Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-09-22, 16:08
  #1
Medlem
Det är nå jävla knas med datorn då skärmen blir blå ibland och det står en massa text och sen startar den om sig.
Har varit så ganska länge, mer än ett år, men har inte orkat ta tag i problemet. Nu på sistone har det dock hänt ganska ofta så nu är jag less.
Det händer oftast när den får jobba mycket t.ex. flera fönster uppe, pillar i ps, och lyssnar på musik samtidigt.
Har en dell inspiron 1720 och windows vista.

Är det att omformatera som gäller?

Bild jag hann ta på vad det står.
http://i53.tinypic.com/2ynjf52.jpg
Citera
2010-09-22, 16:12
  #2
Medlem
Likbingos avatar
Kan det vara så att ditt/dina minnen håller på att lägga av eller är det så att det kanske är dags att köpa mer minne?
Citera
2010-09-22, 16:13
  #3
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Mja, jag hade nog börjat med att analysera internminnet. Hämta hem memtest86+ och utför en felsökning.
Citera
2010-09-22, 16:16
  #4
Medlem
Har exakt samma problem, brukar balla ur när jag laddar hem något. Får upp samma blåa bild som du länkar till. Tror som föregående att det kan vara dags att investera i en ny dator.
Citera
2010-09-22, 16:16
  #5
Medlem
Lethass avatar
https://www.flashback.org/t669042
Citera
2010-09-22, 16:17
  #6
Medlem
z-nexxs avatar
damn, aldrig hört talas om Blue Screen Of Death?
well, låter som problem med RAMminnet, satt i nya ramminnen nån gång i närheten av att datorn började krascha första gången?
kan vara att ramminnena är trasiga på nå vis, det bästa tips jag kan hitta är att ladda ner Memtest86 från http://www.memtest86.com/, bränna ut på en skiva och köra
Citera
2010-09-22, 16:59
  #7
Medlem
Kan ingenting om datorer och har inte satt in nåt nytt RAMminne i den, vet knappt vad det är.
Läste första sidan i tråden som länkades sen ides jag inte mer för fattade ingenting.

Det enda jag gör med datorn är sitter vid internet, pillar i ps, laddar hem musik/filmer och importerar bilder från kameran till den.

Ska prova ladda hem det där memtest86. Måste man bränna ut skiten på cd och sen köra?
Citera
2010-09-22, 17:03
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darina
Kan ingenting om datorer och har inte satt in nåt nytt RAMminne i den, vet knappt vad det är.
Läste första sidan i tråden som länkades sen ides jag inte mer för fattade ingenting.

Det enda jag gör med datorn är sitter vid internet, pillar i ps, laddar hem musik/filmer och importerar bilder från kameran till den.

Ska prova ladda hem det där memtest86. Måste man bränna ut skiten på cd och sen köra?
Japp, bränn en bootbar CD av iso filen med http://www.imgburn.com/ och sedan sätter du i den och startar om datorn för att boota med den, ställ in i BIOS så att du bootar från CD-läsare först och sedan HDD. Är ganska säker att det är något av minnena det är fel på.
Citera
2010-09-22, 17:04
  #9
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darina
Måste man bränna ut skiten på cd och sen köra?

Saxat ifrån hemsidan.

For windows installation begin by downloading either the Pre-Compiled Windows package to build a boot-able floppy disk or an ISO (zip version) to create a boot-able CD-ROM. After the file is downloaded an extract must be done to uncompress the file(s). To extract right click on the downloaded file and select the "Extract All" option. The extract option will let you choose where the files will be extracted to. To build a bootable floppy go the the folder where the files were extracted and click on the Install icon. The floppy disk will appear to be unformatted by Windows after the install is complete.

To build a boot-able CD-ROM use your CD burning software to create an image from the un-zipped ISO file. Be sure to use a create from image option. DO not simply copy the file to a CD.

Since Memtest86 is a standalone program it does not require any operating system support for execution. It can be used with any PC regardless of what operating system, if any, is installed. The test image may be loaded from a floppy disk or may be loaded via LILO on Linux systems. Any Unix, Windows or DOS system may be used to create a boot floppy or bootable CD-ROM.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback