Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-09-16, 15:07
  #1
Medlem
Scudds avatar
Har fått ett erbjudande av en god vän till mig, att få köpa hans Macbook Pro ifrån 2007.
Mac OSX (Leopard tror jag det är)
2,16 gHz
2gb RAM
Ati radeon x1600
120 gb hårddisk

Han slänger även med ett laptopställ samt en apple-mus.
För detta vill han ha 6000. Är detta rimligt?

Vad bör jag tänka på när jag köper en så här pass gammal dator, är det ett dumt köp? Jämfört med att spara ihop 6000 till för att köpa den nya versionen av Pro?

Förstår att jag kan behöva köpa ett nytt batteri, det nuvarande höll väl i 2 timmar vid filmvisning.

Ge mig råd, samt plus/minus med detta.

Användande: Photoshop, skrivande/surf, musikskapande(Reason, Cubase som antagligen ersätts av Logic när jag köper macen), ngn enstaka film. Spelar inte några datorspel som kräver mycket av prestandan.
Citera
2010-09-16, 15:28
  #2
Medlem
Scudds avatar
Värt att tillägga är att om jag skulle köpa en ny mbPro så skulle det vara 13".
Citera
2010-09-16, 16:57
  #3
Medlem
Klaus Kinskis avatar
Aningen dyrt skulle jag säga att det är. Dra bort en tusenlapp så får du ett mer realistiskt pris. Dra bort lite till så har du kompispris. Har aldrig köpt en begagnad mac, bara sålt, så jag kan ha något fel i min beräkning.

Varför jämför du inte priset på samma modell på Blocket och Tradera?
Citera
2010-09-16, 17:59
  #4
Medlem
kvaveberusads avatar
något att ha i åtanke är garantier då det gäller laptops speciellt begagnade, har du ingen garanti så är det bortkastade 6k kronor om något skulle skita sig
, därför skulle jag avråda dig att köpa en begagnad laptop för 6k.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback