Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-04, 01:56
  #217
Medlem
one_sizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mab
Piratpartiet förespråkar basinkomst och en human asylpolitik. Vi har aldrig förespråkat att öppna gränserna fullt här och nu. Även om det finns en hel del enskilda pirater som gärna ser en sådan utveckling. Vad gäller politiken gjorde vi en gallring bland våra sakpolitiska ställningstaganden för ett år sedan för att kunna bygga en mer sammanhållen politik inför årets valrörelse. Men våra grundläggande värderingar är de samma.

Vad gäller vilka frågor vi främst kommer driva i höst så har våra medlemmar beslutat att partiet ska fokusera på följande tre frågor:

(1) digitaliseringens maktrelationer
(2) en omlagd drogpolitik
(3) införande av basinkomst

Vad är human asylpolitik och för vem? Speciellt med basinkomst, som jag misstänker är en form av medborgarlön, så kommer det krävas skarpare krav och tester för asylsökande. Att en hel del saknar asylskäl samt att många verkar stanna ändå för att testa sin lycka kommer ju inte förbättra situationen. Sedan kan man förstås förklara hur allt mellan öppna alla dörrar och fönster till skicka hem samtliga direkt är "humant".

1. Vilka maktrelationer, endast företagen och politiker eller även förhållandet mellan individer och grupper? Som metoo eller valfri annan medborgaraktivism där man kan utsätta enskilda personer för drev då de agerar mot "god moral" och har betett sig "misstänksamt"? Det var ett tag sen jag läste ert program men den punkten hoppas jag är väldigt utarbetad. Vi har haft exempel på saker som gamergate, som i all ära är smutsig, där journalister och gammelmedia lyckas skapa narrativ utifrån en viss synlig minoritet och på så vis sopa all kritik under mattan med benämning "näthat". Hade behövts både tydlig genomgång för vilka kan påverka individer i dagens digitala värd, hur individen kan skyddas mot dessa och kanske till viss del sin egen dumhet (snacka skit om arbetsp. på FB, känslomässiga uttalanden som sedan syns över halva Sverige, dåliga skämt som sprids för långt och leder till hot,etc.). Sen har vi fejknjuz och fejknjuz om fejknjuz samt alla de olika sidor som har egna perspektiv på detta...

2. Visst, vetenskaplig drogpolitik hade inte varit fel. Speciellt om ni kan referera till andra länder med mildare drogpolitik och vilka positiva effekter det har haft. Främst minskning av brottslighet, dess ekonomiska stöd samt möjliga ökade skatteintäkter för att finansiera punkt 3. Kommer dock inte dessa två punkter lite väl lätt uppfattas som "gratis knark och pengar till kidzen som tankar film"?
Citera
2018-05-14, 13:00
  #218
Medlem
Mabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av one_size

1. Vilka maktrelationer, endast företagen och politiker eller även förhållandet mellan individer och grupper?

Främst relationen stat-medborgare och företag-medborgare, men även företag-stat, företag-företag och medborgare-medborgare (som du lyfter upp) är relevanta att se över för att se vad vi behöver göra för att ha en lagstiftning som funkar i en digital värld.


Citat:
Ursprungligen postat av one_size
2. Visst, vetenskaplig drogpolitik hade inte varit fel. Speciellt om ni kan referera till andra länder med mildare drogpolitik och vilka positiva effekter det har haft.

Jag är inte särskilt insatt i narkotikafrågan. Men kika gärna på vår drogpolitik ( https://www.piratpartiet.se/drogpolitik/) och om du har synpunkter på vad som kan förbättras skickar jag det gärna vidare i partiet.

Citat:
Ursprungligen postat av one_size
Kommer dock inte dessa två punkter lite väl lätt uppfattas som "gratis knark och pengar till kidzen som tankar film"?

Jo, säkerligen. Särskilt av de som vill missuppfatta oss på det sättet. Så vi får väl helt enkelt försöka vara så tydliga vi kan med att förklara samhällsvärdet i vår politik när än vi möts av sådana missförstånd.
Citera
2018-05-14, 14:01
  #219
Medlem
one_sizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mab
Främst relationen stat-medborgare och företag-medborgare, men även företag-stat, företag-företag och medborgare-medborgare (som du lyfter upp) är relevanta att se över för att se vad vi behöver göra för att ha en lagstiftning som funkar i en digital värld.

Bli intressant att läsa dessa lagförslag då det kräver en fin balansgång mellan skydd av enskildas frihet och detaljstyrning av alla möjliga aktiviteter på internet.


Citat:
Ursprungligen postat av Mab
Jag är inte särskilt insatt i narkotikafrågan. Men kika gärna på vår drogpolitik ( https://www.piratpartiet.se/drogpolitik/) och om du har synpunkter på vad som kan förbättras skickar jag det gärna vidare i partiet.

Inga egna synpunkter utöver att hela sidan känns så... analog. Visst, vill man skriva och dela ut så funkar väl det (men även här funkar länkar och qr) men varför finner jag inga evidens på sidan som handlar om evidensbaserad drogpolitik?
- Statistik över länder som tillåter olika droger (avkrim. och/eller leg.) och vilka resultat det har lätt till.
- Olika tolkningar av dessa resultat
- Någon kort video som sammanfattar varför det är viktigt med denna approach
- Kanske vanliga motargument som bemöts

Med tanke på sista punkten, informationsspridning, så vore det ju ganska passande med lite källor.

Citat:
Ursprungligen postat av Mab
Jo, säkerligen. Särskilt av de som vill missuppfatta oss på det sättet. Så vi får väl helt enkelt försöka vara så tydliga vi kan med att förklara samhällsvärdet i vår politik när än vi möts av sådana missförstånd.

Utan att gå in i den sedan länge passerade bråket med den där snubben med aktivistforum, som för övrigt verkar inte vara så aktiv det heller, men:

Vad gör ni för att synas och hur för ni debatten?

Du är här och skriver visserligen men de flesta verkar uppfatta det som "von oben mästrande" till den dumma massan än öppen debatt. Huruvida det faktiskt är så eller din avsikt att det ska vara så är ju inte lika intressant om alla missförstår budskapet. Men åtminstone någon aktivitet.

Hur är det annars, varför syns och hörs inte fler från PP i alla möjliga instanser av dagens digitala kommunikationsvärld? Var kan jag läsa om workshops och demonstrationer som ni har utfört, debatter som ni har skapat och artiklar som ni mejlbombar hela spektra av tidningar från arbetarbladet till fria tider? Om inget annat så verkar åtminstone aktivistforum ha bra exempel på just aktivism, så där hoppas jag (och förmodligen många besvikna ex-pirater) se vad som kommer att hända. Resurser är begränsade men ett piratparti borde ju ha koll på detta med okonventionell marknadsföring.
Citera
2018-05-14, 18:44
  #220
Medlem
Kurt1s avatar
Inte oväntat var Piratpartiet mest en modegrej. Ungefär som Junilistan.
Citera
2018-05-19, 14:04
  #221
Medlem
Mabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av one_size
Utan att gå in i den sedan länge passerade bråket med den där snubben med aktivistforum, som för övrigt verkar inte vara så aktiv det heller, men:

Aktivistforumet var en bra idé, men snubbe omöjlig att jobba med. Han lämnade oss för direktdemokraterna som han nu lämnat för MED. När han inte sitter på facebook och länkar in artiklar från Infowars förstås :-)

Citat:
Ursprungligen postat av one_size
Vad gör ni för att synas och hur för ni debatten?

Debattartiklar när vi lyckas bli publicerade. (https://mediawiki.piratpartiet.se/wi...ins%C3%A4ndare) vi försöker vara aktiva på de sociala medier där folk finns (främst facebook och twitter) vi ordnar en del lokala träffar för att driva lokal aktivism. Men inget av det är i den utsträckningen som vi behöver för att nå ut ordentligt tyvärr. Vi är helt enkelt för få aktiva för tillfället för att kunna synas ordentligt.

Citat:
Ursprungligen postat av one_size
Du är här och skriver visserligen men de flesta verkar uppfatta det som "von oben mästrande" till den dumma massan än öppen debatt.

Min bild är att det främst är personer som redan har en negativ inställning till partiet som upplever att mitt sätt här är mästrande, men det kan jag ju givetvis ha fel om. Jag är här och diskuterar gärna med alla som vill diskutera med mig om piratpartiets politik. Men jag är inte här för att vara någons slagpåse, och jag ser inget behov av att svara på förolämpningar och oskämdheter. Om någon pressumtiv väljare väljer bort piratpartiet på grund av min diskussionstil är det givetvis olyckligt, men samtidigt så verkar deras eventuella vurm för oss som alternativ inte vara så starkt om det räcker med ett par kommentarer från mig för att få någon att välja bort oss. Förhoppningsvis så finns det lika många eller fler som bestämmer sig för att rösta på oss tack vare den information om partiet som jag bidrar med här.


Citat:
Ursprungligen postat av one_size
Hur är det annars, varför syns och hörs inte fler från PP i alla möjliga instanser av dagens digitala kommunikationsvärld?

Det enkla svaret är att vi är ett parti som numera helt drivs av idéell arbetskraft och att verksamheten sjunker till nära noll mellan valen och sen behöver byggas upp på nytt inför varje valrörelse.

Citat:
Ursprungligen postat av one_size
Var kan jag läsa om workshops och demonstrationer som ni har utfört, debatter som ni har skapat och artiklar som ni mejlbombar hela spektra av tidningar från arbetarbladet till fria tider?

Följ oss på twitter är ett alternativ. Vår facebooksida är också ganska väluppdaterad med vad vi gör. På länken till vår wikin ovan hittar du alla våra debattartiklar. Och vi kommer ha en mer uppdaterad valkampanjshemsida inom kort har jag fått höra från vår partisekreterare.

Citat:
Ursprungligen postat av one_size
Om inget annat så verkar åtminstone aktivistforum ha bra exempel på just aktivism, så där hoppas jag (och förmodligen många besvikna ex-pirater) se vad som kommer att hända. Resurser är begränsade men ett piratparti borde ju ha koll på detta med okonventionell marknadsföring.

Jag visste ärligt talat inte att Olas forum fortfarande existerade. Det har aldrig haft någon koppling till partiet eller vår verksamhet. Sker det något alls där?

Citat:
Ursprungligen postat av Kurt1
Inte oväntat var Piratpartiet mest en modegrej. Ungefär som Junilistan.

Junilistan fanns i två länder och hade valframgångar i enbart EU-valet. Piratpartiet har spridits till mängder av länder och finns just nu representerat i både Europaparlamentet såväl som tjeckiska och isländska parlamenten. Utöver det finns vi representerade i kommuner i en rad länder.

Jag skulle inte säga att det är ungefär samma sak.
Citera
2018-07-09, 03:18
  #222
Medlem
CloserToTheHearts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt1
Inte oväntat var Piratpartiet mest en modegrej. Ungefär som Junilistan.

Junilistan finns ju inte ens längre så inte riktigt samma sak.
Citera
2018-07-09, 04:42
  #223
Avstängd
olasvenssons avatar
PP kommer in i riksdagen.

https://www.piratpartiet.se/
Citera
2018-07-09, 05:30
  #224
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
PP kommer in i riksdagen.

https://www.piratpartiet.se/
De ligger tydligen på 1% i någon undersökning. Hur ska det gå till?
Citera
2018-07-10, 00:35
  #225
Medlem
Mabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
De ligger tydligen på 1% i någon undersökning. Hur ska det gå till?

Rimligen genom en ökning på minst 3% :-)
Citera
2018-07-15, 18:15
  #226
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mab
Piratpartiet förespråkar basinkomst och en human asylpolitik.
Detta är anledningen till att jag reviderade min PP 2010-röst (förstagångsväljare) till valet 2014. Håll er till det relevanta, annars förlorar ni bara ännu fler väljare som intresserar sig för era faktiska kärnfrågor.
Citera
2018-07-18, 00:49
  #227
Medlem
Mabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avc
Detta är anledningen till att jag reviderade min PP 2010-röst (förstagångsväljare) till valet 2014. Håll er till det relevanta, annars förlorar ni bara ännu fler väljare som intresserar sig för era faktiska kärnfrågor.

Nu är vi ju lite i den lyxiga sitsen att vi inte har så många väljare att förlora, så det känns inte som ett genomtänkt råd. ;-)

Men skämt åsido, piratpartiet har den politik som våra medlemmar arbetar fram, och vi driver det fokus som vårt medlemsmöte beslutar om. I höstens val innebär det att vi kommer fokusera på digitalisering, narkotikapolitik och basinkomst.

Förhoppningsvis lockar det fler väljare än det skrämmer iväg.
Citera
2018-07-18, 00:52
  #228
Avstängd
Nej tyvärr. Ni är helt irrelevanta. (Numera skall tilläggas.)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback