Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-09-21, 02:51
  #1
Medlem
Som topic.

Kan man se varifrån en bild som är sparad från internet kommer ifrån?
Även om man byter namn på den?

Låt oss säga att man sparar en bild från facebook och sedan döper om den.
Går det att se att den bilden kommer från facebook sen?
Citera
2010-09-21, 04:02
  #2
Avstängd
Bitsockers avatar
Det är nog möjligt att se en bilds ursprung om du bara byter namn på den, men om du öppnar bilden med ett bildredigeringsprogram, tar ett print screen och klipper ut bilden lär det vara rätt svårt att hitta någon användbar info i koden.
Citera
2010-09-21, 06:06
  #3
Avstängd
radikal08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bitsocker
Det är nog möjligt att se en bilds ursprung om du bara byter namn på den, men om du öppnar bilden med ett bildredigeringsprogram, tar ett print screen och klipper ut bilden lär det vara rätt svårt att hitta någon användbar info i koden.

Jag vill minnas att jag läste om en hemsida eller ett program som letar på internet för att se om en viss bild finns på andra sidor.
Så tex så skulle man då kunna ladda upp bilden i det programmet så söker den på internet efter samma bild under vissa preferenser och förutsättningar. Då hade det inte spelat roll om man hade fått tag på bilden genom print screen.
Fast jag vet inte om det är sant, jag kommer inte ihåg var jag läste det. Kanske illustrerad vetenskap..?
Citera
2010-09-21, 06:18
  #4
Medlem
Om du vill se om en bild finns på andra platser på internet:
http://www.tineye.com/

För att se information om en bild
http://regex.info/exif.cgi

Full gärna på med fler...
Citera
2010-09-21, 06:58
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av radikal08
Jag vill minnas att jag läste om en hemsida eller ett program som letar på internet för att se om en viss bild finns på andra sidor.
Så tex så skulle man då kunna ladda upp bilden i det programmet så söker den på internet efter samma bild under vissa preferenser och förutsättningar. Då hade det inte spelat roll om man hade fått tag på bilden genom print screen.
Fast jag vet inte om det är sant, jag kommer inte ihåg var jag läste det. Kanske illustrerad vetenskap..?
Jag tror de beräknar MD5-hash på bilderna. Har du två bilder med samma MD5-hash, är sannolikheten så extremt hög för att det är exakt samma fil att det inte finns någon anledning att tro att det var en slump. Det skulle man kunna lura enkelt genom att bara spara om bilden, kanske med en annan inställning för JPEG-kompressionen.

Skälet till att jag tror detta, är att jag känner en som brukar lägga upp porrbilder på Imageshack. Vissa av dem raderas inom loppet av några minuter, medan andra är kvar. Han har märkt att de som raderas, brukar kunna bli kvar om han sparar om dem innan uppladdning.
Citera
2010-09-21, 10:50
  #6
Medlem
Det är ingen bild som är print screenad och tineye har jag testat men den söker väl inte igenom facebook och andra sidor som kräver inlogg?

Men som jag förstår det så finns det info om bilden (kameramodell, tidpunkt mm.) när man har tagit en bild. Men om jag sparar en bild från vi säger facebook så blir det ju bara en JPEG i mycket mindre storlek än originalbilden.

Går det inte att se vilken sida bilden är sparad ifrån?

Eller kanske till och med få ut samma info från den bilden som från originalbilden?
Citera
2010-09-23, 22:17
  #7
Medlem
Ingen som vet?

Om man sparar en bild från facebook måste den väl lämna något spår efter sig?
Citera
2010-09-23, 23:46
  #8
Avstängd
jo0kers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ultraviolent88
Ingen som vet?

Om man sparar en bild från facebook måste den väl lämna något spår efter sig?

Om det skulle finnas spår efter Facebook och dylikt i en bild, så finns den i Metadatan, så är det bara. Den informationen kan man till exempel utläsa med hjälp av http://regex.info/exif.cgi som redan påpekats.

Jag kan även tänka mig att bilderna (inte nödvändigtvis på från facebook) kan märkas med någon diskret vattenstämpel i något hörn. Men utöver det, nej...

Sluta vara så paranoid och runka till bilderna i lugn och ro!

Mvh,
jo0ker
Citera
2016-08-20, 02:45
  #9
Medlem
TMMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ultraviolent88
Ingen som vet?

Om man sparar en bild från facebook måste den väl lämna något spår efter sig?


Gammal tråd, men väl intressant fortfarande får jag anta. Jag har, efter att ha byggt på http://tornevall.net/imagegps/, naturligtvis upptäckt att det finns fler andra webbplatser som också har byggt hjulet på nytt...
Citera
2016-08-20, 09:51
  #10
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TMM
Gammal tråd, men väl intressant fortfarande får jag anta. Jag har, efter att ha byggt på http://tornevall.net/imagegps/, naturligtvis upptäckt att det finns fler andra webbplatser som också har byggt hjulet på nytt...


Är inte det där gps, dvs där bilden är fotagraferad, tror säkert man menar websida i denna gamla tråd som ab någon anledning plockats fram igen
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback