Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-09-22, 18:55
  #1
Medlem
Jag skall på weekend med några polare till Århus - Danmark. Tips på saker att göra och ställen att dansa på? Detta är en festresa och ingen kultur är av intresse om det inte är exeptionellt
Citera
2010-09-23, 13:45
  #2
Medlem
Jackthehammers avatar
Det finns flera ställen i Århus. Dels har du "trevlighetsställen" nere vid "ån", sen har du lite olika diskotek så som Train och Ridhuset.
Kolla med folk när du kommer dit. Du får enklast kontakt med folk om du hänger nere vid "ån"...

Ha så kul!
Citera
2017-01-15, 13:40
  #3
Medlem
I år är Århus europeisk kulturhuvudstad:
http://www.aarhus2017.dk

Och i en intervju häromdagen sa Dronningen att Århus numer kunde konkurrera med Köpenhamn "København er ikke længere alene. Der er ikke længere tale om en enkelt storby i Danmark – der er altså to, siger dronningen i interviewet med avisen [Jyllandsposten]."

http://www.dr.dk/nyheder/kultur/dron...evet-en-storby


Själv har jag skam sägandes aldrig varit i Århus, bara åkt igenom Jylland på väg till Flensburg och Tyskland. Håller ni med statschefen att staden gör skäl för att kunna konkurrera med Köpenhamn om storstadsliv? Det intrycket man får från motorvägen söder om Randers är att hela Östjylland är ett paradexempel på utglesad stadsbygd, jag har aldrig känt mig manad att svänga av vägen (fast ett sånt intryck får man lätt när man bara åker förbi ska sägas).
Citera
2017-02-20, 09:53
  #4
Medlem
Jag bodde på ett mindre hotell i Århus några dagar förra året. Vill minnas det var första eller andra veckan i September förra året. September förra året var ju jättevarm vilket gjorde kvällarna här nere alldeles underbara.
Tyvärr hann jag inte se så mycket av staden i och med att jag arbetade nästan dygnet runt men tog mig ut sent på kvällarna samt en tidig morgon.
Jag fick intryck av en gammal mysig stad med massor av små gator, kanaler och ett härligt ljus. Jag tyckte det påminde väldigt mycket om de gamla hansastäderna i Tyskland som Lubeck och Bremen. Åker du bil hit parkerar du billigt i kommunens Q park nere vid hamnen. Du betalar kanske 10 kronor timman dagtid och får sedan stå gratis mellan 6 på kvällen och 8 på morgonen(eller någe liknande).
Det är alltid någonting öppet här nere och vill du inte gå på krog kan du alltid besöka det dygnet runt öppna netto vid stationen.
Här finns massor med muséer, massor med gator och det berömda aros. En fantastisk byggnad med regnbågsfärgade rutor uppe på toppen av ett konstmuseum. Jag har lagt in lite bilder här>>>. Jag önskar dig en god resa.
Citera
2018-03-02, 11:45
  #5
Medlem
Hur är Århus att bo i? Jag har nu bott ett tag i Centraleuropa och märker att jag efter det stör mig betydligt mer på kombinationen av Sovjet - och amerikanskinspirerad stadsbyggnadstradition som dominerar i Sverige. Jag tror att jag var i Århus när jag var sex-sju år så minnet sviker mig. Men på bilder ser Århus ut som en större variant av Ystad, vilket ju verkar lovande...
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f1305081

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback