske trötta och deprimerade.
Citera
2010-09-22, 19:57
Medlem
vaselines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quaerty
Den svenska gödkalven får järnrik mjölk har jag för mig, och får därför ett mer rosa kött. Så de har säkert ett hyfsat liv i alla fall. I Holland får de mindre järn och således ljusare kött. Hur de mår av det vet jag inte, de blir kanske trötta och deprimerade.
Nu kunde jag inte prata med kalven i fråga för att säkerställa dess nationalitet, men jag får ju hoppas att Sverige var dess hemvist under tiden i livet. Köttet var ganska rött och lokalen var mörk, så dess ljushet har jag svårt att bedöma.
Citera
2010-09-22, 20:26
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vaseline
Jag blev bjuden på gödkalv förra veckan, och det var ju gott. Sen googlade jag vad gödkalv är för nåt och fick redan på att de stackars kalvarna blir uppfödda på bara mjölk vilket leder till järnbrist som gör köttet ljust.

Min fråga; lider de här kalvarna under sin levnadstid av sin järnbrist?

http://sv.wikipedia.org/wiki/N%C3%B6tkreatur

Citat:
Gödkalven
Gödkalven föds upp på stora mjölkgivor. Tidigare fanns endast mjölk i denna modell, men med nuvarande djurskyddslag skall kalven också ha fri tillgång till hö. Även EU’s kalvdirektiv kräver att kalvarna utfodras med fiberrikt foder. Gödkalvarna slaktas vid ca 3 månaders ålder. Hela uppfödningen sker på stall. Köttets färg är mycket ljus, med utpräglad kalvköttskaraktär. Produktionen av gödkalv har idag mycket liten omfattning i Sverige.

Fö skall dimjölken innehålla det mesta en kalv kan behöva.
Senast redigerad av Aake 2010-09-22 kl. 20:28.
Citera
2010-09-22, 22:23
Medlem
quaertys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aake

Fö skall dimjölken innehålla det mesta en kalv kan behöva.
Men en gödkalv föds väl inte upp på dimjölk? Men dikalven däremot? Äh, jag vet inte. Gott med kobarn hursomhelst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in