Citat:
Ursprungligen postat av Betel
Alltså jag är rätt ny på detta så du får ursäkta men jag hängde inte riktigt med där.
Då tar vi det lite mer från början

En vektor är som bekant en
riktad storhet. Detta innebär helt enkelt ett värde på nånting (kan vara en kraft, en acceleration, en hastighet etc) som är riktad (med detta menas att vektorn bestäms BÅDE av sin storlek och riktning). "Motsatsen" till vektor är en skalär, som bara har en storlek. Exempel är en viss temperatur, som man ju inte kan bestämma nån speciell riktning på
Om vi har en kraft som är 5 Newton stor så är den ju alltid riktad (kan vara mot nånting t ex). Med vektorns BELOPP menar man just storleken på kraften, dvs 5 N i detta fall. Andra ord för belopp i detta sammanhang är absolutbelopp, storlek och längd. Anledningen till sista benämningen, dvs längd, är att när vi ritar vektorer som pilar på ett papper så låter man dess längd (3 cm t ex) representera dess storlek/belopp/absolutbelopp. En vektor som är dubbelt så lång som en annan på papperet (6 cm t ex) har då dubbelt så stort belopp. Har en 3 cm lång vektor 5 N storlek får den som är 6 cm 10 N.
Alltså: belopp=absolutbelopp=längd
När det står
a eller a med streck över (pil) menas vektorn i sin helhet, alltså både storleken (beloppet) OCH dess riktning. Däremot anger beteckningen |
a| beloppet. |
a| är alltså bara ett vanligt tal, t ex 5 N eller 7 m/s. Man talar så vitt jag vet aldrig om "mängden" av en vektor, utan det du syftade på var nog beloppet (storleken/längden/absolutbeloppet).
Citat:
fick du alltså fram nu att proj. av a i b är b/3? och det skulle bli 1? är jag helt ute å cyklar nu, det känns nämligen så.
Nja, för det första heter det proj. av
a PÅ
b och japp, jag fick fram att den var
b/3 MEN detta blir INTE 1. 1 är bara ett tal och ingen vektor. Vi söker en vektor. Projektionen av
a på
b är komponenten av
a som "ligger utmed"
b. Rita upp bägge vektorerna (utgående från samma punkt) och dra en linje från spetsen på
a till nånstans utmed
b. Vinkeln mellan denna linje mellan vektorerna och "
b-vektorlinjen" ska vara rät -> där linjen skär "
b-vektorlinjen" är spetsen på projektionen. Kolla i din kursbok!
b har som bekant 2 komponenter och det är beloppet som är 3. Beloppet fås genom pythagoras sats på dess komponenter. När man dividerar en vektor med dess belopp som jag gjorde
b/|
b| får man en s k normerad vektor. Det är en vektor med beloppet 1 (du ser det om du beräknar beloppet).
Det jag gjorde var följande: Jag normerade först
b så att dess belopp blev 1. Sen tog jag skalärprodukten av normerade
b och
a. Då får man BELOPPET av projektionen av
a på
b eftersom skalärprodukten ju är beloppen gånger varann multiplicerat med cosinus för vinkeln mellan (rita upp så ser du!). Nu kom jag precis på att det hade räckt att ta cos(60°)*|
a|, dvs inte hålla på och tjafsa med skalärprodukt. Detta gav oss alltså beloppet av vår sökta projektion (vektor).
För att få rätt riktning multiplicerar vi beloppet (som ju är längden) med en
normerad vektor som har samma riktning som vår projektion vi vill ta reda på. Denna riktning är ju precis samma som för
b -> vi normerar
b, det blir
b/|
b| och tar den multiplicerat med beloppet vi fick ovan, dvs cos(60°)*|
a|
Allt som allt råkade det bli |
b|/3 tror jag. Är det nåt i min beskrivning du undrar över?