Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-09-21, 20:47
  #1
Medlem
cavaliers avatar
Öppet brev från en som röstade på SD i valet 2010.

Det här mailet kommer jag att skicka till de större dagstidningarna, SVT & SR samt till de politiska partier som nu har valts in i riksdagen. Jag hoppas att mina åsikter kan vara till nytta för er även om vi inte är överens i sak.

Jag hade velat underteckna med mitt eget namn, som brukligt, men jag vågar inte. Så hätsk har stämningen blivit mot SD och deras väljare, och jag är ärligt talat rädd för att stå för mina åsikter – något jag aldrig varit förut och som jag aldrig trodde att jag skulle behöva vara i vår trygga demokrati.

Jag är medelålders tjänsteman, har civilingenjörsexamen och bor inte i glesbygden. Jag har ett jobb och är inte orolig för att inte få ett nytt om jag skulle bli uppsagd. Sedan 1979 har jag röstat på moderaterna i alla tre valen (riksdag, landsting och kommun), men i år röstade jag på SD (utom i kommunvalet där jag valde ett lokalt parti). Jag är inte rasist, i det uttjatade ordets egentliga betydelse – jag tror inte att människors biologiska bakgrund spelar någon som helst roll.

Varför röstade jag då på SD, fast jag inte är en lågutbildad arbetslös man i en avfolkningsbygd?

Förklaringen finns i den tysta partiöverskridande överenskommelse som verkar finnas, där all kritik som riktas mot vårt omhändertagande av flyktingar döms ut som rasistisk och/eller främlingsfientlig. Stigmatiseringen av sådana åsikter, och speciellt av SD som parti, ligger antagligen bakom deras framgång i det senaste valet.

Om man, som jag och många andra, märker att vissa åsikter inte över huvudtaget tolereras utan fördöms av ”etablissemanget” så börjar man fundera. Det är OK att vara för eller emot t.ex. kärnkraft. Inga kärnkraftsanhängare hängs ut i media, eller får sina hem vandaliserade. Det är OK att vara för eller emot fackets stora inflytande. Det är OK att vara för eller emot förmögenhetsskatt, villaskatt, friskolor, privatisering av statliga bolag, höjd bensinskatt, mer inflytande åt samer, införande av Euron i Sverige, alkoholmonopolets avskaffande och i stort sett vad som helst!

Men, man får inte vara kritisk när det gäller invandringen... Då får man samma rasiststämpel oavsett om man är rabiat tok-nazist eller om man bara öppet vill diskutera invandringens villkor. Många med mig, som har ”moderata” åsikter och som ser att den hittillsvarande politiken är misslyckad, klumpas ihop med ”Vit Makt”-företrädare och annat skräp – och avfärdas lättvindigt som ”extremister”.

Vi är inte extremister!

Vi vill att invandring ska kunna diskuteras öppet som vilken annan fråga som helst! Men det har inte gått hittills, i det politiska klimat som nu råder. Därför har så många röstat på SD, och därför tror jag att de kommer att få ännu fler röster i nästa val om inte de etablerade partierna tar till sig vår oro och vår frustration över att inte kunna behandla invandring på samma villkor som vi gör när det gäller andra andra aspekter av samhället.

Min röst på SD i valet 2010 var en missnöjesröst. Jag har, som jag brukar innan ett val, läst alla partiers valmanifest för att bilda mig en uppfattning. Om jag, hypotetiskt, fick önska mig att ett enda parti fick mer än 50% av rösterna så skulle jag inte ha valt SD utan moderaterna. Valet handlar om mer än bara invandringen, men det är en viktig fråga! Om jag, och alla som röstade på SD, får tillstånd en öppen och förutsättningslös debatt om hur vi ska ta emot de som av olika skäl söker sig till Sverige så tror jag att många av oss skulle återgå till att sympatisera med något av de etablerade partierna. Annars gissar jag att SD, så som har skett i andra länder inom EU, fördubblar sitt stöd i nästa val.
__________________
Senast redigerad av cavalier 2010-09-21 kl. 21:04.
2010-09-21, 20:52
  #2
Medlem
Vad ska diskuteras? Fixa ett diskussionsunderlag. Om inte är ditt inlägg dödsdömt
2010-09-21, 20:54
  #3
Medlem
PrettyBoyFloyds avatar
till stånd
2010-09-21, 20:54
  #4
Medlem
Underbart!
2010-09-21, 20:56
  #5
Medlem
cavaliers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DivisionByZero
Vad ska diskuteras? Fixa ett diskussionsunderlag. Om inte är ditt inlägg dödsdömt

Du har helt rätt.

Jag vill diskutera om huruvida mitt inlägg i debatten kan påverka "gammalmedia" eller inte -
vad tror ni?

(BTW, jag *har* nu skickat ovanstående till AB, Expressen, DN, Svd samt våra riksdagspartier)
__________________
Senast redigerad av cavalier 2010-09-21 kl. 20:58.
2010-09-21, 20:58
  #6
Avstängd
fläskbaks avatar
Det är inte så att de som producerar medierna lever i en villfarelse beträffande de faktiska omständigheterna om du trodde det.

De driver hatiska lögnaktiga hetskampanjer för att de tror det gynnar den politiska position som de företräder inte för att de tror på något som är osant.

Du gör det vanliga misstaget att tro att "Det går att upplysa dem om hur det egentligen ligger till", det går inte att "upplysa dem om hur det egentligen ligger till" för de vet redan hur de ligger till.

De kör på med sina lögner och hets i vilket fall som, helt och fullt medvetna om vad de sysslar med.

Det fina är att dessa politruker inte kan göra ett piss åt situationen de tuggar fradga likt en rabiessmittad hund inlåst i en bur.
__________________
Senast redigerad av fläskbak 2010-09-21 kl. 21:04.
2010-09-21, 20:58
  #7
Medlem
DRPOEs avatar
Jag tycker att det är lite urvattnat och jolmigt, men å andra sidan är det förmodligen enda chansen att få konventionella media, att ens visa minsta intresse.
2010-09-21, 20:59
  #8
Medlem
cavaliers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DRPOE
Jag tycker att det är lite urvattnat och jolmigt, men å andra sidan är det förmodligen enda chansen att få konventionella media, att ens visa minsta intresse.

Och jag som trodde att jag var kontroversiell ;-)
2010-09-21, 21:03
  #9
Medlem
cavaliers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fläskbak
Det är inte så att de som producerar medierna lever i en villfarelse beträffande de faktiska omständigheterna om du trodde det.

De driver hatiska lögnaktiga hetskampanjer för att de tror det gynnar den politiska position som de företräder inte för att de tror på något som är osant.

Det går inte upplysa dem om hur det ligger till egentligen för det vet de redan.

Jag förstår hur du menar. Jag är fullt medveten om att alla har sin egen agenda, och att normalbegåvade människor kan skriva dravel om de tror att det är vad som förväntas av dem. Jag ville bara "skriva av mig", och valde att göra det som ett "öppet brev" som skickades till alla som jag nämnde....
2010-09-21, 21:04
  #10
Medlem
Så länge du inte kan skriva under med ditt namn så finns det ingen som kommer att tro på att du är en medelålders civilingenjör. Det kan en arbetslös svetsare på 20 år också skriva, det är inte mer sant för det.
2010-09-21, 21:05
  #11
Medlem
cavaliers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrettyBoyFloyd
till stånd

Stort tack från en som, liksom du, avskyr särskrivningar!
2010-09-21, 21:06
  #12
Medlem
AmadeusKriegs avatar
Känns som den stora mediabollen av eld är satt i rullning,
hoppas detta eventuellt kan kyla ner det lite.
Det som behövs är att brev som detta publiceras, vilket jag dock betvivlar kommer ske då det säger emot medias bild av SD som idag är så enormt fastbränd i en stor del av den svenska befolkningen.
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback