Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-09-22, 11:09
  #13
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Coffee
Är det bara en fördom från min sida eller är jägare väldigt skjutglada?

Efter det blev lag på jägarexamen så har det kommit in mycket folk som inte alla borde få ha vapen. Förut så var svårt att få licens om det inte fanns tillgång till jaktmark och att någon intygade att man var lämplig som vapen innehavare. Någon som vet om det fanns alkohol med i sammanhanget? Skulle bli väldigt förvånad om det inte var så.
Citera
2010-09-22, 11:37
  #14
Medlem
chromacors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Efter det blev lag på jägarexamen så har det kommit in mycket folk som inte alla borde få ha vapen. Förut så var svårt att få licens om det inte fanns tillgång till jaktmark och att någon intygade att man var lämplig som vapen innehavare. Någon som vet om det fanns alkohol med i sammanhanget? Skulle bli väldigt förvånad om det inte var så.
Skitsnack, det är snarare tvärtom, tidigare kunde du få vapenlicens enbart genom att äga jaktmark, helt utan någon utbildning. I och med kravet på jägarexamen så har man i vart fall sett till att alla med jaktlvapenicens genomgått både en teoretisk och praktisk utbildning.

I detta fall handlar det ju om gamlingar som säkerligen jagat länge. Dåligt omdöme, dåligt säkerhetstänkande, nonchalant inställning till vapen och en allmän vårdlöshet som säkerligen odlats fram under lång tid.

Inom skytterörelsen skulle detta aldrig kunna hända, där finns tydliga regler för hur man hanterar säkerheten under skjutning.
Citera
2010-09-22, 12:14
  #15
Medlem
angelintheskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chromacor
Skitsnack, det är snarare tvärtom, tidigare kunde du få vapenlicens enbart genom att äga jaktmark, helt utan någon utbildning. I och med kravet på jägarexamen så har man i vart fall sett till att alla med jaktlvapenicens genomgått både en teoretisk och praktisk utbildning.

I detta fall handlar det ju om gamlingar som säkerligen jagat länge. Dåligt omdöme, dåligt säkerhetstänkande, nonchalant inställning till vapen och en allmän vårdlöshet som säkerligen odlats fram under lång tid.
Inom skytterörelsen skulle detta aldrig kunna hända, där finns tydliga regler för hur man hanterar säkerheten under skjutning.

Är det så som du skriver, just att det är äldre jägare som övervägande skjuter på något som de absolut inte skall skjuta på, såsom människor, kor, hästar osv?

Personligt är min erfarenhet att de yngre och medelålders samt de gamla jägarna har ett otroligt säkerhetstänk.

Jag har dock sett gamla jägare i princip stapplat fram till jakttornet, jag är lika förundrad varje år hur i hela friden de tar sig upp för den branta stegen samt ner igen. Jag har uttryckt min oro just kring att deras sinnen inte är på topp längre (jag vet, det är nästan som att häda) och inte borde vara med.
Samtidigt förstår jag att de har ett enormt intresse.
Svaren jag får är att deras erfarenhet är vida bättre än ynglingarnas sinnen.
Jag kan inte låta bli att känna en viss tvekan kring det uttalandet när det gäller vissa gubbar som hasar fram till tornet med bössan på ryggen.
Citera
2010-09-22, 12:34
  #16
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chromacor
Skitsnack, det är snarare tvärtom, tidigare kunde du få vapenlicens enbart genom att äga jaktmark, helt utan någon utbildning. I och med kravet på jägarexamen så har man i vart fall sett till att alla med jaktlvapenicens genomgått både en teoretisk och praktisk utbildning.

I detta fall handlar det ju om gamlingar som säkerligen jagat länge. Dåligt omdöme, dåligt säkerhetstänkande, nonchalant inställning till vapen och en allmän vårdlöshet som säkerligen odlats fram under lång tid.

Inom skytterörelsen skulle detta aldrig kunna hända, där finns tydliga regler för hur man hanterar säkerheten under skjutning.


När jag skaffade vapen första gången var det precis som jag sa. Du måste ha jaktmark och en som intygade att du var lämplig. I dag har vi många som går jägarexamen men som inte alls är intresserad av att jaga utan endast vill ha vapen. Jag vet många som har vapen hemma men som inte har jagat överhuvudtaget med dom fast licensen är sökt för jakt. Bra mycket enklare än att gå med i en skytteklubb. Vad ska du med den teoretiska och praktiska utbildningen till om du inte är intresserad av att jaga?

Jägarexamen har tillfört många stadsbor och övriga som inte alls har intresse av att jaga utan har vapen som dom inte behöver alls. Dom skaffar vapen bara för att det är lätt. Hos dom finns det inget genuint intresse av att varken jaga eller hantera vapen på rätt sätt oavsett hur mycket jägarexamen du har bakom dig. Utbildning är inte den enda lösningen på detta problem. Dom som inte har sunt bondförnuft ska inte ha vapen. I det aktuella fallet så fanns det nog alkohol med men tyvärr inget sunt bondförnuft med.
Citera
2010-09-22, 23:50
  #17
Medlem
chromacors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Jägarexamen har tillfört många stadsbor och övriga som inte alls har intresse av att jaga utan har vapen som dom inte behöver alls. Dom skaffar vapen bara för att det är lätt. Hos dom finns det inget genuint intresse av att varken jaga eller hantera vapen på rätt sätt
Så vad menar du, att personerna i denna händelse var vapenkåta stadsbor som inte hade ett genuint jaktintresse? Är du sann på riktigt? Sannolikheten att det handlade om överjaktintresserade bondlurkar som jagat sen de var 5 år är betydligt mer överhängande.
Citera
2010-09-23, 00:14
  #18
Avstängd
Robinho82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chromacor
Så vad menar du, att personerna i denna händelse var vapenkåta stadsbor som inte hade ett genuint jaktintresse? Är du sann på riktigt? Sannolikheten att det handlade om överjaktintresserade bondlurkar som jagat sen de var 5 år är betydligt mer överhängande.

Håller med.
Kan mycket väl vara så att det är personer som är såpass vana vid vapen att man börjat flytta gränser, bli lite nonchalant - för man är ju expert och har jagat i 50 år.
99 procent av gångerna går det säkert skitbra, men rätt som det är går det åt helvete.
Citera
2010-09-23, 00:34
  #19
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chromacor
Så vad menar du, att personerna i denna händelse var vapenkåta stadsbor som inte hade ett genuint jaktintresse? Är du sann på riktigt? Sannolikheten att det handlade om överjaktintresserade bondlurkar som jagat sen de var 5 år är betydligt mer överhängande.

Så, berätta var jag har sagt att dom var stadsbor? Nähä, det kunde du inte. Det enda som jag har sagt är att jag misstänker att alkohol fanns med, jag har inte anklagat någon av dom för att vara varken bonde eller vapenkåt stadsbo som du vill påstå. Det som jag påstått är att det finns för många som gått jägarexamen och skaffat vapen fast dom inte bör ha vapen. Sen får du nu tolka det som du vill, det helt och hållet upp till dig.
Citera
2011-08-09, 21:12
  #20
Medlem
Quarrels avatar
Aftonbladet: Åtalas för att ha dödat jaktkamrat
Citat:
Åklagaren anser att mannen gjort sig skyldig till grovt vållande till annans död då han skjutit utan att ha förvissat sig om att andra personer inte utsattes för fara.
Citera
2011-08-09, 21:42
  #21
Medlem
ab12s avatar
Påverkad av alkohol ja, det var ju ingen skräll direkt. Skulle nog vilja påstå att bland äldre jägare finns en tradition av att man ska dricka kaffehalv under jakten. Lyckligtvis verkar den yngre generationen ha bättre förstånd när det gäller detta.
Citera
2011-11-05, 08:24
  #22
Medlem
Quarrels avatar
Aftonbladet: Full jägare sköt ihjäl sin kompis
Citat:
Enligt försvarsadvokaten har mannen och den omkomne varit vänner sedan 90-talet.
– Han förnekar brott, det var en ren olycka.
Åklagare Marie Reutne anser att det en försvårande faktor att jaktkamraterna druckit alkohol.
– Det är inget uppsåtligt brott, frågan som behöver avgöras är om olyckan är så oaktsam att det är brottsligt, säger Reutne.
Dom meddelas 16 november.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback