29 178 besökare online
855 913 medlemmar • 45 772 536 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Samhälle > Korruption och missförhållanden i offentlig verksamhet
Svara på ämne
Ämnesverktyg
Manhattan
Avstängd
Manhattans avatar
Jag är ingen smart människa och undrar varför det finns korrupta länder? Vad ska man göra för att ändra på sånt? Går det inte att göra något åt det? Det finns FN-soldater, varför finns det inte FN-politiker?

Berätta för en idiot som mig...

Sergeant.Hill
Medlem
Sergeant.Hills avatar
För att det finns korrupta människor som mer än gärna trampar på andra för att själva få det bättre!

Tuff datakille
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manhattan
Jag är ingen smart människa och undrar varför det finns korrupta länder? Vad ska man göra för att ändra på sånt? Går det inte att göra något åt det? Det finns FN-soldater, varför finns det inte FN-politiker?

Det är graden av korruption som varierar länder emellan. FN är inget föredöme vad gäller korruption.

När människor säger att det inte finns någon korruption i Sverige t.ex. menar de att sådant som skulle vara korruption om det skedde utomlands inte är korruption när det sker i Sverige.

Uncle-Ben
Avstängd
Uncle-Bens avatar
Är Sverige demokratiskt och har yttrandefrihet?

Spoiler:
Nej.

Ankan23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle-Ben
Är Sverige demokratiskt och har yttrandefrihet?

Spoiler:
Nej.

Jaså? Det var nåt nytt. Hur menar du?

baller08
Medlem
baller08s avatar
Sverige är ju också korrupt, finns hur mycket svågerpolitik som helst.
Skillnaden är att det inte är lika accepterat, som t ex i Grekland och Italien.

Det är riktigt bra i Sverige om man jämför med andra länder.
http://www.transparency.org/policy_r...dices/cpi/2009

Encia
Medlem
Encias avatar
För att girighet är tyvärr en vanlig egenskap bland människor.

http://www.youtube.com/watch?v=v69hd...eature=related

Manhattan
Avstängd
Manhattans avatar
Kan inte nåt land typ bestämma att man ger ett par vettiga politiker pengar att föra en valkampanj i ett sånt land?

Manhattan
Avstängd
Manhattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Encia
För att girighet är tyvärr en vanlig egenskap bland människor.
Men då betyder ju det att folk är mer giriga i vissa länder än i andra. Det låter som rasism.

Encia
Medlem
Encias avatar
Citat:
Men då betyder ju det att folk är mer giriga i vissa länder än i andra. Det låter som rasism.
Nej, kruset är att girigheten bekämpas i vissa länder och medans andra länder så är det en naturlig ordning.

http://www.youtube.com/watch?v=v69hd...eature=related

Virek
Medlem
Vireks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan23
Jaså? Det var nåt nytt. Hur menar du?

Hets mot folkgrupp är ett bra exempel på något som inte är yttrandefrihet.

Jecke
Medlem
Jeckes avatar
Citat:

FN är inte ett bra alternativ, FN är en korrupt organisation, men i Sverige låtsas vi som att de är världsfrälsare.
Jämför bara de olika utskotten om mänskliga rättigheter, där det sitter länder som regelbundet använder tortyr på politiska dissidenter, och som sedan klagar på att Sverige har en inhuman flyktingpolitik. Tredje världen är i princip allierad emot västvärlden och blockar beslut mot dem i "demokratisk" ordning, då varje land har en röst och de är fler länder.

Det enda som håller FN i shack är att deras resolutioner inte är bindande och det enda FN-utskottet som kan tvinga igenom åtgärder mot andra länder är säkerhetsrådet, och där har de stora veto. Vilket till exempel USA använder för att blocka resolutioner mot Israel (som får mer resolutioner mot sig än något annat land, mycket tack vare att det finns en väldig massa arabländer och muslimska länder som ogillar Israel).

FN-soldater är inte heller de några änglar. Vi tänker oss gärna FN-soldater som vita fina svenskar, och andra förband från västländer, men i själva verket utgörs en majoritet av FN-soldaterna av diverse patrask från tredje världen. Jag tror exempelvis att Pakistan är det land som har mest soldater i FN-tjänst, men även många afrikanska länder har många soldater i FN-tjänst. Skälet till det är att ett land får betalt för varje soldat i FN-tjänst, för västländer som Sverige så täcker denna betalning inte ens soldatens lön, men för tredje världens militärdiktaturer så innebär det att de kan ha en stor stående armé, genom att ha en del av den "utlånad" till FN.
Det är dessa FN-soldater som ofta står bakom våldtäkter och övergrepp mot civilbefolkningen, som vi ibland hör talas om i pressen att FN-soldater har begått.

Angående korruption, så beror det på kulturen. I många kulturer så är det heder att hjälpa sina släktingar. Sitter man på en hög post så ser man till att sin värdelösa kusin som inte kan något får ett välbetalt jobb någonstans där han inte gör någon skada. Då blir hans mamma glad och släktmiddagarna blir mycket trevligare.
Nästa steg är att man gör varandra tjänster. Du fixar min P-bot så fixar jag din befodran. Detta finns även i Sverige, där det görs mycket kompistjänster mellan politiker och de tjänstemän som de har utnämnt.
Steget därifrån till att helt enkelt göra en tjänst i utbyte mot betalning blir då inte så långt. Och har man väl börjat ta pengar så är det lätt att fortsätta. I en del länder så ses mutorna som en naturlig del av lönen i vissa yrken, som dricks klassas som en del av lönen för servitörer och servitriser i många länder.

Citat:
Kan inte nåt land typ bestämma att man ger ett par vettiga politiker pengar att föra en valkampanj i ett sånt land?
Sådant är sällan uppskattat, och betyder att ett land lägger sig i ett annat lands interna angelägenheter. Jämför när USA gör liknande saker i exempelvis syd- och latinamerika, vänstern skriker om amerikansk imperialism, trots att amerikanarna i många fall stödjer politiker som faktiskt drar landet mer emot västerländsk demokrati.
(Exempel, kolla upp vänsterns hatobjekt nummer ett i modern tid, Pinochet, och jämför denne hemske högerdiktator med diverse vänsterdiktaturer).

-Kåre Bluitgen

Svara på ämne
Topp Dela »