Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-10-04, 18:10
  #13
Medlem
Roxanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av htdg
Det handlar väl inte om vad folk tror och inte tror, det handlar väl om att man måste dra en gräns någonstans och de har valt att göra det här.


Dra en gräns? För annars blir det falsk marknadsföring, eller vadå?
Citera
2010-10-04, 19:45
  #14
Medlem
htdgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roxana
Dra en gräns? För annars blir det falsk marknadsföring, eller vadå?

Jag tror säkert det finns folk som kan tro att fiskgratängen man just köpt med en fin citronskiva på omslaget kommer ha citronsmak. Eller att en glass toppad med chokladsås har chokladsås på i förpackningen. Jag tror inte att folk tror att man kommer få mjölk i sin kräm som man köper. Frågan är, var drar man gränsen? Hur dum får konsumenten vara?

De som skrev de nuvarande reglerna har säkert antagit en form av nolltolerans. Om bilden visar annat än det i förpackningen ska det anges med en bildtext. Är det verkligen så knasigt?
Citera
2010-10-05, 18:06
  #15
Medlem
Roxanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av htdg
Jag tror säkert det finns folk som kan tro att fiskgratängen man just köpt med en fin citronskiva på omslaget kommer ha citronsmak. Eller att en glass toppad med chokladsås har chokladsås på i förpackningen. Jag tror inte att folk tror att man kommer få mjölk i sin kräm som man köper. Frågan är, var drar man gränsen? Hur dum får konsumenten vara?

De som skrev de nuvarande reglerna har säkert antagit en form av nolltolerans. Om bilden visar annat än det i förpackningen ska det anges med en bildtext. Är det verkligen så knasigt?


Men då skulle det ju stå på förpackningen om finns med?
Tex:
Vaniljglass med chokladsås
Citera
2010-10-06, 21:26
  #16
Medlem
htdgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roxana
Men då skulle det ju stå på förpackningen om finns med?
Tex:
Vaniljglass med chokladsås

Jo, fast det kanske inte Sigrid, 78 eller White-Trash Anders, 47 fattar. Därav det övertydliga reglementet vi har idag.
Citera
2017-05-27, 19:05
  #17
Medlem
Nudelns avatar
Ursäkta att jag väcker liv i en gammal tråd, men är det ingen som vet varför detta skrivs ut på så många matvaror?

Min favorit är nog Eldorados gamla förpackning av kycklingfiléer. De låg råa upplagda i en tallrik och nere i ena hörnet stod mycket riktigt "serveringsförslag"...
bild.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback