Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-11-03, 10:50
  #1201
Medlem
Jo, det är helt riktigt. Det jag svarade på var dock att om du bor på en ort där de bara finns en Johannesloge, och kanske har många mil till den ort där de högre graderna finns, blir det nog oftast på hemmaplan man gör sina logebesök.

Ambelain skrev: Bakgrunden till min fråga är att den lilla orten jag bor på endast huserar Johannesbröder och om jag efter några år övergår till nästa nivå, måste jag resa till annan ort för att deltaga. Om jag har förstått det hela korrekt.

För att gå i dessa grader måste han ju då resa, men kan ju gå lika ofta som förut i Johannesgarderna.
Citera
2021-06-12, 00:31
  #1202
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Varför detta intresse om du inte är intresserad?
Jag läste just 100 sidor om något. Jag måste ju vara intresserad att få veta mer.

Däremot tror jag att inget blir sant här. Du måste vara en i orden innan du får veta hela sanningen.
Citera
2021-06-12, 01:01
  #1203
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Du kommer att ha obegränsad tillgång till massor av högkvalitativ litteratur från logens/ordens bibliotek från och med att du recipieras. Du kan även låna hem dessa böcker efter bibliotekskvällarna. Om och när vi kommer igång igen, vill säga

Fråga S i din loge när det kommer igång. Tror att OSM sa något om det med i senaste uppdateringen.

Det kommer igång relativt snart
Citera
2021-06-12, 01:09
  #1204
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Vad rekommenderar ni för läsning för en som skall börja sin resa som frimurare?

Det finns ett par öppna skrifter som du kan få av dina tilltänkta faddrar. Om du blir medlem finns det en outsinlig mängd litteratur på biblioteket om precis vartenda ämne du kan tänka dig. Där kan faddrar och bibliotekarierna hjälpa till att hitta roliga saker som du tycker är intressant och vill läsa mer om.

Det skadar inte att närma sig ordern med allmän bibelkunskap samt kunskap om historia om svenskt samhälle från framför allt 1700-tal och framåt.
Citera
2021-06-12, 10:58
  #1205
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emfen
Fråga S i din loge när det kommer igång. Tror att OSM sa något om det med i senaste uppdateringen.

Det kommer igång relativt snart

Jepp, jag har fått information nu och det ser ut som om vi är igång igen till hösten
Citera
2021-09-21, 11:54
  #1206
Medlem
Jag har hört olika saker. Vet inte exakt.

Det har olika logder. I de första logderna, där du börjar om du ska bli med, får du lära om Jesus, 1700-talet och massa annat, för antagligen lura dig lite kanske. De har en speciel bibel, som är precis som den vanliga, med fler kapitel och massa tilläggs saker. De ger även till välgörenhet i världen, av liten summa av sina pengar. Det låter "bra" i början. Kanske de är bra också, vet ej. Har svårt att tro

Har hört att vissa får förbannelser på sig också om de försöker lämna eller berätta för andra osv
__________________
Senast redigerad av Alva-zin 2021-09-21 kl. 12:11.
Citera
2021-09-21, 12:08
  #1207
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alva-zin
Det har olika rank system med olika logder. I de första logderna, där du börjar om du ska bli med, får du lära om Jesus, 1700-talet och massa annat, för antagligen lura dig lite kanske. De har en speciel bibel, som är precis som den vanliga, med fler kapitel och massa tilläggs saker. De ger även till gottgörelse i världen, av liten summa av sina pengar. Det låter "bra" i början. Kanske de är bra också, vet ej. Har svårt att tro.

Stämmer relativt bra. Det är ett gradsystem som går från 1-10 där 1-3 är i en loge, 4-6 i en loge och 7+ i en loge.

I första logen, Johanneslogen, finns det ett visst tema men det predikas/instrueras inte per se men teologi, 1700/1800-talet, filosofi och så vidare är centrala teman, men du får göra dina fördjupningar själv.

Den enda bibeln vi använder eller refererar till är en helt vanlig bibel utan några tillägg eller liknande. Den du köper i en vanlig bokhandel.

Vi donerar helt klart en hel del pengar till välgörenhet, forskning etc varje år.

Citat:
Ursprungligen postat av Alva-zin
Vissa har speciella hälsnings ritualer, när de skakar hand med dig. Enligt denna ritual ska de ta bort det skydd du fick när du döptes i kyrkan. osv.

Det finns ritualer och vissa är stora, vissa är små. De har ingenting med skydd att göra eller med dopet att göra.

Citat:
Ursprungligen postat av Alva-zin
Om du lämnar de får du kanske en förbannelse på dig som du kanske får lida för i senare liv. När du återföds nästa gång, minns du inte förbannelsen du fick. Och du får kanske psykos senare eller förlorar en arm osv, i senare reinkarnationer. Så många kanske inte vågar lämna eller avslöja, eftersom de blir dödade eller skadade, om de tagit en ed. Jesus säger klart att du inte ska svära någon ed.

Nej, det är fullt fritt att lämna och du svär ingen ed på att du inte får lämna och du är varmt välkommen tillbaka om du så vill. Många har fortsatt kontakt och umgås socialt med före detta bröder som har lämnat.
Citera
2022-02-28, 14:35
  #1208
Medlem
Tjena_67s avatar
Hej,

Vet någon ifall det finns en uppdaterad lista över svenska frimurare som är verksamma inom rättsväsendet? Det är tur att vi har frimurare som vet hur etik och moral fungerar.

Den senaste listan verkar vara från 2015?

Läs mer: https://morganstankar.wordpress.com/...ll-ritualerna/

Vänligen skicka PM.

Tack,
Citera
2023-07-07, 10:55
  #1209
Medlem
Gardenhose88s avatar
Någon som kan berätta vad för ritualer dem hör och hur det hjälper en med ens personliga utveckling?
Citera
2023-07-07, 11:12
  #1210
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gardenhose88
Någon som kan berätta vad för ritualer dem hör och hur det hjälper en med ens personliga utveckling?


Filmer, böcker, teatrar, osv har ibland ett tema eller ämne. Två exempel: Romeo och Julia med sin berättelse om olycklig kärlek med förutsättningarna emot sig. Life of Brian med sin samhällskommentar om små grupper som delar sig i fler för att det skiljer på 1 liten detalj men 99.999 % är samma samt om hur tokigt det kan bli när folk tanklöst följer en Messias-figur.

För att inte tala om alla liknelser och analogier som finns i religioners heliga skrifter, den barmhärtige samariern/samariten kommer snabbt i mina tankar.

Dessa kan få dig att börja tänka och fundera, reflektera över dig själv. Vad gör du, hur hade du gjort i samma situation, osv. Vad är rätt, vad är fel?

På samma sätt är det med ritualerna. Få igång tankearbetet hos dig själv.

När du ser ritualen börjar möjligrn ett sånt tankearbete, och förhoppningen är att detta tankearbete ska bidra till din personliga utveckling
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback