Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-09-15, 08:24
  #1
Medlem
Astraeas avatar
Jag har varit förkyld i ungefär en och en halv vecka med klassiska symtom som halsont, slemhosta och först rinnig näsa sedan heltäppt. För en sisådär tre, fyra dagar sedan började jag få tryckkänslor i vänstra ansiktshalvan runt och bakom ögat samt ovanför övre tandraden. Självklart visste jag vad det betydde då jag får bihåleinflammation vid så gott som varje förkylning.
Smart som jag var sköljde jag näsan med koksaltlösning vilket tydligen ska bota det mesta eller i alla fall göra det bättre. Första dagen märkte jag en märkbar bättring i området kring ögat: trycket var nästan helt borta. Det som forsade ut med koksaltlösningen var tjockt men fortfarande genomskinligt snor med konsistensen av klister.
Dum som jag var trodde jag att jag var påväg att bli frisk - men livet jävlas med alla... Det blev sakta men säkert värre med ögat tryck och mer nästäppa trots behandling med koksaltlösning flera gånger om dagen samt nässpray till natten. Igår blev det hastigt ännu värre. Då spred sig inflammationen till hela ansiktshalvan så att det nu känns som tandvärk från örat till underkäken till ögat... Tidigt imorse (ty jag kunde icke sova) kom det ut först gulvitt snor som såg ut som gammal filmjölk ur vänstra näsborren. En stund senare var det ljust gulgrönt = bakterier! Det var tack vare nässköljning jag fick ut det överhuvudtaget då jag är helt täppt i den näsborren annars. Höger näsborre är också täppt men inte lika mycket, snoret där är fortfarande tjockt men genomskinligt = ingen bihåleinflammation i höger ansiktshalva, än...
Jag har även (sedan någon dag innan jag märkte av inflammationen) ständig feber, men sällan över 0,5 grader. Det högsta jag har mätt upp var 1 grads feber. Däremot känner jag mig ofta uttorkad trots att jag drycker 3-3,5 liter vatten om dagen.
Jag har också dragit på mig en öroninflammation i vänster öra som inte har hunnit blivit så jobbig än men som jag knappt hör någonting på. Det känns som om det vore lock för örat vilket det inte är (har prövat tryckutjämning) och gör lite småont. Även höger öra har jag börjat höra sämre på, men det gör bara ont ibland.
Jag inväntar svar från Mina Vårdkontakter vilket kan ta allt från någon timme till två veckor... därför frågar jag er om någon vet när man borde gå till doktorn egentligen? Jag tappar rösten till och från och har som sagt nedsatt hörsel, så jag har svårt att tala i telefon just nu, annars hade jag ringt och frågat på vårdcentralen.
Av egen erfarenhet vet jag att det tar minst en månad, ofta uppemot två innan bihåleinflammationer försvinner på mig om man bara låter det vara, därför vill jag veta hur man kan bli av med skiten. Vad jag kör nu är vila, vatten, nässpray (som knappt hjälper en timme i sträck...) och nässköljning var tredje timme. Punkterar och sköljer gör de bara om antibiotika inte fungerar och eftersom man aldrig får penicillin så lär man inte få bihålorna sköljda heller. Jag har studier att sköta så jag har inte tid att gå omkring som en zombie! Borde jag be om en tid då jag har feber eller ska jag avvakta några dagar till (utan sömn )?
Citera
2010-09-15, 08:46
  #2
Medlem
Siddans avatar
Jag kan iallafall säga att vanligt vatten är tyvärr inte så vätskefrämjande så som många faktiskt vill tro och många kan mycket väl vara kroniskt uttorkade fastän de dricker litervis.
Citera
2010-09-15, 09:20
  #3
Medlem
Mitt tips är att knata till apoteket och köpa kortisonspray och kanske något slemlösande som komplement. De kan nog guida dig, eller kanske din vän, rätt.

Enklaste boten mot bihålor är att öppna upp bihålorna och det är just det kortison kan göra.
Antibiotika är bara så bra på det, kroppen klarar det vanligen själv om än den kan behöva lite hjälp.

Koksaltlösningar är inte fel...
Vanlig nässpray duger nog inte.

men samtidigt låter det som om du har drabbats förr och vet vad som hjälper? Mig fick kortisonspray på bena på några dagar, bara trycket släppte löste kroppen problemen snabbt.
Citera
2010-09-15, 09:27
  #4
Medlem
Astraeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marimbu
Mitt tips är att knata till apoteket och köpa kortisonspray och kanske något slemlösande som komplement. De kan nog guida dig, eller kanske din vän, rätt.

Enklaste boten mot bihålor är att öppna upp bihålorna och det är just det kortison kan göra.
Antibiotika är bara så bra på det, kroppen klarar det vanligen själv om än den kan behöva lite hjälp.

Koksaltlösningar är inte fel...
Vanlig nässpray duger nog inte.

men samtidigt låter det som om du har drabbats förr och vet vad som hjälper? Mig fick kortisonspray på bena på några dagar, bara trycket släppte löste kroppen problemen snabbt.
Jag har prövat kortisonspray förut men tycker inte att det hjälper i mitt fall, tyvärr. Förra gången jag hade bihåleinflammation använde jag kortison i nästan en månad innan jag gav upp. Jag tror att det kan ha att göra med att jag är allergisk mot lite olika saker (gräs, katter, parfym m.m.) vilket tydligen ska göra bihåleinflammation svårläkt. En sköterska ska ringa upp mig om lite drygt en timme (rösten fungerar för stunden) så får jag se vad han/hon säger.
Citera
2010-09-15, 10:39
  #5
Medlem
Astraeas avatar
Nu har jag fått en tid till imorgon förmiddag. Det gick undan! Hoppas de kan rensa lite därborta. Jag vet inte om jag börjar inbilla mig saker, men nu har jag samma ömhet/tryck på andra sidan också.
Citera
2010-09-15, 14:26
  #6
Medlem
Terraries avatar
Kan inte annat säga än att jag lider med dig!
Hade problemet när jag var 15, var säkert förkyld i ett år då. Bastu är inget som hjälper?
Jag har ibland gynnats av en skön bastu vid bihåleproblem. Dock inte i i offentliga bastuar för jag tror det är högsmittorisk där.
Citera
2010-09-15, 14:52
  #7
Medlem
Astraeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Terrarie
Kan inte annat säga än att jag lider med dig!
Hade problemet när jag var 15, var säkert förkyld i ett år då. Bastu är inget som hjälper?
Jag har ibland gynnats av en skön bastu vid bihåleproblem. Dock inte i i offentliga bastuar för jag tror det är högsmittorisk där.
Ja, usch för bihåleinflammation! Det tar så himla lång tid innan det går över om det ska läka ut av sig själv. Kan säga att det nu har blivit ganska snabbt försämrat och jag har nu ont i båda käkarna, näsroten, pannan och bakom ögonen. Jag tror bestämt att det är alla bihålor man kan inflammation i - nytt rekord?
Jag fick en av de mest omtyckta och högst betygsatta läkarna på min nya vårdcentral, så jag hoppas att det inte är någon elak gubbe. Penicillin skriver de ju aldrig ut nuförtiden men de borde ju kunna skölja i alla fall? Det verkade inte helt omöjligt. Jag fick nästan skäll av mottagningssköterskan för att jag inte ringt tidigare, tydligen ser de allvarligt på feber + bihåleinflammation + grönt slem.
Bastu har jag inte prövat, jag vet inte hur bra det är när man har feber. Kanske att korta stunder går bra? Nu har jag ingen egen bastu och jag tänkter inte cykla ner till badhuset och basta, men det är ett bra tips som jag ska ha i åtanke i framtiden. Däremot har jag prövat att andas in varm vattenånga vilket löser upp lite, men jag upplever att det hjälper mer mot vanlig förkylning än mot bihålorna.
Citera
2010-09-18, 17:28
  #8
Medlem
Terraries avatar
Ja att hänga över varm vattenånga ger nog lite bastuliknande effekt, släng i lite vademekum eller mentholextrakt så ger det lite extra sting!
Citera
2016-09-28, 16:59
  #9
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Har verkligen ingen haft bihåleinflammation på sex år?
Jag är skeptisk.

Det är höst och det verkar som att den där speciella lukten är på väg tillbaka, näsan är täppt, hostar upp små färgglada kluttar, är kall men blir kokhet när jag cyklar eller anstränger mig etc så det är dags för en huskur.

Skulle bara passa på att tipsa om att jag tidigare har provat att skölja bihålorna med en sån där kanna utan resultat, men det jag fick tag i nu var en regelrätt spruta med silikontopp på. Vill inte bjuda på gratisreklam för webcrawlers så ni får själva lista ut vad den hette, borde dyka upp fler på marknaden.

Blandade till koksaltlösning i ett vattenglas och tvingade in koksaltlösningen den vägen. I början så gjorde det bara konstiga ljud, och lösningen kom ut samma väg som jag hade tryckt in det. Till slut så började det komma ut vatten och hemskheter ur andra näsborren.

Trycket gjorde susen!

De rekommenderar att man fortsätter spola på i en 5-6 dagar.
Kallsupar kan man leva med om man slipper gå runt och harkla och snyta sig.
Citera
2016-12-05, 14:33
  #10
Medlem
black_devils avatar
kan rekommendera listerin munskölj om man har extremt besvär med halsont.
Man gurglar det flera gånger per dag tills det onda släpper.

Extremt bakteriedödande.

sen kan man svälja lite av det för att det skall komma ner lite djupare i halsen.

har lyckats bli av med halsont varje gång jag haft problem :
Citera
2016-12-08, 16:18
  #11
Medlem
Tillssons avatar
Håller på med en kur nu som består av:

OtriCare saltvattenspray med Aloevera. Den är trycksatt och kommer långt in/upp. Mjuk, riklig dusch som när man snyter sig efter en minut tar med sig mycket.

Nasonex (kortisonspray) Har räddat mig många gånger.

Nässpray. Kör just nu med Otrivin då jag tycker att den "bettar" bra.

Jag använder dem i den ordningen. Viktigast är naturligtvis att börja med saltvattensprayen...

Tänkte förhoppningsvis börja cykla till jobbet nästa vecka och det brukar vara det ultimata då ansträngningen sätter fart på näsan så jag fräser ut under vägen.

Lycka till!
__________________
Senast redigerad av Tillsson 2016-12-08 kl. 16:21.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback