• 2
  • 3
2010-11-21, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stockbroker
Klart dem är ärliga? Banken VILL ju att du sätter in pengarna hos dem, det är ju hela grunden för deras verksamhet. Tyvärr förstör svensk lagstiftning väldigt mycket. Tjänar du lite slantar så blir du slaktad och brännd på bål. Din j*vla onda kapitalist!

Jag själv hjälper några vänner med lägenheter, som jag också tjänar lite pengar på. Vågar inte ens tänka på vad som skulle hända om pappa staten/farbror blå får reda på detta..

1) Vad babblar du om lite mer specifikt?
2) Är du säker på att det du babblar om på något sätt är unikt för Sverige?
Citera
2010-11-21, 12:06
Medlem
Apelsinens avatar
Citat:
Inte ens verifikation/kvitto på köpet? Hur stor var summan?

Det var ca. 20 000:-, blandat i euro och SEK eftersom det var en finne som köpte bilen. Kom på att jag glömde kvittot på försäljningen när jag åkte ner till banken och trodde jag skulle få hämta det igen, men ingen fråga eller någonting.
Citera
2010-11-21, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
jag förde över en summa på några hundra tusen till en av de där små bankerna med hög ränta och de ringde faktiskt och frågade var pengarna kom ifrån???
Startar man konton i någon bank alls nu så får man ju massa frågor om varifrån pengarna kommer osv. Det är väl standardförfarande och krav från vad de nu heter, finansnissarna. Tror inte bankerna bryr sig nämnvärt men de måste ju fråga utifall att det är något lurt. Kommer du med en rimlig förklaring så kör de väl på den.
Citera
2010-11-24, 15:12
Medlem
lennons avatar
Citat:
Eftersom pengarna redan är inne i systemet så är inte bankerna alls hårda, man utgår ju ifrån att pengarna är rena och lagliga.

Det är när man ska föra in nya pengar (läs: kontanter) i systemet som det blir ett jävla liv. Då behövs verifikationer, kvitton etc om beloppet överstiger fjuttiga 10 000.

När det gäller pengar från utlandet så vet jag faktiskt inte, tyvärr. Pinsamt, en sak jag BORDE veta.. ring till banken och fråga, meddela sedan här hur det gick.

Så då fick jag tag på min bankman. Enligt han så är det en gräns på 150 000 Sek men det går att föra över betydligt större summor. Då får man bara förklara vart pengarna kommer ifrån.
Citera
2010-11-24, 20:19
Medlem
150000 är ju om man skickar pengarna till talibankrigare. Vet inte om det finns någon gräns alls för svenskar.

Edit: Är du så rädd för att identifiera dig regga ett konto på typ hushmail eller något och maila en annan bank än den du själv har med din fråga. Använd TOR över VPN-tunnel och surfa via en anonym proxy med SSL-kryptering.. Eller något ;/. Från ett bibliotek med oregistrerad användning. Med latexhandskar.
Senast redigerad av aliquis 2010-11-24 kl. 20:23.
Citera
2010-11-24, 21:12
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aliquis
Startar man konton i någon bank alls nu så får man ju massa frågor om varifrån pengarna kommer osv. Det är väl standardförfarande och krav från vad de nu heter, finansnissarna. Tror inte bankerna bryr sig nämnvärt men de måste ju fråga utifall att det är något lurt. Kommer du med en rimlig förklaring så kör de väl på den.

ja, det var strax innan de skickade papper till alla om det...

det är bara det att de hittils är ensamma om att fråga när det gäller elektronikskt överförda pengar inom systemet från en bank till en annan (antagligen via bankgiro i detta fall)
Citera
2010-11-24, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
ja, det var strax innan de skickade papper till alla om det...

det är bara det att de hittils är ensamma om att fråga när det gäller elektronikskt överförda pengar inom systemet från en bank till en annan (antagligen via bankgiro i detta fall)
Vilka menar du? Vid uttag på Avanza får man ju kryssa i vad man tänker göra med pengarna med. Eller ja, var de skall flyttas och varför.

Fast det är till ens eget konto tom ..
Citera
2010-11-24, 21:45
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aliquis
Vilka menar du? Vid uttag på Avanza får man ju kryssa i vad man tänker göra med pengarna med. Eller ja, var de skall flyttas och varför.

Fast det är till ens eget konto tom ..

Det var inte avaza kan jag ju säga, de ringde mig alltså på min mobil och frågade om just denna insättning, jag hade pengar där tidigare som jag tror var mer än denna insättning som satts in vid ett enda tillfälle...

Jag känner inte till några nätbanker som frågar vad man ska ha pengarna till mer än en gång som gäller alla transaktioner typ...
Citera
2010-11-24, 22:02
Medlem
Continental Ops avatar
om man sätter in cash 9-11 tusenkronorsposter, hur många dagars mellanrum måste man ha mellan insättningarna?
Citera
2010-11-24, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Continental Op
om man sätter in cash 9-11 tusenkronorsposter, hur många dagars mellanrum måste man ha mellan insättningarna?
Får jag anta att det är godtyckligt? =P

Ser kanske mer suspekt ut om det är 10.000 kr var tredje dag 10 gånger än 100.000 vid ett tillfälle tom?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in