Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2010-09-15, 21:13
Medlem
Har bara en enkel liten fråga angående anslutningar till olika bildskärmar. Är i färd med att inskaffa, åt min förening, en projektor och kollade upp vilka anslutningar som fanns. Är lite intresserad då jag själv har DVI-port på min tre år gamla Macbook Pro. Vad jag har förstått är DVI aningen bättre än VGA så jag tycker det är konstigt att man i apparater inte använder DVI portar som komplement till VGA. I den tidigare nämnda projektorn finns 2xHDMI och en VGA samt kompositingång.

Vad jag också noterat är att ingen av de TV apparater vi har hemma har DVI. Som tur är har jag en DVI till VGA-adapter men är bara nyfiken av varför DVI är så ovanligt?
Citera
2010-09-15, 21:22
Medlem
Logmizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillpostiZ
Har bara en enkel liten fråga angående anslutningar till olika bildskärmar. Är i färd med att inskaffa, åt min förening, en projektor och kollade upp vilka anslutningar som fanns. Är lite intresserad då jag själv har DVI-port på min tre år gamla Macbook Pro. Vad jag har förstått är DVI aningen bättre än VGA så jag tycker det är konstigt att man i apparater inte använder DVI portar som komplement till VGA. I den tidigare nämnda projektorn finns 2xHDMI och en VGA samt kompositingång.

Vad jag också noterat är att ingen av de TV apparater vi har hemma har DVI. Som tur är har jag en DVI till VGA-adapter men är bara nyfiken av varför DVI är så ovanligt?

Den frågan har jag också ställt mig många gånger faktiskt. Tekniken går framåt, HDMI å grejer. Men liksom man tog aldrig steget från VGA till DVI
Citera
2010-09-15, 21:49
Medlem
Neighbourhoodspacemans avatar
HDMI är bättre kanske?
Citera
2010-09-15, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neighbourhoodspaceman
HDMI är bättre kanske?
HDMI är i stort sett detsamma som DVI, men överför också ljud.

Citat:
Ursprungligen postat av Wikipedia
A DVI signal is electrically compatible with the video part of an HDMI signal; no signal conversion is required when an adapter or asymmetric cable is used, and consequently no loss in video quality occurs.
Citera
2010-09-15, 22:35
Medlem
Jonny666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shrugged
HDMI är i stort sett detsamma som DVI, men överför också ljud.

DVI är exakt samma som HDMI förutom ljud, HDMI ingångar kostar mer att tillverka och det tillverkas knappast inga skärmar med inbyggda högtalare därför kör man med DVI fortfarande
Citera
2010-09-16, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonny666
DVI är exakt samma som HDMI förutom ljud, HDMI ingångar kostar mer att tillverka och det tillverkas knappast inga skärmar med inbyggda högtalare därför kör man med DVI fortfarande

Stämmer mycket bra! DVI-uttaget spottar faktiskt ut två signaler; DVI-D (digital) och DVI-A (analog). Digitala varianten är samma signal som HDMI och går därför med en adapter att göra om till denna kontakt. Analoga varianten är samma signal som en VGA-signal och går därför i sin tur att göra om med en adapter.

Men nu när TS har HDMI-ingång så skall h*n självfallet använda sig av DVI-D och köpa sig en adapterkabel som går från DVI-D till HDMI.

Ljudet får man dra från hörlursuttaget till en stereo, eller ett par datorhögtalare. Enkelt och bra!
Senast redigerad av DC3 2010-09-16 kl. 00:59.
Citera
2010-09-16, 06:20
Medlem
HDMI = DVI + ljud
Bild i DVI kvalite

Vill man även ha ljudet via HDMI-DVI så blir det jobbigt för du måste ha rätt grejer, rätt grafikkort i datorn osv. Projekten har väll inget ljud stöd trots HDMI kontakten så då kan du strunta att rätt grejer för ljud.

HDMI -> HDMI kabel.
DVI->HDMI adapter som släpper igenom ljud för bara vissa funkar.
ATI grafikkort (från generation 2xxx) De har en ljud krets så att de kan skicka ljudet via DVI porten.
Senast redigerad av panpo98 2010-09-16 kl. 06:29.
Citera
2010-09-16, 15:13
Medlem
hockexxs avatar
Bör inte DVI kunna överföra ljud då du får ljud om du kör med dvi-hdmi adapter på vissa av Radeons kort? Den är dock inte exakt likadan som en vanlig DVI-kontakt då den har 3 pins mer till vänster i adaptern och inga små pins runt det tjockare stiftet, som min vanliga adapter.
Tekniskt sett är det ju möjligt även om ATI har ett speciellt chip för det.

Förmodligen är det en specialare, då jag vet att dvi som standard ej ser ut exakt som ATI's adapter.
Senast redigerad av hockexx 2010-09-16 kl. 15:30.
Citera
2010-09-17, 15:46
Medlem
Mycket intressanta svar, även om jag inte fått reda på det jag ville. Men tack ändå!
Citera
2010-09-19, 12:31
Medlem
Jonny666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillpostiZ
Mycket intressanta svar, även om jag inte fått reda på det jag ville. Men tack ändå!

DVI på TV är ganska ovanligt då DVI endast över bild, du kan ju köra DVI->HDMI till TV'n för att behålla bildkvalliten och sedan köra in RCA från ljudkortet till TV'n
Citera
2010-11-01, 18:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DC3
Stämmer mycket bra! DVI-uttaget spottar faktiskt ut två signaler; DVI-D (digital) och DVI-A (analog). Digitala varianten är samma signal som HDMI och går därför med en adapter att göra om till denna kontakt. Analoga varianten är samma signal som en VGA-signal och går därför i sin tur att göra om med en adapter.

Men nu när TS har HDMI-ingång så skall h*n självfallet använda sig av DVI-D och köpa sig en adapterkabel som går från DVI-D till HDMI.

Ljudet får man dra från hörlursuttaget till en stereo, eller ett par datorhögtalare. Enkelt och bra!

Jag funderar att köpa en DVI-kabel. Men hur vet jag att signalen är DVI-D och inte DVI-A?
Är DVI-A sämre bild? Den är ju analog som vga?

I så fall kan jag ju lika väl ha kvar min vga-kabel?
Citera
2010-11-01, 18:32
Medlem
-ELF-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zilo
Jag funderar att köpa en DVI-kabel. Men hur vet jag att signalen är DVI-D och inte DVI-A?
Läs i instruktionsboken för skärmen och kolla om den har stöd för DVI-D. Det kan även stå DVI-I som betyder att den kan leverera både digitala och analoga signaler.
Har den det och du kör med en DVI kabel så kör den med DVI-D. Det enda som skulle göra att den kör med DVI-A är om du använder en VGA-adapter.

Citat:
Ursprungligen postat av Zilo
Är DVI-A sämre bild? Den är ju analog som vga?

I så fall kan jag ju lika väl ha kvar min vga-kabel?
Det beror på vilken upplösning som din skärm är gjord för. VGA klarar inte av att leverera lika stora upplösningar som DVI/HDMI. Kommer inte ihåg maxupplösningen för VGA, men den är större än vad man tror.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in