• 1
  • 2
2010-09-21, 17:37
Medlem
Svampss avatar
Så min partition C: på 29gb är helt smockfull. Har försökt att tömma ut allt som inte behöver vara där. men den blir full ändå. Just nu är det så illa att jag inte ens kan streama videor på youtube. Och varje gång jag rensar så blir den snabbt full igen också. Någon som vet vad jag kan göra för att lösa det eller om det finns något program som gör att jag kan utöka storleken på C: utan att behöva formatera om?

Det jag misstänker är att tempfiler inte tas bort korrekt utan lagras på partitionen efter att jag har t ex streamat en video, men jag har inte lyckats hitta var de lagras eller hur jag ska göra för att få dem att tas bort.
Senast redigerad av Svamps 2010-09-21 kl. 17:39.
Citera
2010-09-21, 17:38
Medlem
Testa med Partition Magic, är dock osäker på om det fungerar med just C:
Citera
2010-09-21, 17:39
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svamps
Så min partition C: på 29gb är helt smockfull. Har försökt att tömma ut allt som inte behöver vara där. men den blir full ändå. Just nu är det så illa att jag inte ens kan streama videor på youtube. Och varje gång jag rensar så blir den snabbt full igen också. Någon som vet vad jag kan göra för att lösa det eller om det finns något program som gör att jag kan utöka storleken på C: utan att behöva formatera om?
I windows 7 finns det inbyggda verktyg för att krympa eller utöka utrymme på en partition. Funkar förträffligt för detta ändamål.
Citera
2010-09-21, 17:40
Medlem
Svampss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
I windows 7 finns det inbyggda verktyg för att krympa eller utöka utrymme på en partition. Funkar förträffligt för detta ändamål.

Jasså du vilken tur att jag har win7 då =) vad heter detta verktyg då?
Citera
2010-09-21, 17:43
Medlem
flavourkids avatar
Hade samma problem tills jag förstod att jag inte ens hade tömt papperskorgen, kanske du har gjort samma misstag?

Detta är anledningen till att jag har automatisk tömning på min papperskorg.
Citera
2010-09-21, 17:43
Medlem
Flytande_argots avatar
Om din C: är så pass liten så gissar jag att du har C: på din äldsta (och därmed långsammaste hårddisk)?

I ett sånt läge så tjänar du oerhört mycket i prestanda på att klona över C: till din nyaste och största hårddisk.
Citera
2010-09-21, 17:44
Medlem
Svampss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flavourkid
Hade samma problem tills jag förstod att jag inte ens hade tömt papperskorgen, kanske du har gjort samma misstag?

Detta är anledningen till att jag har automatisk tömning på min papperskorg.

Nope jag använder öht inte papperskorgen utan jag ja shift-deletar alltid filer. Jag tror snarare att det är som jag skrev tidigare att tempfiler inte tas bort korrekt.
Citera
2010-09-21, 17:45
Medlem
Svampss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Om din C: är så pass liten så gissar jag att du har C: på din äldsta (och därmed långsammaste hårddisk)?

I ett sånt läge så tjänar du oerhört mycket i prestanda på att klona över C: till din nyaste och största hårddisk.

Jag har bara 1 hårddisk och den är partitionerad till C: och D: På C: har jag i princip bara windows och drivers medan jag har spel, filmer, program på D:
Citera
2010-09-21, 17:47
Medlem
Svampss avatar
Jag har lite problem med MiniTool partition Wizard nu också. Vet inte riktigt hur jag ska göra för att ändra storleken på partitionen. Går in på <merge> och sedan försöker jag skriva in nya siffror men det går inte. Lite hjälp här skulle uppskattas =)
Citera
2010-09-21, 17:52
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svamps
Jag har bara 1 hårddisk och den är partitionerad till C: och D: På C: har jag i princip bara windows och drivers medan jag har spel, filmer, program på D:

Hur stor är den hårddisken då?

Börja med att flytta Windows Swap-fil om du har den aktiverad.

Tryck Windowsknappen + Pause/Break-knappen.

Välj "Advanced system settings" -> "Advanced"-tabben i "System properties"-fönstret som dyker upp.

Klicka på "Settings" under "Performance" och välj "advanced" igen.

Klicka på "Virtual memory" och klicka på "Change" och välj sedan att du ska lägga Swap-filen på D:

Påverkar inte prestandan men du frigör en hel del utrymme från din C:
Citera
2010-09-21, 18:03
Medlem
fr3aksh0ws avatar
Ccleaner kanske hjälper?
Citera
2010-09-21, 18:15
Medlem
Svampss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Hur stor är den hårddisken då?

Börja med att flytta Windows Swap-fil om du har den aktiverad.

Tryck Windowsknappen + Pause/Break-knappen.

Välj "Advanced system settings" -> "Advanced"-tabben i "System properties"-fönstret som dyker upp.

Klicka på "Settings" under "Performance" och välj "advanced" igen.

Klicka på "Virtual memory" och klicka på "Change" och välj sedan att du ska lägga Swap-filen på D:

Påverkar inte prestandan men du frigör en hel del utrymme från din C:

OKej vad bra datorn flyter på jättebra, det enda problemet är att C: bokstavligen talat är full (typ 5 mb ledigt utrymme som max) så din post kommer förmodligen hjälpa. Tack så mycket, jag återkommer om fler fel uppstår
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in